/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
ardal-ardahl nørre nissum
Fra : ardal123
Vist : 1935 gange
150 point
Dato : 02-04-05 14:42

hvem kender noget til disse navne,
som stammer fra nørre nissum og er navnet
på en gård i ardalbakker.
herluf

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 02-04-05 15:01

Jeg kan huske for mange år siden havde min far en lastbil og den havde så vidt jeg husker oprindelig tilhørt en Christian Ardal som boede i Gimsing ved Struer.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 02-04-05 15:37

til fleng.

den omtalte christian ardal fra gimsing ved struer ,var min farbror.
hilsen herluf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-05 17:34

Der er jo mange Ardahl og endnu flere Ardal,
søger man i krak får man således 38 henholdsvis 67,
i gamle dage var det nok omvendt?

>navnet på en gård i ardalbakker...
hvor der er etableret kystsikring, altså helt ude ved Nissum bredning??

I Family Search finder jeg mærkeligt nok kun Ardal ingen Ardahl,
så langt væk som i Reesen, her er et par stykker:
"
NIELSEN ARDAL, Anders         Marriage
   Wife:   Maren ROST
   Marriage Date:   9 Nov 1794   Recorded in:   Resen, Ringkobing, Denmark
         Collection:   Resen; Den Danske Folkekirke
"
ANDERSEN ARDAL, Peder   Christening
   Gender:   Male
   Christening Date:   27 Nov 1796   Recorded in:   Resen, Ringkobing, Denmark
         Collection:   Resen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Anders ARDAL
   Mother:   Maren
"

I Fousing får en far fra Ardahl en søn i 1870:
"
den 21de April Niels Christian Madsen I Kirken d 24de April Hmd Mads Nielsen (Ardahl) og hustru Ane Margrethe Sørensdatter, 37 1/4 Aar i Kjellerhedehuus Jomfru Schumacher i Gade b.B. Gmd Daniel Jørgensens Hustru Kathrine Pedersdatter i Stasbjerg, Gmd Daniel Jørgensen steds, hmd Mads Pedersen Liisbjerg - alle af Fousing Sogn
"
fundet her:
http://www.fousing.dk/kb_fm_1863-1877.asp

og en fra Bjerre familien har en gård i Ardal
"
Niels Madsen Damgaard
Dato Sted
Født : 16 Feb 1918 Nørre Nissum, Skodborg, Ringkøbing -
Stilling : Gårdejer
Ref. : 0808
Noter : Gårdejer i Ardal, Nr. Nissum. Har været elev på Hammerum Landbrugsskole.
Børn: Niende slægtled nr. 1942-1946.
Far Mor
Peder Damgaard Sidsel Kærgaard Madsen

Fundet her:
http://www.kultunaut.dk/perl/slaegtstavle?fam=Bjerre&nr=04436
"

Måske kender du nogen af dem,
ikke megen hjælp, men en begyndelse, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-05 20:37

Engang i 1834-37 begynder en gårdmand at kalde sine yngste børn Ardahl,
er det mon oprindelsen til din Ardahl familie?
og kan vi glemme dem fra Reesen??
Svend
"
ringkoebing, Skodborg, Nørre Nissum, , , Ardahl, 23, FT-1840
Niels Christensen, 57 , Gift, , Gaardmand,
Birthe Jensdatter, 44 , Gift, , hans Kone,
Christen Nielsen, 23 , Ugift, , deres Barn,
Kirstine Nielsdatter, 22 , Ugift, , deres Barn,
Mads Nielsen, 18 , Ugift, , deres Barn,
Jens Christian Nielsen, 15 , Ugift, , deres Barn,
Niels Christian Nielsen, 13 , Ugift, , deres Barn,
Lars Nielsen, 11 , Ugift, , deres Barn,
Ane Magrethe Nielsdatter, 9 , Ugift, , deres Barn,
Jens Nielsen Ardahl, 6 , Ugift, , deres Barn,
Karen Marie Ardahl, 3 , Ugift, , deres Barn,
"

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 02-04-05 20:57

de omtalte ardal fra folketællingen 1840,er mine aner,
niels christensen og birthe jensdatter er mine tipoldeforældre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-05 21:18

Så har du nok her din oldefar Jens 40 år senere?
Og jeg gætter på Niels er din farfar??

Men hvorfor spørger du, når du allerede ved det?
Er det oprindelen til kaldenavnet fra gården/bakkerne du søger??
(det kan blive svært: Måske helt fra Arilds tid? Hvem denne Arild så er??)
hilsen Svend
"
ringkoebing, Hjerm, Gimsing, Gimsing, , Et hus, L.26, nr. 12.1, FT-1880
Jens Nielsen Ardahl, 45 , Gift, Husfader, jordlod, , Nissum, Ringkjøbing amt
Karen Sørensen, 55 , Gift, Hans kone, , Gimsing
Niels Jensen Ardahl, 21 , Ugift, Hans søn, , Gimsing
Inger Jensen Ardahl, 17 , Ugift, Hans datter, , Gimsing
Jensine Christine Jensen Ardahl, 19 , Ugift, Datter af Jens Ardahl, , Gimsing
"

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 02-04-05 21:33

til svendgiversen.
nej min farfar hed christen kamstrup ardahl,som var gift med martine jensen fra
hyldtoft i resen.
hilsen herluf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-05 21:46

Kamstrup er så nok indgift i Ardahl familien.

Måske er din oldemor så datter af ham her der stod fadder i 1868?
Svend
"
d 18 April Christen Pedersen Lundby I Kirken d 26de April 1868
Ugift Kirsten Christensen opholdende sig i Skræddergaardhuus, 26½ Aar.
Barnets Fader er angivet at være Tjenestekarl Peder Lundby af Møborg Sogn.
Faddere:
Tjenestepige Ane Christensen af Fabjerg Sogn b.B.
Tjenestepige Ane Kirstine Christensen af Nørdal,
hmd Jens Peder Kamstrup af Fouisng Sogn og
Tjenestekarl Niels Christensen af Møborg Sogn
"

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 03-04-05 23:07

svendgiversen.
nej min oldemor hed ellen kamstrup pedersen og kom fra v. kamstrup
og var gift med en søn fra ardahl ved navnjens nielsen født 1820.
som dukan se er ardahl og kamstrup indgift med hinanden.
herluf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-05 07:03

Når du ved alt dette, behøver vi andre jo ikke at lede efter det.

Når du spørger: A hvad ved du.
B hvad ønsker du at vide mere?
uden A intet fornuftigt B, kun spild af andres tid.

Svend, der stadig arbejder og nu må nedprioritere dine Ardal/Ardahl.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 04-04-05 13:47

til svendgiversen.
tak for dine bidrag,de har været meget bekræftende til det jeg ved om ardahl
du må meget undskylde hvis du føler at jeg har taget din tid

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-04-05 17:50

Hej
her er lidt fra folketællingerne på DDA.http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
og FS.http://www.familysearch.org/
du kan jo prøve at søge efter dine aner der , der er mange hit på Ardahl, kamstrup osv.feks.

Senta
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

Udtræk fra DDD

Amt : Ringkøbing

Retur til søgeside

16 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: FT-1880
Navn: Ane Margrethe Ardahl f. SørensenKøn: K
Alder: 46Civilstand: Gift
Fødested: Gimsing
Sogn: HandbjergHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Handbjerg
Husstands-/familienr: 5Matr.nr/adresse: Hus
Indtastningsnr: B1394Løbenr.: 63

Kilde: FT-1921
Navn: Ardahl MadsenKøn: M
Civilstand: Gift
Erhverv: MaskinfabrikantFødested: Hjerm Sogn, Ringkøbing Amt
Sogn: HjermHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Møllevang
Indtastningsnr: C0774Løbenr.: 1124

Kilde: FT-1880
Navn: Inger Jensen ArdahlKøn: K
Alder: 17Civilstand: Ugift
Fødested: Gimsing
Sogn: GimsingHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Gimsing
Husstands-/familienr: L.26, nr. 12.1Matr.nr/adresse: Et hus
Indtastningsnr: C5593Løbenr.: 1446

Kilde: FT-1855
Navn: Jens Ardahl
Alder: 21Civilstand: Ugift
Fødested: N. Nissum
Sogn: GimsingHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Gimsing
Husstands-/familienr: 1Matr.nr/adresse: Qvistrup mølle
Indtastningsnr: C8994Løbenr.: 15

Kilde: FT-1850
Navn: Jens Christian ArdahlKøn: M
Alder: 25Civilstand: Ugift
Erhverv: TjenestekarlFødested: Nørre Nissum sogn, Ringkøbing amt
Sogn: Nørre NissumHerred: Skodborg
Amt: RingkøbingStednavn: Nørre Nissum
Husstands-/familienr: 4Matr.nr/adresse: Agergaard, en gaard
Indtastningsnr: B6603Løbenr.: 38
Kommentarer: Fraværende indkaldt til krigstjenesten.

Kilde: FT-1850
Navn: Jens Nielsen ArdahlKøn: M
Alder: 16Civilstand: Ugift
Erhverv: TjenestedrengFødested: Nørre Nissum sogn, Ringkøbing amt
Sogn: Nørre NissumHerred: Skodborg
Amt: RingkøbingStednavn: Nørre Nissum
Husstands-/familienr: 1Matr.nr/adresse: Præstegaarden, en gaard
Indtastningsnr: B6603Løbenr.: 10

Kilde: FT-1880
Navn: Jens Nielsen ArdahlKøn: M
Alder: 45Civilstand: Gift
Fødested: Nissum, Ringkjøbing amt
Sogn: GimsingHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Gimsing
Husstands-/familienr: L.26, nr. 12.1Matr.nr/adresse: Et hus
Indtastningsnr: C5593Løbenr.: 1443

Kilde: FT-1840
Navn: Jens Nielsen ArdahlKøn: M
Alder: 6Civilstand: Ugift
Erhverv: deres Barn
Sogn: Nørre NissumHerred: Skodborg
Amt: Ringkøbing
Husstands-/familienr: 23Matr.nr/adresse: Ardahl
Indtastningsnr: C4501Løbenr.: 137
Kommentarer: "C4501";"FT-1840";"Nørre Nissum";"Skodborg";"Ringkøbing";"66516";"";"138";"Side 118";"";"23";"Ardahl";"2";"Karen Marie Ardahl";"K";"3";"Ugift";"deres Barn";" "C4501";"FT-1840";"Nørre Nissum";"Skodborg";"Ringkøbing";"66516";"";"139";"Side 118";"";"23";"

Kilde: FT-1880
Navn: Jensine Christine Jensen ArdahlKøn: K
Alder: 19Civilstand: Ugift
Fødested: Gimsing
Sogn: GimsingHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Gimsing
Husstands-/familienr: L.26, nr. 12.1Matr.nr/adresse: Et hus
Indtastningsnr: C5593Løbenr.: 1462
Kommentarer: Tillægsliste B for de af stedernes beboere, der midlertidig ere fraværende. Midlertidig opholdssted: Ølby, Ringkj. amt

Kilde: FT-1840
Navn: Karen Marie ArdahlKøn: K
Alder: 3Civilstand: Ugift
Erhverv: deres Barn
Sogn: Nørre NissumHerred: Skodborg
Amt: Ringkøbing
Husstands-/familienr: 23Matr.nr/adresse: Ardahl
Indtastningsnr: C4501Løbenr.: 138
Kommentarer: "C4501";"FT-1840";"Nørre Nissum";"Skodborg";"Ringkøbing";"66516";"";"139";"Side 118";"";"23";"Ardahl";"2";"Mariane Olesdatter";"K";"43";"Ugift";"Inderste og Væver";" "C4501";"FT-1840";"Nørre Nissum";"Skodborg";"Ringkøbing";"66516";"";"140";"Side 118";"

Kilde: FT-1880
Navn: Mads Nielsen ArdahlKøn: M
Alder: 54Civilstand: Gift
Erhverv: HusejerFødested: Nr. Nissum
Sogn: HandbjergHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Handbjerg
Husstands-/familienr: 5Matr.nr/adresse: Hus
Indtastningsnr: B1394Løbenr.: 62

Kilde: FT 1787
Navn: Niels Ardahl
Alder: 75Civilstand: gift
Erhverv: Huusmand og Almiss Lem
Sogn: ResenHerred: Skodborg
Amt: RingkøbingStednavn: Reesen Bye
Husstands-/familienr: 19. Familie
Indtastningsnr: A4339Løbenr.: 106

Kilde: FT-1880
Navn: Niels Jensen ArdahlKøn: M
Alder: 21Civilstand: Ugift
Fødested: Gimsing
Sogn: GimsingHerred: Hjerm
Amt: RingkøbingStednavn: Gimsing
Husstands-/familienr: L.26, nr. 12.1Matr.nr/adresse: Et hus
Indtastningsnr: C5593Løbenr.: 1445

Kilde: FT-1850
Navn: Peder Andersen ArdahlKøn: M
Alder: 34Civilstand: Gift
Erhverv: Indsidder og post
Sogn: ResenHerred: Skodborg
Amt: RingkøbingStednavn: Resen
Husstands-/familienr: 17Matr.nr/adresse: Et hus
Indtastningsnr: b6604Løbenr.: 103

Kilde: FT-1840
Navn: Peder Andersen ArdahlKøn: M
Alder: 43Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestetyende
Sogn: GudumHerred: Skodborg
Amt: RingkøbingStednavn: Gudum
Husstands-/familienr: 15Matr.nr/adresse: Høilund, et Hus
Indtastningsnr: B6961Løbenr.: 93

Kilde: FT-1845
Navn: Peder ArdahlKøn: M
Alder: 48Civilstand: Ugift
Erhverv: Indsidder, BrevbærerFødested: her i Sognet
Sogn: ResenHerred: Skodborg
Amt: Ringkøbing
Husstands-/familienr: 56 [F2]Matr.nr/adresse: Jacobsgaard
Indtastningsnr: B3870Løbenr.: 285

http://www.familysearch.org/

You searched for: Martine Jensen, Ringkobing, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 11
Select records to download - (50 maximum)
1. Martini Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 18 NOV 1855 Tvis, Ringkobing, Denmark

2. MARTINE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 20 NOV 1874 Gimsing, Ringkobing, Denmark

3. Mortine Jensen - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 12 NOV 1876 Hanning, Ringkobing, Denmark

4. Mortine Jensen - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 14 APR 1878 Hanning, Ringkobing, Denmark

5. MARTINE BIRTHE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 21 NOV 1849

6. MARTINE BIRTHE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 25 NOV 1849 Lonborg, Ringkobing, Denmark

7. MARTINE CHRISTINE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 15 APR 1876

8. MARTINE CHRISTINE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 17 APR 1876 Lemvig, Ringkobing, Denmark

9. MARTINE BIRTHE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Death: 20 JAN 1850

10. MARTINE CHRISTINE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Death: 28 JUL 1877

11. MARTINE JOHANNE JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: 04 NOV 1887 Strellev, Ringkobing, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

CHRISTEN KAMSTRUP
Male

Event(s):
Birth:
Christening: 26 SEP 1852 Norre Nissum, Ringkobing, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: PEDER CHRISTIAN JESPERSEN Family
Mother: KIRSTINE MARTHILDE NIELSEN

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C205282 1847 - 1864 0051904 Film NONE

Sheet:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

NIELS JENSEN ARDAHL
Male

Event(s):
Birth:
Christening: 24 MAY 1858 Holstebro, Ringkobing, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: JENS NIELSEN ARDAHL Family
Mother: KAREN SORENSDR

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C203272 1815 - 1869 0051828 Film NONE

Sheet:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-04-05 18:49

Dette er hvis din oldemor ??? FRA FAS.
SENTA

ELLEN KAMSTRUP
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 01 JUL 1835 Norre Nissum, Ringkobing, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: PEDER CHRISTENSEN Family
Mother: KAREN NIELSDR

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C205281 1728 - 1846 0051903 Film NONE

Sheet:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Ellen Pedersen Kamstrup
Female

Event(s):
Birth: 29 JUN 1835 Norre Nissum, Ringkobing, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Peder Christensen Family
Mother: Karen Nielsdatter

Messages:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

Source Information:
No source information is available.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

ELLEN KAMSTRUP
Female Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: JENS NIELSEN Family
Marriage: 19 AUG 1855 Norre Nissum, Ringkobing, Denmark

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

M205282 1847 - 1863 0051904 Film NONE

Sheet: 00

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-04-05 18:57

Fra
DDA
Senta
Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Skodborg, Nørre Nissum, , , Aardal, 104, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Nielsen Aardal, 59 , Gift, Husfader, gaardeier, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Ellen Jensen født Pedersen, 44 , Gift, Hans kone, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Birret Jensen, 24 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Karen Jensen, 22 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Kirsten Jensen, 16 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Nicoline Jensen, 14 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Peder Kamstrup Jensen, 13 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Ane Catrine Jensen, 10 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Christen Kamstrup Jensen, 8 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Jenssine Christine Jensen, 20 , Ugift, Deres børn, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Elmine Jensine Karoline Sørensen, Under 1 år , Ugift, Datterdatter, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Christen Pedersen, 60 , Gift, Tjenestekarl, , Gudum Sogn, Ringkjøbing Amt
Birte Jensen, 83 , Enke, Aftægtskone, , Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-05 19:54

>du må meget undskylde hvis du føler at jeg har taget din tid
det var sjovt og udfordrende at søge, mindre spændende at opdage at det var gammel, kendt information;

og senta, fint at du er tilbage, men en gammel bøn: Sorter dog lidt...
(det sidste er godt fundet; hvem finder på at spørge på Aardal ikke Ardal?).

Svend, der nu holder sommerpause.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 04-04-05 20:23

til senta.
mane tak for dine oplysninger
i ft 1880 ser man min e farfar,mine oldeforældre jens nielsen aardahl og ellen jensen født pedersen,
samt min tipoldemor birte jensen.
til svendgiversen.
endnu en stor tak,det har ikke været forgævet arbejde du har lavet.
hilsen herluf

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 150 point
Dato : 04-04-05 21:06

Du kan ved at søge på de forskellige navne på FS finde flere oplysninger,om dine aner.

Til Svend god sommerpause.
senta

Godkendelse af svar
Fra : ardal123

Dato : 05-04-05 13:48

Tak for svaret senta.
jeg har fårt meget ud af dine svar
herluf