/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tomgang på Mercedes 190E Aut
Fra : aiskhylos
Vist : 3532 gange
30 point
Dato : 03-04-05 22:59

Er netop blevet den glade ejer af en dejlig mercedes 190E Aut årgang 1983. Jeg er dog lidt
bekymret under opstarten af bilen. For at få den igang, må jeg holde
tændingsnøglen i 3-4 sekunder, og jeg må give den lidt gas på pedalen. Dog
er det noget bedre når den er varm, men er ikke nogen 100% garanti for at
den starter uden "gas-pedal-hjælp". Det skal siges at omdrejningerne i
tomgangen er relative lave (500), kan det måske have noget med det at gøre
??? Lige nu mens det er varmt er det ikke noget problem, men jeg frygter at
når det bliver rigtig koldt, så vil det knibe gevaldigt med at få "dyret"
igang.

Har lige endnu en kort bemærkning vedr. tomgangen.
Det er lidt mystisk synes jeg, at når jeg tænder nærlyset (er jo ikke
automatisk på sådan en gammel svend ,o), så går den rimelig meget ned i
tomgangen (100-200 omdrejninger, så den ligger på 3-400); er det "normalt"
??? Eller kan det være noget med strømfordeler/batteri ??? Udstødningsgassen
er endvidere hvid i det, så det kunne jo godt tyde på at blandningen ikke er
helt i top. Men jeg synes at have hørt, at disse mercere ikke har en
kaburator i alm forstand, men nærmere er en art dysse-anordning, er det
rigtig ? Og endelig er det nemt (hvordan) justerer man tomgangen på sådan en??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 23:30

Det er meget normalt, at den går en del ned i omdrejninger når du tænder lyset.

Det med dyserne er altså hvis det er en dieselmodel, og det går jeg ikke ud fra når du skriver det er en 190E.

Men måske den trænger til et servicecheck, justering af karburator, nye tændrør og om chokeren virker som den skal.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 23:31

Glemte lige, at et beskidt luftfilter også kan give lidt drillerier ved start.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-05 00:44

der er også dysser på benzin indsprøjtningsmotorer. Vi skal have en rigtig mercedeskyndig på banen, hvis du skal have svar på netop din model. Men generelt er der to typer indsprøjtning på benzinmotorer.

Multipoint er til hver cylinder, ligesom på diesel,

Monopoint er en underlig hybrid, der minder meget om en karburator, blot med den forskel, at benzinen ikke tilføres via en svømmerkontrol, men under tryk og i afmålt mængde gennem en dysse i et "hvirvelkammer" lige før manifolden.

Jeg ved det ikke bestemt, men jeg mener de gamle mercere havde monopoint.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 00:55

Ja mercedeskyndig er jeg kun rigtigt ved de gamle dieselmodeller som jeg har haft tre stykker af gennem 15 år

Men en bekendt havde sådan en gammel 190er og jeg synes ikke at kunne huske der var indsprøjtning på hendes model
Men måske husker jeg forkert.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 01:08

Citat
190:
4-sylindret rekkemotor,1997 cm slagvolum. Flatstrømsforgasser, 77kW
(105 HK ) ved 5200 o\min.

Fra www.mb190klub.no

På de første modeller var nogen af dem med almindelig karburator. og hvis jeg ikke husker helt galt, er årgang 83 en af de første.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-05 01:16

tak

H-J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 01:17

190:
4-sylindret rekkemotor,1997 cm slagvolum. Flatstrømsforgasser, 77kW
(105 HK ) ved 5200 o\min.

190:
4-sylindret rekkemotor,1997 cm slagvolum.
Mekanisk\elektronisk bensin insprøytning.
90kW (122 HK) ved 5100 o\min.Drivstoffutkobling.

4-sylindret rekkemotor,2299 cm slagvolum, mekanisk\elekrtonisk bensininnsprøyting. 100 kW
(136 HK ) ved 5100 o\min. Drivstoffutkobling.
Transistortenning. Diagnosekontakt. Selvjusterende
ventiler, hydreuliske ventilløftere. Kilrem med automatisk justering.

De tre udgaver findes, .

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-05 10:02

E for elektronisk styret indsprøjtning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-05 10:07

Jeg ville starte med at tjekke tændingsjusteringen, som godt kan være årsag til de lave omdrejninger og hvis det med omdrejningsfald når lyset tændes skal tages alvorligt så kunne det jo være batteriet der er ved at være træt så generatoren skal på overarbejde når lyset tændes, men det kan også være at forkert indstilling får motoren til at være svag i tomgang så omdrejningsfaldet er større end normalt. det er i hvert fald ikke unormalt at omdrejningerne falder en smule når generatoren belastes, du skulle kunne opleve det samme ved at tænde el-bagrude, blæser mm..

Jeg har kun haft Mercedes med to Solex registerkarburatorer og den stod der S på.

Kommentar
Fra : aiskhylos

Dato : 05-04-05 04:05

--->Dova. Ja, den med luftfilteret tænkte jeg også selv på. Jeg åbnede filterkassen, og kiggede ned i. Der var noget olie og andet sjask nede i. Jeg er dog lidt usikker omkring rensningen. Nogle gode midler ?? Og er der nogle ting man især skal være opmærksom på, sådan at man ikke smadrer noget ??

Kommentar
Fra : aiskhylos

Dato : 05-04-05 04:11

Skal lige sige, at snasket i filtret, var i selve filter-kassen, og ikke på filtret, så fint ud.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 05-04-05 11:12

Der skal være olie i bunden af filteret, 0,25 liter, da Mercedes kører med oliebadet luftfilter, men derfor skal det renses , man plejer 1 gang om året. Skyl metaltrådfilteret godt i benzin, lad det tørre, og rens olien op af bunden af huset og fyld nyt motorolie deri.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 11:18

Petroleum er bedre til at rense med fordi dampene ikke antænder så nemt.

Kommentar
Fra : aiskhylos

Dato : 05-04-05 16:02

Ja, en kvart liter, det er der ihvertfald ikke i på nuværende tidspunkt, kan det forudsage denne lidt tunge opstart ? Anede ikke at der fandtes oliebadede luft filtre, der kan man bare se Jeg fik et tip af en kammersjuk med rensning af karburartoreren. Han fylder 3-4 små dunke karburartor-væske på en fuld tank (en gang imellem altså, ikke hver gang), og det siger han gør underværker - kan det passe ?? Den med at tjekke benzin-trykket kan man vel ikke selv, uden noget udstyr af en art ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 18:27

Tro flytter bjerge. Man skal ikke eksperimentere med karburatorsprit når der er elektronisk insprøjtning.
Prøv nu at få tjekket tændingen før det smarte udstyr skal køres i stilling og hvis du ikke selv kan er der slet ingen grund til at du stiller spørgsmålet for så er det en rigtig mekaniker du skal have fat i i stedet for en virtuel.

Godkendelse af svar
Fra : aiskhylos

Dato : 06-04-05 21:58

Tak for svaret dova.