/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere C: uden at miste D, E og F?!?!
Fra : jjhj
Vist : 367 gange
75 point
Dato : 11-04-05 14:08

Kan man godt formatere C: drevet uden at man mister det der ligger på de andre drev??

Jeg kører med XP, og skal have XP på igen....

JJHJ

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 11-04-05 14:20

jeg kører også xp og har sådan nogle recovery diske
og når jeg instalerer fravælger jeg bare de drev jeg ikke vil have slettet..

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 11-04-05 14:27

vhad nu hvis man kun har XP cd´en??

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-04-05 15:12

du kan sagtens formatere et drev, uden at de andre bliver rørt.
Bare boot op på din XP-cd og følg guiden.
Der ligger også en vejledning her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
samt en med billeder her:
http://www.helgec.dk/

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-04-05 15:23

Så lægger du CD´en i, genstarter computeren og trykker på en tast for at den skal boote fra CDén.

Du vælger at den skal installeres på C drevet-hvilket den også selv vil vælge. Den vil så komme med en advarsel om at der ligger en installation der i forvejen og at dine data muligvis vil blive slettet. Du vælger at den skal fortsætte alligevel. Nu kommer den til et punkt hvor du kan vælge at beholde den gamle formatering eller lave en ny. Du skal lave en ny, selv om du kan se dit C drev er formateret i det rigtige filsystem. Den kommer med yderligere advarsler om at alle filer vil blive slettet, og at du nu ikke kan starte Windows op før installationen er ferdig.........dette siger du OK til, da det lige er det du skal have lavet.

Dine andre drev vil ikke blive påvirket eller slettet, da alt foregår på C drevet.

P.S: Under installationen vil computeren genstarte nogle gange. Her skal du ikke trykke på noen tast for at boote fra CD. Den vil automatisk boote fra harddisken som den skal efter et par sekunder.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-04-05 15:33

Har du husket at lave en "backup" af mailadresser i outlook express (Hvis du bruger den) og dine foretrukne websider?

Filer-importer-eksporter begge steder, så kommer der en guide hvor du så kan vælge at lægge dem på et af de andre drevene.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Copemann

Dato : 11-04-05 15:47

jeg kan se at der er en der har svart som jeg ville gøre og det er tukols for sådan gør jeg selv

mvh Copemann

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 11-04-05 16:22

hvis du er i tvivl.så er det bare at,pille de andre harddiske fra,under insta.så sker der ikke noget

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-04-05 16:36

[Quote]hvis du er i tvivl.så er det bare at,pille de andre harddiske fra,under insta.så sker der ikke noget[/Quote]

Nu skriver han drev i indlægget, og ikke noget om flere diske.

Hilsen tukols