/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Kan et Sibirisk dværghamster?
Fra : sCover
Vist : 4317 gange
100 point
Dato : 02-04-05 01:05

Kan et Sibirisk dværghamster godt bruge normal sand der komme fra en sandkasse hvis man si'er/sorter det og kåger det......

Og hvor kan jeg købe sådan en gennemsigtig plastik kugle til at kunne sætte mit hamster ind i og lade det løbe frit rundt her hjemme.... Jeg har hørt om dem og set dem på billeder i nogen tyske netbutikker men jeg kan ikke finde dem i nogen danske butikker som ikke er på nettet.....

Tak på forhånd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-04-05 01:08

hvis du sætter hamsteren i sådan en kugle og kalder det for at løbe frit rundt -så er der da noget galt ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-05 01:21

Jeg synes det vil være dyrplageri at lade en lille hamster drøne rundt i sådan en plastickugle.
Måske er det også derfor de ikke kan fås i butikkerne.

og hvorfor vil du bruge sand til buret.
Man bruger som regel træ-spåner som underlag i buret.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 02-04-05 01:24

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/5a8a7f63d33b85d8c125697a007844f9/557aafecef69e3b9c1256f03004111a3!OpenDocument

Forhåbentlig virker linket, for der kan du læse om korrekt pasning, burindretning med mere til hamstere.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : sCover

Dato : 02-04-05 01:53

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : sCover

Dato : 02-04-05 01:57

I har nok ret med den der plastik kugle, men en af mine venner har sådan en til sit hamster som han har fået af sin mormor og hans hamster løber alle steder i huset og den ser ikke ud til at synes at det er irrerterne eller sådan noget. Hvis han sætter sit hamster i nærhederen af kuglen går den hen til den så den virker rimelig glad for det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-05 02:23

Ved du hvad, sådan en kugle der den tvinger faktisk hamsteren til hele tiden at bruge sine ben og prøve på at holde balancen, ellers vil den bare tumle rundt inde i kuglen hvis kuglen bevæger sig.
Og når først den kommer igang med at løbe, kan den ikke bare sådan stoppe igen før kuglen ligger helt stille.

Har du aldrig i Tivoli eller sommerland eller lignende prøvet sådan et stort "trædehjul", altså sådan et man skal gå inde i for at få det til at dreje. Hvis man ikke går hele tiden, falder man og tumler rundt.
Det her virker på samme måde, bortset fra at kuglen ikke kun drejer en vej, men også til siderne.

mvh dova

Kommentar
Fra : sCover

Dato : 04-04-05 22:20

Okay men du har ret... Men den har alligevel sin pels til at beskytte sin krop.... Men tror bare jeg dropper det der med at købe den der kugle så.... Men tak for svarerne....

Kommentar
Fra : snabelvand

Dato : 22-06-05 14:10

Badesand til dværghamster eller chinchilla er egentlig ikke sand. Din dværghamster vil ikke kunne bruge almindeligt strandsand til pelspleje. Den vil måske prøve at bade i det men det vil ikke rense dens pels og hud. Badesand kan for billige penge købes hos dyrehandleren. Hvis du gerne vil spare kan det brugte sand genbruges nogle gange hvis du hælder det gennem en sigte.
God fornøjelse med dit dyr.
Snabelvand

Kommentar
Fra : sCover

Dato : 24-06-05 18:29

Tak snabelvand det var lige hvad jeg ledte efter... :D

Kommentar
Fra : HM86

Dato : 20-12-05 18:48

Jeg vil starte med at sige at der ikke er noget der hedder et sirbirisk dværghamster mere.. den race er nu delt op i vinterhvid og cambell, og de 2 racer må IKKE parres med hinanden da de så får sterile unger..

Ang. sand.. Jeg har brugt alm sisand til mine vinterhvide, men det endte med de spiste det og deres kindposer blev helt snasket..

Kuglen kan købes i de fleste dyrehandlere der har dyreartikler.. (Dyrenes Lagersalg er en af dem)

Kommentar
Fra : HM86

Dato : 20-12-05 19:03

Vil lige tilføje at sandet var i en lille skål så de kunne sandbade..

Kommentar
Fra : sCover

Dato : 20-12-05 19:23

Men sandet er ikke skadeligt for hamsteren selv om den spiser det eller?