/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Harddisk i Win 98 kan ikke findes..?
Fra : Caine
Vist : 588 gange
150 point
Dato : 14-09-02 21:44

Hej
Mine kammerater og jeg sidder og prøver på at få en puter til at finde en HD... det er som skrevet Win 98 1st edition. BIOS kan gpdt finde den... Men hvilken indstilling skal den have? det er en IBM 10 gb...
Udover det er der en anden HD som win 98 booter fra (C:)... og et CD-rom drev (d:)...
Den HD som ikke kan findes... virkede godt nok, men var delt i 2 partitioner... efter mislykkede brug af "fdisk" kunne den ikke formartes... kortefter kunne den ikke findes... den kan ikke brændt af, da bios godt kan finde den....
Hvad kan der gøres???

Venlig hilsen
Caine

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 14-09-02 21:55
Kommentar
Fra : lsf

Dato : 14-09-02 22:56

det kan godt være at der er nogen der bliver tosset men ham der thunderbox er ikke så tosset
med den diskette han har lavet med det program lowlevel for det virker 100 %
her er linket
http://hjem.wanadoo.dk/~wai28022/w98bootdisk.zip

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 15-09-02 07:42
Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 15-09-02 11:48

Se i besvarelser og kommentarer til løsning på mit problem fra sidste lørdag http://www.kandu.dk/dk/spg/6226.
Thunderbox var sagen for mig.

Kommentar
Fra : Brian_L

Dato : 15-09-02 12:56

Hej
Windows kan kun se de drev (partioner) der er formateret i et filsystem som windows kender.
Eks. kan windows ikke se en partion, der er formateret til linux.
Da du kørte f-disk, så slette du sikkert den gamle partion.
Næste gang windows bliver genstartet, så finder den ikke drevet, da partionen ikke findes mere.
Efter f-disk, huskede du at genstarte computeren?
Hvorfor var brug af f-disk mislykkes?, gik f-disk ned eller kunne f-disk ikke partionere den i den rigtige størrelse?
Prøv at bruge f-disk igen, husk at sige ja til at undestøtte store drev.
Slet alle partioner på harddisken (pas på du ikke sletter på det forkerte drev).
Opret så en primær partion, så stor som f-disk tillader.
Genstart computeren, og formater derefter drevet.

Er den nye harddisk større end den gamle?, hvis ja, så kan der måske være problemer med at bundkortet ikke understøtter diskstørrelsen.
Der er muligvis en jumper kombination på harddisken, der sætter størrelsen ned til 2gb, det kan måske løse problemet.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-09-02 22:26

Hej Caine,

når du booter med din Win98 Diskette, så prøv denne kommando i dos... "fdisk/mbr"... -->
C:\> fdisk/mbr
idet der ka' være bøvl med MBR, (Master Boot Record'en)...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 16-09-02 18:53

Hej
Det drev som kun BIOS kan finde havde før det forsvandt et underligt havn "ooooo D:\" nu da windows og dos ikke kan finde HD'en er der et lille problem... det er en IBM HD 10gb
er det muligt at det har noget at gøre med "Slave" og "master"??? i dette tilfælde er HD'en slave og cdrom master... skal det ombyttes???

venlig hilsen
Caine

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 16-09-02 22:09

Når kun bios kan se drevet er det måske en ide at "nyinstallere" drevet ved hjælp af en disc-manager, der plejer at kunne se det samme som bios.
Når bios kan se drevet uden at brokke sig, burde der ikke være problemer med slave/master
Med en disc-manager kan man formatere i det format man vil - også low-level, men vær opmærksom på at ikke alle instruktioner er lige gode i programmerne.
Prøv f.eks Kribles link - eller find den præcise disc-manager der passer til dit drev.

Fdisk - kan ikke bruges i dette tilfælde, slet ikke efter en mislykket partionering
Hej fra Kanjegik

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 150 point
Dato : 16-09-02 22:16

Hej Caine,

hvis der kun er en Harddisk til hele systemet ska' den være master... hvis den er på det andet kabel, og der er en Harddisk der er Master, gør det ikke noget hvis harddisken er slave på denne...
du har ihvertfald brug for en harddisk som master... hvor boot sektoren ska ligge på...

men har du prøvet fdisk/mbr på den disk som du skriver har sagt den hedder "ooooo D:\"?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 2630Duran

Dato : 08-10-02 11:23

FAT kan ikke se NTFS, men NTFS kan godt se FAT... måske er det løsningen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-10-02 21:51

Hej caine
Hvis du bruger fdisk /mbr evt. fra en startdiskette A:\
så husk lige een afstand mellem fdisk og /mbr
Hilsen Emesen.

Kommentar
Fra : Realdevilx

Dato : 08-11-02 11:09

Du kan prøve at bruge Partition Magic.

//Realdevilx

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 08-11-02 22:10

Et mislykket forsøg på fdisk er altid ubehagelige nyheder.....
Har du prøvet med discwizard fra krible's indlæg? http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
(du'r også på andre harddiske)
Strarup har ret m.h.t. til harddisk som master, hvis boot-disken kører som slave går det dårligt/rigtigt langsomt
Forslag til opsætning: HD1 som master på ide1, CD som slave på ide1, HD2 som master på ide2, og derefter køre discwizard, som højst sandsynligt vil finde begge HD

Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : Caine

Dato : 27-01-03 01:42

Tak for svaret strarup.