/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Skjoldet sæbebehandlet bord
Fra : betina64
Vist : 2238 gange
50 point
Dato : 07-04-05 09:05

Jeg har købt et brugt sæbebehandlet bøgetræsbord med stole, det hele er meget gult(mørkt) og bordet har skjolder, jeg kan læse at jeg skal bruge sæbespåner, men er det nok, eller er der nogle gode ideer til dette arbejde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-04-05 14:47

Hvis ikke sæbeludbehandlingen giver det ønskede resultat, er skjolderne trukket for dybt ned og så må du nok til at slibe bordet ned og derefter ludbehandle igen. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-04-05 15:10

Det er rigtigt, at du kan slibe bordet ned igen. Når du skal sæbebehandle det igen, skal du piske sæbespånerne til skum. Det er skummet du skal smørre på. Du kan evt. henv. dig til en møbelforretning der har sæbebehandlede møbler. De har en anvisning på hvorman man skal behandle sæbebehandlede møbler. Hej fra Alka

Kommentar
Fra : Thomas_Thomsen

Dato : 26-04-05 13:13

Hos os andbefaler vi at du sliber bordet let (korn 120) renser det i Guardian Trærens og derefter behandler det med entetn sæbespåner eller færdig hvidpigmenteret sæbe hvis du ønsker et lysere resultat.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 03-08-05 15:46

Du kan også behandle bordet med oxalsyre (kan fåes i matas). Det affedter bordet fuldstændigt, så du kan få det gjort ordentligt rent. Dog er det vigtigt at du straks efterbehandler med sæbe, olie , lak eller hvad du ønsker.

Kommentar
Fra : 19501950

Dato : 25-08-05 09:39

Jeg har et sæbebehandlet fyrretræsbord og seks stole som er 25 år. Det er af dyr kvalitet og stolene er slebet så flot at jeg ikke tør slibe på dem. Jeg har ca. hvert 5. år afvasket og derefter sæbebehandlet med sæbespånner pisket op til en tyk grød som risengrød. Hver gang jeg har sæbebehandlet stole og borde er de blevet som nye. Men sidst jeg gjorde det forblev de gullige og lidt skjoldede. Jeg kunne godt tænke mig at rengøre dem grundigt og give dem en overfladebehandling som er lettere at udføre end sæbebehandling, men som bibeholder det hvidskurrede look som jeg i sin tid syntes var så flot. Kan jeg benytte de samme ideer som der er anbefalet til bøgetræesbordet, eller er der nogen som har andre ideer eller erfaringer?

Annuller spørgsmålet
Fra : betina64

Dato : 27-01-06 20:20

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål