/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
camping gas
Fra : polo94
Vist : 744 gange
200 point
Dato : 10-04-05 23:21

kan man bruge en gasflaske fra en gastruck til camping. Ved godt kobling er anderledes,men måske kan koblingen udskiftes. Har memlig en letvægts flaske fra en gastruck, kun godt tænke mig at udskifte stålflasken i campingvognen.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 10-04-05 23:45

Mig bekendt er der en bekendtgørelse, der forbyder at pille ved gas og el installationerne i en campingvogn, med mindre man har en autorisation.
Det er sgu' da heller ikke værd et risikere liv og lemmer for at spare et par kilo eller nogle få hundrede kroner. Tænk dog på, hvor lidt det er i forhold til de penge du allerede har brugt på campingudstyret.
Jeg tror også, du vil få svært ved at få sådan enflaske fyldt nogle steder.
Prøv at spørge hos din lokale gas-forhandler, om I evt. kan lave en bytte handel (stål og alu- flasken for en letvægts+nogle få mønter). Jeg havde en gang fået en alu-flaske med normal kobling på (den blev kaldt "en bornholmer flaske"), men måtte bytte den ind for en normal flaske, da jeg ikke kunne finde en forhandler, der førte dem her på sjælland. Jeg har siden byttet stålflasken ud med en af de nye af glasfiber. Pris ca. 400kr + gas. I disse nye falsker kan du se, hvor meget gas der er tilbage, ved at holde en lommelygte på siden af flasken, hvilket kan være meget nyttigt, når du camperer.
Man kan ofte finde et godt tilbud på indbytning ti de nye flasker et eller andet sted, men pas nu på, at du køber et mærke, der kan byttes/fyldes der hvor du agter at begive dig hen.
Gog sommer.
Finn

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 11-04-05 06:02

ja det kan du godt
men få en camping mand til at skifte regulatoren
og få ham til at lave et gas tjek på hele vognen

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 11-04-05 10:52

Til 1133
Gastjekket er en rigtig god ide, der egentligt burde være lovbefalet, f.eks hvert andet år.
Tror du ikke, at det i længden vil være dyrere at køre med en truck flaske, end bare at skifte over? (Jeg tænker her på camping mandens timeløn + reservedele + fyldning af flaske)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 11-04-05 13:45

hej
der er mange der bruger alu flasker fordi de er lettere en 11kg flasker
jo lettere = mere oppakning

mvh
ole

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 11-04-05 22:55

Hej
Det er rigtigt, at alu-flasker er lettere end stål, men de nye glasfiber flasker er vist nok endnu lettere. Det må jo så være en extra årsag til ikke at begynde at experimentere med gasinstallationen i camping vognen

Mvh
Finn

Kommentar
Fra : 240983

Dato : 24-04-05 20:09

Det er bestemt ikke en god idé, da man kan få store problemer med forsikringen hvis noget går galt.
Mit råd er at du beholder det du har.
M.v.h Mia

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 24-04-05 20:34

hej
hvad har forsikring med dette at gøre hvis man har en gasattest

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 24-04-05 21:46

Hej igen
Hvor blev Polo94 egentlig af?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 25-04-05 20:52

tja!!
godt spørgsmål
m/k er nok taget på camping

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 26-04-05 22:37

Du tar GAS på mig

Kommentar
Fra : outdoor

Dato : 05-05-05 16:13

Hej

I skal lige være opmærksom på at de nye fiberflasker er højere, så man kan rende ind i problemer med at få plads til flasken i sin gaskasse... bla. på Dethleffs. men på dethleffs vogne afhjælper man problemet med et stor træklods og en endnu større hammer.... så kan man bøje den øverste stang så den går fri af regulatoren..

God sommer til jer alle..

Søren

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 05-05-05 22:42

TAK
vidste ikke det der det med højden
men det kan vær når m/k er kommet hjem fra camping
så evt.kan lukke denne streng

God sommer til jer alle..