/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
RAW filformat
Fra : Fijala
Vist : 1205 gange
200 point
Dato : 11-04-05 17:54

Win XP Pro SP 2

Jeg har siddet og læst på nogle tråde fra 2004 og 2003 om dette problem. Jeg sidder nemlig nu i saksen og kan ikke komme i kontakt med 2 partioner på min slave harddisk. Filformat RAW. Disken er opdelt i 3 partioner men det er somsagt bare de 2 der er RAW. Jeg synes ikke at der rigtig kom nogen løsning på problemet fra de forrige tråde. Har også søgt på nettet, men der er der heller ikke rigtig nogen løsning. Hvad så er der nogen som er blevet ekspert i at få disken tilbage til NTFS.

For øvrigt hvorfor sker det sådan uden lige?

Fijala

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-04-05 18:05

Efter en Google søgning på NTFS+RAW, kom denne side op. Her nævner de specielt at den kan klare RAW filer. Kender ikke selv programmet, men det ligger til gratis download. Nogen der kan anbefale det?

http://www.uneraser.com/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 18:56

Hej igen tukols

Nå du følger også med i denne tråd. Fedt nok.
Ja som du kan se er det jo ikke kun et sted der fejler. Jeg tror sgu at jeg har for mange pc-er og for lidt tid. Eller også for mange børn der piller.

Hvorfor kan en disk lige pludselig blive til RAW sådan uden videre
Jeg skal have kigget på dit link og vender tilbage senere

Fijala

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-04-05 19:42

Jammen hej igen. Havde ikke lige set det var samme spørger.

Jeg er ude på glatis her, men det jeg ved, er at filsystemet lige plutselig KAN blive ødelagt, og at der så typisk vil stå RAW ud for disken. Hvorfor det sker.......det er jo så det store spørgsmål.
Der er forskellige programmer til at genskabe data, og GetDataBack er også et af de programmer der er nævnt.

Jeg har ingen personlig erfaring omkring dette, så jeg håber der er andre med mere viden på området som kan give nogle gode råd.

Her et link til en engelsk side, som netop beskriver problemet:
http://www.practicalpc.co.uk/computing/storage/recoverntfs.htm

Held og lykke med det.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-04-05 21:26

Jeg har heller ikke løsningen på problemet men følger med.
Her er lidt om problemet ved søgning på google >Raw Data Format<
Jeg har vist før nævnt at mit Cannon camera kan lagre optagelser i RAW-format
som kan læses af et specielt fotoprogram. (har dog ikke prøvet det)

Har du prøvet at læse din HD partition med en Linux/knoppix CD (ca. 20kr.)
Er det data du vil have ud eller bare formatere dine partitioner.
Var dine partititoner oprindelig FAT32 eller NTFS.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 22:01

Hej alle.

Ja der er selvfølgelig en masse data som gerne skulle bevares, men det må jeg jo tage derfra. Mit filsystem var NTFS, og det var uden forudgående problemer det pludselig var RAW. Det sjove er nu at det er min slave disk på 160GB der er partioneret i 3 og det er mit D og F drev der er RAW men mit E drev er ok. Mit D drev er ikke så slemt da det kun er til download, dag fra alle pcer på netværket ( og al ungernes musik ca. 3 GB ), men mit F drev er til backup, homebanking, certifikater o.lign. Suk.
Jeg har ikke prøvet dit råd Emesen fra en tidlige tråd som jeg sad og læste før jeg stillede spørgsmålet. Jeg ville se om der var kommet mere "sikre" løsninger til i mellemtiden. Alle de steder jeg har søgt på problemet synes jeg at der er lidt usikkerhed at spore om hvordan problemet skal løses. Jeg skal lige have afprøvet de forskellige ting.

Mvh
Fijala

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-04-05 23:24

Ja interessant problem! Hvordan lavede du partitionerne oprindeligt?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-05 23:53

Dem lavede jeg med XP cd en fra starten og det har virket upåklageligt

Fijala

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-04-05 23:58

Ok!! Det kunne jo være problemet! Gad vide om folk der bruger f.eks. partition magic har de samme problemer med RAW?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-05 00:03

Har lige været inde og kigge på http://www.uneraser.com/ men det ser indviklet ud, måske er det fordi klokken er blevet mange og overblikket ikke er det største lige nu. Jeg tror jeg vender tilbage i morgen. En ny arbejdsdag truer.

Vi ses og godnat
Fijala

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-04-05 00:08

Har søgt en del omkring dette problem, da jeg syntes det er mystisk. Og ja, jeg har læst indlæg med samme problem hvor der er brugt Partition Magic til partitioneringen, og man troede det var derfor.

Har søgt på MicrosoftTechNet, og dette er hvad de siger omkring
convert RAW to NTFS:

A raw drive (or more properly a "raw partition") is one that has not been formatted with any file system (like FAT, FAT32, NTFS, etc.). UNIX folks are familiar with raw drives.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-04-05 00:10

Og, selvfølgelig at det ikke kan lade sig gøre at konvertere det. Det glemte jeg lige.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-05 00:10

Ja jeg er også helt firkantet i hovedet på at søge på fænomenet og forstår intet.

Fijala

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-04-05 00:12

Det kan jeg godt forstå. ...lidt af et problem du har fået dig her.
Jeg vil evnt. søge inde på Microsofts MCP´sites om jeg kan komme videre der.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-04-05 00:23

Det kunne jo osse være en uheldig kombination af hardware! Og så er der måske osse en virus der kunne udløse fænomenet! Men du kan jo prøve at gå ind i din systemlog og se hvad der er lavet umiddelbart før problemet opstod?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 14:54

Jeg har hygget mig et par år med Partition Magic i mange forskellige udgaver - og har ikke observeret denne RAW.
>>>>>is one that has not been formatted with any file system <<<< men det er måske mere som der står her - et manglende filsystem eller et ulæsbart filsystem.
Evt. alokeringen/oplysningen om drevet som er gået i stykker.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-04-05 15:18

Har også selv brugt PM i 2-3 år, uden at støde på problemet.
Jeg søgte lidt i de forskellige fora via google, og fandt en del spørgsmål om plutselige "RAW" partitioner. Ingen steder var der en entydig forklaring på hvordan det var opstået. Her nogle:

Efter formatering
Efter overførsel af større datamængder
Efter reinstallation af windows med anden hd i computeren samtidig – det var anden hd som blev RAW
Bare lige plutselig under almindelig brug.

Har spekuleret lidt: Kan det være et varmeproblem?

Emesen: Nu kender jeg ikke en dyt til UNIX, men der bliver henvist til at de bruger RAW?

Nå uanset, så de tråde jeg har læst, er der en ting der går igen, og det er at folk bruger "data recovery programmer" til at genskabe sine data.

Jeg brukte GetDataBack for å redde mine filer. Det fungerte veldig bra, men tar mye tid og koster penger. Med prøveversjonen kan du søke etter filer å se hvor mye du kan redde, men du får ikke gjennomført selve reddingen før du betaler.
Husk på at når du redder filene så må du legge de på en annen disk slik at ingen sektorer blir overskrevet. Etter at du har reddet de filene du skal redde så kan du formatere å legge filene tilbake.

Har været yderligere inde på Microsofts sider, men der er ikke meget hjælp at hente her. Mon man skal videre til harddiskproducenterne og søge videre hjelp der?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-04-05 15:21

Ups: Fra "Jeg brukte" til næste afsnit, er et udklip fra et Norsk site.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-04-05 15:33

Så vidt jeg kan komme frem til er problemet opstået omkring win 2000 og XP og ntfs formatet! Kan osse hænge sammen med dynamisk disk men ved ikke om win2000 har det? Det må jo på en eller anden måde gå galt med harddiskens partitionstabel, ikke at den ikke kan finde partitionen men at den opfatter partitionen som ikke formateret!

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-04-05 15:37

Win2000 har også dynamiske diske. Du er måske inde på noget der.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 16:08

Eksempelvis må jeg i w2k/administrer/diskhåndtering > "opdatere" CF-kortlæser til dynamisk....... for at kunne læse filer og billeder fra disse kort.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-05 20:33

Ja så e4r jeg tilbage. Jeg har jo lige en lille bibeskæftigelse, nemlig at jeg er nødt til at gå på arbejde hver dag ( det er selvfølgelig fordi man har et økonomisk problem, ellers blev man vel hjemme. hø hø).
Jeg kan se at i spekulerer videre og jeg ligeså.

>tedd<
Computeren er beskyttet af både firewall og altid opdateret antivirusprogram. så den side er jeg ikke bange for, måske virus ja, men så er det i så fald ikke noget mit antivirus kan finde. Jeg har kigget i min systemlog og der er en masse fejl, som dog ligger tilbage i juni 2004, der netop omfatter diske. Det har der været meget langt tilbage, men aldrig noget jeg eller andre brugere har bemærket noget til. Nu er jeg ikke den bedste til at kigge i systemloggen men et eksempel af den sidste fejl der er logget:

Type: fejl. Dato: 20.06.2004. Klokkeslet: 11.35.05. Kilde: disk. Kategori: ingen. Hændelse: 11.
under egenskaber for fejl skrives der: Driveren detekterede en controllerfejl på \device\disk1\D

Er det noget, da der har været flere af denne type.
Der er ingen logning efter d. 21.06.2004 under fanen system, men under program og antivirus er den godt nok med til i dag.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-05 20:38

>tukols<

Jeg har været inde og kigge på dit link http://www.practicalpc.co.uk/computing/storage/recoverntfs.htm og har også været inde for at kigge på programmet Getdataback som han omtaler, men det piner mig at skulle op med 79 $ I hvertfald i første omgang.
Det ser dog ud for mig som det bedste bud på en recovery indtil videre.

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 20:41

Er D så en af de fæle RAW-partitioner, eller er det dit CD-rom drev.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-05 20:43

>tedd<
jeg kan god se hardisken i bios og også i denne computer, men når jeg vil ind på den spørgen den netop og man vil formatere da den ikke er det i forvejen. Dette sker dog efter nogetn tøven og ventetid da det tager en rum tid og komme frem. Man kan heller ikke formatere da det ikke understøttes.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-05 20:45

>emesen<
D er netop en af de fæle RAW- diske.
Det er en 160GB der er partitioneret i 3, nemlig D. E. F. D og F er RAW og E er NTFS

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 20:55

Så brug lige 20 kr. til en Knoppix/Dappix og se om den kan læse dine filer.

http://www.linuxbog.dk/distro/distro/distro-dappix-installation.html

http://www.linuxpusher.dk/product_info.php?products_id=402

Og kan den det - så er det bare at indstallere på en HD når din Rawdisk er taget ud og så sætte den til igen.
Husk lige ved afkobling af HD .........begge kabler fra.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-04-05 21:05

Ok emesen den er bestilt 20,- + lidt gebyr m.m men pyt jeg prøver

fijala

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-04-05 21:07

Emesen er authoriseret knoppix forhandler

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-04-05 21:10

>tukols<

Jeg har lige afprøvet det program som du havde fundet http://www.uneraser.com/
Det kunne ikke knække nøden. Har fundet en demo af Getdataback og er ved at scanne disken i øjeblikket
Er dog ikke sikker på det virker da det kommer op med flere læsefejl.

Vi må se.

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 21:15

Nej Tedd - jeg er bare alm. pusher...........græs/mos/mælkebøtter/osv.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-04-05 21:17

>emesen<

Når jeg nu modtager min knoppix/dappix cd, mener du så at jeg skal til at køre linux, eller er det bare for at se om den kan læse disken. Efter hvad jeg kan læse mig til er det jo en cd med linux + en del andet guf OpenOffice m.m.
Jeg har slet ikke begreb om linux men har dog læst en del om det med open source osv. Hvis linux kan læse fra disken, hvad gør jeg så? Har dog også hentet en lille manual om knoppix cden, men har dog ike fået set i den endnu.

Jeg vender tilbage hvis jeg går i stå.

I må endelig alle sammen der læser med her om mit problem, komme med noget hvis i finder ud af et eller andet.

På forhånd tak så må jeg se på det med pointene bagefter. Jeg har heldigvis nogen at dele ud af.

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 21:30

Det er ligemeget med point.
Du skal starte/genstarte din comp med din knoppix i CD-skuffen.
Din comp skal kunne boote/starte fra cd-rom
Den kører udelukkende på din ram og forsvinder ved lukning af PC
Og kan så igen boote næste gang du vil bruge den.
I venstre side vil du se noget der hedder dev og det er dem du skal prøve at læse.
Den indstallerer ikke noget og den eneste kommunikation læse/skrive er a-drevet hvor du kan lægge noget i første omgang.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-04-05 21:38

>emesen<

det lyder nemt, lige noget for mig

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 200 point
Dato : 13-04-05 21:40

Du kan osse lige prøve den her http://www.quetek.com/prod02.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 22:01

Det lyder smart Tedd - og så kan der laves en diskette der kan køres fra.
Har du prøvet den Tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-04-05 22:16

Næh har ikke haft problemet, emesen! Men det er da et forsøg værd

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-04-05 22:55

>tedd<

Er ved at scanne RAW disken med dit forslag og det ser faktisk ud til at den i hvertfald kan læse fra den. Om den kan recover ved jeg ikke endnu.
Der er 3 søge indstillinger hvor man skal vælge niveau "alm. hård og aggresiv". Jeg prøvede først med alm. men der kunne ikke læses derfra. så foreslog programmet selv at jeg skulle prøve med aggresiv og minsanten om ikke der pludselig begyndte at dukke filnavne op i søgefeltet. Super
Jeg skulle have valgt en recovermappe, men så langt nåede jeg ikke da jeg lige skulle se om det virkede, så om jeg kommer til at gøre det hele forfra er muligt, men lad os nu se:
Det er enort resourcekrævende af pcen, så jeg er lige rykket over på en anden pc for at for at følge med her på kandu.

Det er også enormt svært at skrive på tastaturet da jeg sidder med krydsede arme, ben og fingre for at dette skal lykkedes.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-04-05 22:59

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-04-05 23:55

Lige en lykkelig udgang.
Det er faktisk lykkedes mig at genskabe/recover hele indholdet på den ene hardisk nemlig den føromtalte D: med RAW.
og det var med demoen af programmet Fill Scavenger V2. Nu mangler jeg så bare at formatere disken og så flytte det hele tilbage igen.
Dog mangler jeg stadig en disk, men det bliver ikke i aften da det er borgerlig sengetid.

I skal foreløbig alle have kæmpe tak for jeres tålmodighed og hjælp på denne tråd, men jeg lukker den ikke endnu før jeg har set om alt er i orden.

Tusin tak og godnat

Fijala

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 14-04-05 00:03

SÅDAN FIJALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:)

STORT TILLYKKE HERIFRA :) Jeg krydser fingre med for det videre forløb.

Et "godt gået" til tedd

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 14-04-05 00:06

Sikke nogle kedelige "smily" i mit indlæg. Hvordan gør man det?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-04-05 00:10

>tukols<
Bare se under >kom godt igang< der er der >how to do>

Ja og jeg glemte lige dig tedd. Det var jo på grund af dig at det funker. foreløbig tak

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-05 17:03

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-04-05 19:47

Hej igen

Tak for igår.

Da jeg kom hjem idag og lige ville tjekke om filerne også virkede, så jeg til min skræk at der kun var gendannet 64kb af hver fil, da File Scavenger V2.1 kun var en demo. Jeg prøvede nemlig nogle gendannede mp3 filer og der fik man jo bare lige den første linje i sangen. Tilfældigvis var alle filer nøjagtig gendannet ens i størrelse.
Jeg har lige fundet en crack, så nu er jeg igang forfra med en "proffessionel version".
File Scavenger V2.1 er ellers rimeligt at gå til og det gendannede samtlige filer på disken tilbage til 22 nov. 2003, altså også dem jeg havde slettet og ikke var blevet overskrevet.

Jeg tror jeg vil give mine point til >tedd< da det var dig der fandt den første brugbare løsning. Til alle i andre skal der bare lyde en kæmpe tak herfra.

>emesen<
jeg glæder mig dog stadig til at modtage min knoppix.

Fijala

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 14-04-05 19:48

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-04-05 18:23

Hej med jer igen

Jeg har nu kørt flere recover programmer for at gendanne mine filer fra de defekte diske og det er sådan nogenlunde lykkedes. Næsten alt er lykkedes. Nu mangler jeg bare at se om jeg kan få diskene omformateret til NTFS igen, men har ikke lige haft tid.

>emesen<

Jeg har også modtaget min knoppix cd i lørdags og den er da meget vaks, den skal jeg nok få brug for når jeg får tid. Den kunne nu heller ikke læse fra diskene, så det var ikke en hjælp til netop dette problem.

Mvh
Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-05 19:42

Nå ok - men nu kan du prøve at køre Linux uden at indstallere på din HD.
Husk at du godt kan snakke med dit A: drev når du kører Knoppix.