/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Konstant harddisk aktivitet
Fra : play3r
Vist : 1933 gange
130 point
Dato : 05-04-05 18:53

Hej- Der er konstant aktivitet på min harddisk, den kører ustandseligt uanset om jeg bruger pc'en eller ej.
Jeg har kontrolleret om det skulle være vira eller lign, men det ser ik sådan ud. ER der en som har en løsning på problemet det gør jo at min pc er så sløv. ..?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-05 18:55

Bare for at være nogenlunde sikker! Har du kørt en online scanning hos housecall?
http://housecall.trendmicro.com/

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 05-04-05 18:57

Er på den :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-04-05 19:05

Der er noget der tyder på aktivitet der optager din internetforbindelse, har du prøvet at fjerne stikket til den?
Ellers må der være virus, så har du opdateret dit virusprogram, og kørt en total scanning på din harddisk?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-05 19:08

Og hvis du kører winxp så prøv lige Xcleaner på www.spywarefri.dk under online værktøjer!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-05 19:21

Trojan ?

...eller har du pillet ved Windows memory management (swapfilen?) : Lad Windows bestemme

..nedsæt samtidig diskplads til midlertidige internetfiler

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 05-04-05 19:25

tak for svarende så vidt. Jeg har lige kørt en online scan en ekstra gang og er i fuld gang med kontrol for spyware. Aktiviteten på harddisken er uhæmmet det ikke en kontroleret og rolig aktivitet , det er konstant fuld knald på...!

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 05-04-05 19:40

Niks ingen vira eller spyware-- Nej jeg har ik pillet ved xp settings andet end jeg har sat den til at køre optimal ydelse. Det er en ældre sag, men den er langsomere, end min halvt så store bærebar. Sad lige tænkte på om det kunne være ram blokken som kan gøre det ?

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 05-04-05 20:10

har du forsøgt dig med det pallebhansen skriver at fjerne stikket til din netforbindelse ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-04-05 20:13

Prøv lige at gå ind i Joblisten (Ctrl-Alt-Delete) - Processer og se hvilken proces der sluger resurser, når harddisken står der og køre konstant.
Det skulle vel ikke være cftmon.exe ?
Hvis det er, har jeg løsningen et eller andet sted i en eller anden grå celle.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-04-05 20:24

Sorry det var ciedamon.exe
Hvis det er den proces der sluger kraft, fik jeg et svar her :
http://www.kandu.dk/dk/spg/33770
Gambrinus

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 05-04-05 20:36

jeg har prøvet og fjerne net stikket.
Jeg har heller ik nogen procces som hedder ciedamon,.. den mest slugende proces lige nu er svchost..!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-04-05 21:27

Check lige hvordan dit antivirus er stillet med hensyn til scanning af diske...
Det kan jo være det scanner konstant.

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 05-04-05 21:34

Prøv at hente programmet Filemon fra sysinternals

http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml

Så kan du se hvad det er for filer der bliver læst/skrevet osv. samt hvilket program der laver aktiviteten. Hvis det er svchost kan du komme videre ved at se den PID der laver mærkelig aktivitet og derefter benytte programmet Process Explorer

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

til at finde ud af hvilke tråde der er startet op af svchost i den PID der er interessant, hvilke services der benyttes osv

Go' jagt
:) MouseKeeperX

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-04-05 21:45

Jeg vil gætte på du ikke har installeret alle opdates, og deriblandt SP2 ?
Og har du en firewall slået til.
Der er mange viruser og spyware der kan bruge svchost, men det kan også bare være en proces der kører i ring, og derfor belaster svchost. Har du prøvet at tilbagestille computeren til før problemet opstod?
Men ellers kør en anti-spyware program:
Spybot Search and Destroy, eller Ad-Aware
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : GeekNet

Dato : 05-04-05 21:51

det har der også været på min 120 gb western digital der Pillede jeg den ud så holdte computeren op med at lave noget så satte jeg den i igen så begyndte den ingen prøv at tjekke om den er er for varm

Accepteret svar
Fra : GeekNet

Modtaget 130 point
Dato : 05-04-05 21:52

det har der også været på min 120 gb western digital der Pillede jeg den ud så holdte computeren op med at lave noget så satte jeg den i igen så begyndte den igen prøv at tjekke om den er er for varm

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-05 23:32

Er det et problem der lige er opstået?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 06-04-05 04:52

Lidt research viser at de 2 firewalls sygate og zonealarm (den gratis) kan medføre konstant diskaktivitet.
Hvis du har en af dem, så prøv at tage netledningen fra, og derefter lukke firewall.
Hvis det er det, så kan du skifte til windows xp's egen firewall, eller anskaffe en anden firewall

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 06-04-05 07:45

Jeg kan kun gentage min tidligere kommentar: Hent programmerne fra Sysinternals, så du i første omgang får identificeret hvilke programmer og filer det drejer sig om. Så har du et godt udgangspunkt for at gøre noget fornuftigtigt ved problemet.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 06-04-05 15:55

Tusind tak for hjælpen alle sammen.
Jeg havde glemt jeg engang havde sat en anden harddisk i den til linux men fik aldrig pillet den ud.
Så det var den som den stod og søgte efter eller !! Ja nu virker det ihvertfald.
Point går til GeekNet for han fik mig til åbne maskinen men i andre fortjener også point. :D

Godkendelse af svar
Fra : play3r

Dato : 06-04-05 15:56

Tak for svaret GeekNet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-04-05 22:12

Skidt med point. Det er da dig der fortjener point Play3r.

Det er da et fedt tip, at pille computeren skilt ad, for at se,
om der skulle gemme sig et par harddiske eller ti, der er blevet glemt.
Gambrinus