/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
lyden hakker når jeg scroller med musen
Fra : steyr
Vist : 672 gange
20 point
Dato : 14-09-02 13:09

Har lige opgraderet mit styresystem til Windows XP professional.

Mit system er som følger: En Compaq Presario 7474 med AMD K6 3D 550 MHz processor, 312 Mb SD100 RAM. Motherboard: PWA-PWA-CAMARO MOTHERBOARD 0022 31

Problemet er når jeg scroller med musen, og samtidig afspiller musik (direkte fra DVD-drevet), så hakker lyden helt vildt... jeg har uden held forsøgt at opgradere min driver til lydkortet (onboard ESS Allegro)..

Er der nogen der har en idé om, hvad problemet så kan være...

Kommentar
Fra : polles

Dato : 14-09-02 15:25

hmm den lyder som en af de bedre :))
er problemmet der kun når du afspiller direkte fra dvd ????
1 .har du tjekket om der sidder et audiokabel fra dit dvd-drev ned til bundkortet/lydkortet ???

Accepteret svar
Fra : polles

Modtaget 20 point
Dato : 14-09-02 15:43

blev lige bekræftet i hvorfor men ikke skal købe compaq Presario :)) Damn hvor jeg hadder de mask.
BTW det løser jo ikke dit problem. var lige inde og kigge på compaq´s side, der er meget der tyder på at de har problemmer med netop det lydkort læs feks. her http://web14.compaq.com/falco/detail.asp?FAQnum=FAQ4000
Ved godt at det ikke er under xp. men hvis jeg kender dem ret ofre, de ikke ret meget tid på at finde fejl på ældre modeller. Men du kunne prøve at skrive til dem, eller ringe til dem. Det fungere faktisk sometidder :))
Er mask . født med XP ????
Har du upgradet til service pak 1 XP og så prøve,t at lade xp finde de drivere der passer bedst til dit lydkort ???

Kommentar
Fra : polles

Dato : 14-09-02 15:45

unskyld spørgsmålet ang om den er født med xp. det er den selvfølelig ikke når du skriver at den er opgraderet ;))

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 14-09-02 18:56

Prøv at kigge efter om du har nogle konflikter i IRQ-indtillingerne, det kunne lyde lidt sådan når din mus påvirker enten DVD-drevet eller dit lydkort.
Gå ind i Enhedshåndtering og kig på egenskaberne for de tre ting og check deres ressourcer. Se efter IRQ indstillingerne og se om der er sammenfald
Jeg er ikke helt skrap i vejvisningen i XP (har ikke XP - men arbejder på nogen en gang i mellem) så jeg håber du finder enhedshåndteringen - eller andre kan hjælpe?
Mvh
Krible

Godkendelse af svar
Fra : steyr

Dato : 14-09-02 20:42

Hej polles...

kan kun give dig ret i at man kommer til at hade compaq maskiner.... (men sådan er det når man lover naboen at opgradere computeren.... !)
Du har endvidere ret i, at de ikke gider at spilde meget tid på de ældre modeller.

Var inde på compaq.dk - men der var ikke en eneste driver-update der var brugbar. INGEN updates til Windows XP, og de øvrige var alle fra 2000!

Har dog fundet en løsning på problemet. Gik ind i Egenskaber for skærm -> indstillinger - satte farvekvaliteten ned fra 32 bit til 16 bit - så forsvandt problemerne med lyden !?!.
Jeg prøvede alle gængse indstillinger (lavere refresh rate, højere refresh rate for skærmen, større/ mindre opløsning. Det eneste tidspunkt hvor lyden ikke hakker er ved 16 bit farvekvalitet)

Grafik-kortet er et Trident Blade 3d/MVP4, som jeg også har opdat. driveren på - dog uden held til at gå højere op i farvekvalitet?

Har du oplevet d. før?