/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Trist
Fra : mmyy
Vist : 827 gange
20 point
Dato : 08-04-05 10:41

Efter som jeg er nye bruger af siden har jeg desvære ikke så mange point at give ud af men håber der er nogle som har lyst til at besvar mine spøgsmål eller bare lytte lidt til mig...

jeg er mor til verdens dejligste dreng på 2 år er gift med hans far vi har begge to et godt job så økonomisk har vi ikke nogle problemer..... vi er gift på andet år og venter en lille ny til september....

Jeg har alle gunde til at være glad og tilfreds men sådan er det desvære bare ikke...
Jeg har den sidste tid være i et rigtigt trist humør og der skal ikke meget til før jeg bliver gal eller ked af det.
Jeg har dage hvor jeg kan græde uden helt selv at kende grunden andet end at mit humør er i bund...

Jeg synes ikke min mand og jeg snakker så meget sammen for tiden.... det er som om vi lever i hver vores verden bare under samme tag... når vores søn er kommet i seng sider vi ved hver vores computer og vi går aldrig i seng på samme tid mer....
min dag kn ind i mellem føles stresset vi arbejder jo som sagt begge to det er som regl mig som henter frederik vores søn da jeg har først fri derefter køre vi så ud og køber ind når min mand kommer hjem går jeg i gang med at lave mad så skal vores søn i bad og puttes og så er den dag gået også kan en nye begynde.....

Da jeg ventede frederik havde jeg det slet ikke på den måde som jeg har nu.....
Jeg skammer mig lidt over at jeg ikke bare er lykkelig jeg har alt hvad jeg kan forlange en mand en dejlig søn er godt arbejde og et sted at bo, men synes bare der kommer fler og ler af de dage hvor mit humør er dårligt..... har vært ved at accepter hvis det er min gravidet som giver disse humør svinger da jeg som sagt slet ikke mærkede til sådan dage da jeg sidst var gravid....
Men jeg ville ønske jeg kunne gøre noget ved det da jeg jo føler det ikke kun er mig som er emt af det men at det jo også går ud over min søn og mand.....
Hilsen mmyy

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-05 10:58

du skriver at du er gravid igen - det kan udemærket godt være at dine hormoner driller dig så måske en ide at lige tale med lægen om det i første omgang

Er dagligdagen trist for hele familien er der vist grund til at snakke grundigt sammen om det og måske få lavet lidt om på den vante gænge - opleve noget andet - og hvis i bruger så meget tid på jeres pc´er - så måske undlade det i det helt store omfang.

Har du et godt ægteskab så er der al mulig grund til at få snakket om tingene - og lige tage hensyn til at du måske har det lidt svært pga graviditeten - godt nok er det dig der er gravid - men din mand har al mulig grund til at være med i hele forløbet jo.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-04-05 10:59

Hej
En ting er sikkert, graviditet giver humør svingninger. MEN............

Pc`er og internet er TOTALT dræbende for et forhold. Hvis man som jer sidder ved hver sin, kikker dødt ind i skærmen, og finder lidt glæde i livet i cyberspace, så er det på tide at revidere, hvad der er vigtigt i livet. Cyberspace er sjovt, kan være udfordrende, men er en tids røver. I burde lave regler, kun tænd pc`erne hver 2nd dag, hav den tændt i 2-3 timer, og sluk derefter helt. Prøv det i en uge, i vil allerede derefter mærke en væsentlig forskel.

At tro man stresser af, ved at kikke ind i en skærm er løgn. Det er mere afstressende at snakke sammen, spille kort sammen, eller bare sidde sammen og kikke ud af vinduet. Mange falder i fælden med at glo ind i skærmen, og til sidst tro at det er dem i skærmen, der er interessante, og ikke livet uden for skærmen.

Man vil i starten tro, at man er NØD til at tjekke mail hver dag. Men det er man ikke, INTET er så vigtigt at det skal gå ud over ens familie. Mails forsvinder ikke hvis de ikke bliver hentet samme dag de er sendt

Kom ud af det dødvande det er at kikke ind i skærmen, og kom ud i virkeligheden, det er der glæden og latteren er.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-05 11:00
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-05 11:02

molo - fødselsdepressioner kommer EFTER fødslen

Kommentar
Fra : katho

Dato : 08-04-05 11:11

Hejsa
Det kan meget let være en kombination af flere ting: Du er gravid ( humørsvingninger ), du skal klare dit arbejde, du skal være kone og mor. Altså du stiller allerede en del forventninger til det hele.
Man kan komme med mange gode råd, men jeg synes du skal starte med at snakke med din læge om det og evt. bede om nogle psykologkonsultationer. Derudover snak med din mand og fortæl ham blot at du er noget trist. Prøv ikke at stille for store krav til din omverden i første omgang, fortæl blot at du er "noget nede". Og det er helt ok.
Prøv i det hele taget ikke at stille de store forventninger i første omgang, men gør noget hver dag som du bliver glad for.
Accepter at det er ok at være nede og mærk efter.
Og snak med din læge.
Og fortæl din mand at du har det som du har det.

Skriv bare igen igen her på Kandu. Vi er jo mange her til at komme med lidt opmuntring og "lægge øre til"

Katho

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-04-05 11:18

Hej Mmyy

Jeg har desværre ikke så meget til lige nu til, at skrive alt det jeg gerne ville skrive til dig, så jeg vil nøjes med at stille dig et par spørgsmål

Hvor meget tid bruger du på at forkælde dig selv?
Hvor tit tager du en aften der kun er din, til f.eks en tur med veninderne, biografen eller en p-dag som jeg plejer at kalde dem (personlig pleje: - lakere negle, fodbad, ansigtsmaske mm)?
Hvor tit køber du en lille ting kun til dig selv??

Jeg vender tilbage til tråden senere

// Toupie

Kommentar
Fra : mmyy

Dato : 08-04-05 11:46

tak for alle jeres svar.....

Jeg er glad for at nogle bare gider lytte.....
Jeg har selv tænkt på at snakke med lægen men jeg synes det er så svært at få brudt isen og gøre noget ved det....
Jeg tror selv at jeg er rimelig godt til at skjule hvordan jeg i virkeligheden har det...... men så snart jeg er hjemme kan jeg ikke længer holde facaden også er det jo at alt det jeg har gået og gemt på hele dagen kommer ud og får fridt løb også virker det endnu mer voldsomt forde det hele så kommer på en gang....

jeg vil så nødigt at at nogle skulle tænke at jeg ikke har overskud til at være noget for min søn og for den lille ny men jeg elsker mig søn over alt på denne jord og vil ham kun alt det bedste....... når jeg er alene med ham er det som om jeg får overskud og at jeg glemmer mit triste humør men så snart min amnd også er der føler jeg nok at jeg lidt beder kan være ked af det for så ved jeg at hans far er der....

Det sker ikke så tit at jeg tager en dag for mig selv eller at jeg køber en ting til mig selv........
Jeg tror at meget at den tid jeg bruger foran min computer er forde jeg føler jeg lidt kan flygte for virkeligheden og komme ind i en ande verden og lade mine tanker for frit løb men jeg sider og læser lidt rundt omkring på nettede for det er ikke forde jeg fordyber mig i noget på nettede sider bare og kigger lidt rundt på de forskællige sider....... hvor i mod minn mand bruger meget af tiden på at lave hjemmesider osv.....
mmyy

Accepteret svar
Fra : calista

Modtaget 30 point
Dato : 08-04-05 11:57

Først, Miritdk, man kan godt få en fødselsdepression mens man er gravid. Faktisk kan helt op til hver 10. gravide være let til svært depressive under deres graviditet.

Mmyy, Som så mange andre skriver her, så skal/ bør du snakke med en om dine følelser. Jeg vil nu foreslå, at du ringer til din JM og får en tid hos hende så hurtigt som muligt. Det gjorde jeg sidste jeg var gravid (er gravid igen og venter nr 4) for der havde jeg det unægteligt som dig! Det hjalp at snakke med en, der er vant til gravide med hormonelle krige i deres krop

Som Katho skriver, så brug os her på kandu.. skriv hvad du føler/ tænker og vi andre skal gøre hvad vi kan for at støtte dig

Stort knuz til dig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-05 12:01

Tak calista ...så behøver jeg ikke overbevise miritdk eller andre om mulige tidspunkter for fødselsdepressionens indtræden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-05 12:04

mmyy -> Her er lidt til at smøre smilebåndet :

1.) http://www.superlaugh.com/1/smileback2.swf

2.) http://194.239.0.1/images/m/ilike.swf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : calista

Dato : 08-04-05 12:08

Lidt baggrund for Molokyle og undertegnedes mening om præ-fødselsdepression:

Langtfra alle gravide går rundt i en lykkerus, mens de venter på at blive mødre. Hele 10 procent af de gravide rammes af en depression.

"Omgivelserne har en forventning om, at den vordende mor er glad, trives og blomstrer. Men mange oplever et selvforstærkende gab mellem glansbilledet af den lykkelige gravide og deres faktiske følelser", fortæller jordemoder og psykolog Marianne Astrup fra Skejby Sygehus.

De nyeste internationale undersøgelser skønner, at hele 12-16 procent af de gravide har en depression. Chefpsykolog Svend Aage Madsen fra Rigshospitalet mener, at det er tid til at ændre begrebet fra fødselsdepression til forældredepression.

Det kan være svært at få bugt med depressionen. Mange af symptomerne ligner nemlig dem, man normalt forbinder med en graviditet. Den deprimerede har lettere til gråd, oplever humørsvingninger og vender sig ofte indad.

Den manglende diagnose gør, at en stor del af de gravide bliver ladt i stikken med deres angst og følelsen af ikke at slå til. "Hvis den gravide ikke får støtte, er der stor risiko for, at depressionen fortsætter efter fødslen", siger Marianne Astrup.

Kilde: Urban.

Kommentar
Fra : mmyy

Dato : 08-04-05 12:09

Jeg har det lidt sådan at de fleste mennesker forventer at når man er gravid flyver man rundt på en lysserød sky i 9 mdr og gid da det var sådan........

Men hvis jeg forsigtigt har prøvet at fortælle en veninde eller en fra mit arbejde om hvordan jeg føler er svaret bare at det er meget NORMALT og det kan da også godt være at det er det og jeg ved godt at jeg ikke er den eneste som har oplevet at have det sådan mens man venter sig........

men jeg har bare meget svært ved at accepter at jeg skal have det sådan resten af min gravidetog i sær forde jeg kan mærke at der bliver korter og korter mellem de dage hvor det hele bare føles dumt.....

Jeg har min første tid hos jordmor den 20 april tror at grunden til at jeg har skulle vente så længe det vil sige der er jeg 20 uger hende er forde jeg er det de kalder 2gangs fødene..... men jeg må se om jeg ikke kan få sagt hvordan jeg føler og ikke også sætte en facde op den dag og lade som om alt er i den skønneste orden.......
mmyy

Kommentar
Fra : calista

Dato : 08-04-05 12:17

Det er ingen dans at være gravid!! Så er det sat på plads!!
Op i revyen med hvad andre forventer, når DU er gravid. Det er sgutte dem der slæber rundt med en hormon- bombe af en krop. Det er ikke dem, der kan sove 20 timer i døgnet osv osv. Det er DIG der er gravid og DIG der har det skidt lige nu. Derfor er det så vigtigt, at du snakker med "en eller anden" om det. En der ved hvad det hele handler om. Din læge eller din JM.. og hurtigt!

Vi kan støtte dig, her på kandu, men vi kan ikke yde den hjælp en professionel kan.

Ps. Det er normalt at have det som dig. Læs bare på vores terminsgruppe på netbaby Vi er et par tudefjæse og vi TØR sige, at det ikke er skidefedt, at være gravid!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-05 12:18

Overvej som sagt at kontakte : http://www.fd-center.dk/

På siden : http://www.fd-center.dk/default.aspx?PageId=1631&MenuId=1551 kan du læse lidt mere og evt. lige prøve linket nederst, i menuen til venstre : "Test dig selv"

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-04-05 15:17

Hej igen mmyy

Dét der med at lade somom alt er i den skønneste orden, det er vist en lande sygdom men du har allerede taget det første skridt til, at begynde at være åben omkring det og jeg tror det bliver nemmere næste gang du er åben omkring det

Nettet kan være en fin flugt men det holder bare ikke i længden. Det kan også hurtigt gå hen og blive en dårlig vane som gør, at man glemmer de mere vigtige ting her i livet - nemlig samhørigheden med ens partner, det sociale liv med vennerne/veninderne og ikke mindst kan man glemme sig selv.....hvilket man også hurtigt kan komme til, med en travl hverdag med arbejde, mand og børn.

Jeg syntes du skal begynde, at gøre nogle ting for dig selv, nogle ting som du er glad for, at gøre - måske en lille hobby som du kan sysle med om aftenen så du føler du bruger din tid konstruktivt istedet for passivt foran computeren Dét vil give dig mere energi og mere glæde

// Toupie
PS: de andre kommentarer i tråden kan jeg også kun tilslutte mig.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-04-05 01:29

Hej 24-årige gravide mmyy.

Som katho bl.a. skriver:
Det kan meget let være en kombination af flere ting:
Du er gravid, har humørsvingninger, skal klare dit arbejde, du skal være kone og mor, samt ekskerinde,
have et perfekt hjem og opfylde en masse flere forventninger fra dig selv, din mand og alle dem du kender.

Ja jeg kan godt forstå du kan blive lidt nedtrykt, når du svigter nogle af disse helt almindelige livsforpligtelser.

Så jeg mener ligesom katho: snakke med din mand, samt din læge om at blive henvist til en rigtig god psykolog, som er vant til at hjælpe personer som dig, og så er det vigtigt, at det er en som du "svinger sammen med", men husk! Det er dig selv der skal gøre "arbejdet"!

Ja snak også med din mand om hvordan du har det, for det er jer to der skal arbejde jer ud af problemerne / opgaverne!

Husk også: Motivation er en million gange bedre end tvang, overtalelse og lignende!

Jo du må gerne stille krav, både til omverdenen og til dig selv, men de skal under alle omstændigheder være rimelige, set fra begge parter !

Og til slut vil jeg anbefale dig og din mand, at lære noget Forældreuddannelse.

Hermed mine bedste hilsner og god arbejdslyst.
Steen

Godkendelse af svar
Fra : mmyy

Dato : 19-04-05 22:05

Tak for svaret calista.

og selvfølgelig tak til alle jer ander som har skrevet i denne tråd.....

jeg vil ikke sige jeg har fået det beder, men er er mer bevist om det og har fået lukkede op så jeg kan snakke om det.....

i morgen skal jeg tiljordmor og der tager min mand med op også håber jeg også vi der kan få en god snak....
men igen tak for alle jeres svar i har været super...

mmyy

Kommentar
Fra : katho

Dato : 19-04-05 22:10

ellers så skriv bare igen............
pøj pøj
Hilsen Katho