/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordstik i huset
Fra : Bragesvej
Vist : 3739 gange
20 point
Dato : 10-04-05 19:52

Mit Hus er fra 1950, der er ret nye kontakter i huset, men ingen af dem er 3 bens, vil det sige jeg intet jord har i huset, hvis man ser bort fra komfur og vaskemaskine?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 10-04-05 20:00

Ja det er faktisk rigtig

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 10-04-05 20:01

det er først et krav i huse der bygget efter 1975

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-05 20:02

Jo du har jordforbindelse ved elcentralen. Ved behov føres
jordledning ud til ønsket plads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-05 20:03

Jo du har jordforbindelse ved elcentralen. Ved behov føres
jordledning ud til ønsket plads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-05 20:03

Jo du har jordforbindelse ved elcentralen. Ved behov føres
jordledning ud til ønsket plads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-05 20:03

Hele tre gange. Det går virkeligt ikke.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-04-05 20:08

Teil...den er fattet

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 10-04-05 20:14

Det er ikke vigtigt at have "jord i huset" - hvis bare man har et hpfi-anlæg (sagde NESA manden til os)

De fleste apparater man bruger i huset, har alligevel ikke jord-ben. Hvis man slet ikke har jord (heller ikke til komfur og vaskemaskine) - kan man sagtens få NESA til at lave et jordspyd (mod betaling) som forbindes til gruppetavlen. Det fik vi i vores gamle hus; men det er selvfølgelig kun de nye installationer, der trækkes fra gruppetavlen der så har "jord"

- Du kan se om der er en gul/grøn ledning, der ligger løst inde bag dine kontakter (pas på), hvis der er, kan du få en elektriker til at skifte dine kontakter til nogle med jord.

/sprit

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-04-05 20:24

jeg har fået monteret et HPFI relæ, hvorfor jeg spørger er fordig jeg gerne ville føre ledninge ud til min motorvarmer, og den kræver vist jord....desværre...

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 10-04-05 20:35

Du har muligheden for at lave et jordspyd ved stikkontakten til motorvarmeren. (Kommer der en overgang på motorvameren vil bilen ikke aflede til jord, men det vil du når du rører ved den.)

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-04-05 20:35

Til 'sprit73'. Jeg tror nu ikke NESA tager rundt i hele Danmark og laver jordspyd. Det normale er, at man bruger sin lokale elinstallatør.
//KS

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-04-05 20:39

jamen er et være ang stød fra bilen at slukke for motoren varmeren inde jeg går ud til den...eller kan bilen tage skade uden jord, når nu den står på dæk?

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 10-04-05 20:42

Hvis du har jordforbindelse til komfur og vaskemaskine, kan du med garanti også få lavet et stik udenfor med "jord". Hvis du allerede har et stik udenfor uden jordben - ved jeg ikke om du må/kan bruge det alligevel (selvom motorvarmeren kræver jord), når nu du har hpfi - måske en elektriker her på Kandu kan svare på dette ?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-04-05 20:44

jeg afventer en elektriker

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 10-04-05 20:45

Hej KS

NESA tilbyder sig også som elektrikere i NESA's område - det var jo dem vi brugte - man kan selvfølgelig også bruge andre

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 10-04-05 20:48

nej, bilen tager ikke skade i det den ikke kan aflade til jord. Jord er kun en beskyttelse mod personskade. Men det er ikke værre end at du selv kan banke en metalpind i jorden, og føre ledningen derfra. Elværket har en jordforbindelse, og hvis der opstår en fejlstrøm løber den ned gennem jordforbindelsen og igennem jorden tilbage til elværket. Hvis fejlstrømmen er større end 30mA, slår HPFI'en alligevel fra - jordforbindelse eller ej.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-04-05 21:16

kort og godt kan jeg klare mig uden jord/Spyd?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 10-04-05 21:21

Ja det kan du godt, men det bliver dig selv eller en anden person/børn der får stød, hvis der bliver en defekt på motorvarmeren, og de rører bilen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 11-04-05 00:37

Hvis den brugsgenstand du agter at bruge kræver jord (Og det gør den) Så er det jo et krav at din stikkontakt (Skal også være til udvendig brug) har jord.
Du skal altså have opsat en sådan, enten ved at udskifte en existerende eller opsætte en ny.
Det kræver en elektrikker da også udskiftning (med jord) ikke er tilladt uden elinstallatør.
Han har let ved at finde jorden bag eltavlen og trække den frem til stikkontakten, og er ikke størrer arbejde hvis der alligevel skal trækkes nyt kabel. Kun i få tilfælde er jordspydets jord ikke bag tavlen, men slået ned nær vaskemaskine, så trækker han jorden derfra eller laver ny jord med et spyd, som tit skal ret langt ned for at kunne komme ned på de krævede ohm.
Om du tør klippe jordhanstikket af og forbinde uden jord med et alm stik, er jo op til dig, men er langt farligere med en genstand på 4 hjul end en vaskemaskine, som står på stengulv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-04-05 01:42

Ja, undskyld i andre.
Men Palle er altså den eneste her, der ved hvad han snakker om.
Visse brugsgenstande i visse omgivelser skal EKSTRABESTYTTES.
Ekstrabeskyttelsen kan være udført på mange forskellige måder.
F.eks. : Ekstra Isolation, Isolationsled, Sekundær strømkreds, Fejlstrømsafbryder, Fejlspændingsafbryder, Nulling, Jording.
Det er rigtigt at ekstrabeskyttelsen KAN være udført med HFI/HPFI relæ med eller uden beskyttelsesleder. (Her hedder det ikke jord men beskyttelsesleder).
Det er altså ikke sådan bare lige at give et svar. Især ikke ved et gammelt hus.
I det gamle stærkstrømsreglement står der at nullen BØR være blå.
Dvs. den behøver ikke at være blå.
Før den tid var nullen som oftest sort og beskyttelseslederen (Jord) var rød.
Det er et stort rod og det er derfor, det kun er en elektriker/installatør, der må røre ved disse sager.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-04-05 02:01

For resten Palle.
Har du nogen sinde været ude for en C-korrespondance ?
Eller installation på isolatorer i kælder ?
Gambrinus
(Ja, min eksamen er vist lidt rusten)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-04-05 15:17

Ja min er eksamen er også rusten, men jeg kan da mindes nogle gamle huse hvor C-korrespondance blev brugt, jeg tror nok jeg i første omgang regnede med der havde været en klamphugger igang, da jeg ikke kunne overskue installationen, og jeg kunne simpelthen ikke finde den periodiske fejl, indtil jeg satte højspændingsapparatet på, så var det bare at gå efter lyden, hvor gnisten sprang.
Isolatorer, ja min broder har det endnu i en høj gang, det er meget sjovt, men er jo moderne igen, godt nok nu kun som lavspænding til halogenpærere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-05 18:44

da huset er før 1/4 1976 er der ingen krav om der skal være jord i ins. det skal dog som minimum være et hfi / HPFI hvis man skrifter køleskabet elign der kraver jord microovn på opvakemaskine/vaskemaskine kan man lave en udligningsforbindelse til vandrøret

vil altid anbefale at få lavet jord på udendør stikk.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-04-05 09:06

Tak for svaret pallebhansen.