/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kan alle (mænd) få skæg?
Fra : epidedymittis
Vist : 13494 gange
50 point
Dato : 01-04-05 13:13

For nogle uger diskuterede jeg med en af mine kammerater, om alle kan få skæg. Han påstod, at der var nogle mænd der ikke fik skæg overhovedet. Jeg er klar over, at der er nogen der får mere skæg end andre, men at der er nogen der slet ikke får noget? Kan det være rigtigt? Hænger skægvækst sammen med hårvækst på ryggen? I så fald må michael simpson have noget af en måtte.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 01-04-05 13:20

Nej alle mænd kan IKKE få skæg. Der er genetiske koder for dette og enkelte genetiske folkeslag får slet ikke skæg. Jeg kan bare ikke huske hvilke.
KH Mette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-05 13:40

Ja, alle mænd kan få skæg, for det er noget der styres af de mandlige kønshormoner.

Der er så bare forskel på hvor kraftig skægvæksten er, og nogen folkeslag er da også karakteriseret ved meget ringe skægvækst.
Der kan også findes fysiske defekter til årsag for manglende skægvækst, men så er det også typisk, at hårvæksten er ringe eller mangler andre steder på kroppen.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-04-05 14:01

Nej, alle mænd kan ikke få skæg - bl.a. har eskimoer og indianere ikke skægvækst.

Vaxen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-04-05 14:25

RIGTIGT - alle mænd kan ikke få skæg
........ med hensyn til indianere, er der en lille skrøne.
Hvis du har lagt mærke til det så vokser der ikke hår på et ar. Hvis du f.eks. har slået dig eller skåret dig på din arm, så vokser der ikke mere hår der hvor der dannes et ar.
Man siger, at indianere fra en ung alder bruger meget hårdhændede metoder til at barbere sig, det kan f.eks. foregå med en skarp sten, på den måde laver de et sår, efterhånden i hele hovedet, og når der så dannes arvæv, tja, så gror der ikke mere skæg ud der.
...... men som det også er tydeligt i gadebilledet, så er der nogle mænd (jeg kender et par stykker) der faktisk slet ikke får skæg.
Til gengæld kender jeg også et par kvinder der har et nydeligt overskæg
..... de er godt nok ikke meget for at tale om det

god week-end
<\\Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-05 14:35

Eskimoer kan sagtens få skæg.
og man kan ikke sige, at nogen folkeslag slet ikke får det, men der er forskel på hvor kraftig skægvæksten er.

Og som bennymanden siger, enkelte mænd får tilsyneladende ikke skæg, men det skyldes som regel hormonelle forstyrrelser, ligesom det også er skyld i hvis kvinder får skægvækst.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 01-04-05 14:46

Alle mænd kan ikke få skæg

Citat
Hos mænd giver hypogonadisme symptomer og tegn på en androgen hormondefekt. Virkningerne af dette varierer, alt efter om defekten udvikles før eller efter puberteten. Typiske virkninger omfatter manglende kropsbehåring og skægvækst, glat hud og en lys stemme, reduceret kønsdrift og -præstation, underudviklede genitalier og ringe muskeludvikling.

fra denne side http://www.fertility.nu/denmark/concern/Infertility_in_Males/Sperm_Disorders/Sperm_Abnormalities.jsp

se nu bort fra at det handler om fertility, men der er nogle mænd, der ikke kan få skæg.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-05 15:06

Nemlig ans, det har ikke noget med formeringsevne at gøre, men hormondefekt at nogen få mænd ikke får skæg.
Men hovedreglen er at de kan, medmindre sygdom/hormondefekt umuliggør skægvækst.

http://www.crystalinks.com/inuit.html

Og midt nede på siden her, er der et billede af en eskimo med skæg, og søg og der kan findes flere

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 15:09

Jo skæg og ballade
Havde engang en Maskinchef uden et hår på hovedet, ingen øjenbryn eller vipper - vi kaldte ham "Den langhårede". Kan ikke huske hvad "fejlen" hed, men de eksistere... glatte som et æg, men ellers var han sund og rask.
Go' weekend til jer alle zusammen
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 15:14
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-05 15:23

NNBB: Hedder vist nok Prader-Willi syndrom, men er ik' 100% sikker. Pæren på "Den langhårede" fejlede ikke noget.
- http://www.prader-willi.dk/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-04-05 17:48

Ingen mænd i min familie på fædrene side har nogensinde haft skægvækst nok til at anlægge et skæg. Min egen far var over 40 da han købte sit første barberblad. Jeg selv, måtte først til det da jeg var over 30. Nogle store drenge VIL gerne have et skæg og prøver af al magt at fremelske et. Jeg selv føler nu nok at mandighed bor et andet sted. Ja det var mine personlige kommentarer. I øvrigt har dova ret i alt hvad hun skriver.
Kort sagt: Alle mænd (og en hel del Kvinder) kan få skæg og alle får det i mindre eller større grad hvis de altså ikke lider af en eller anden sygdom. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 03-04-05 13:39

Tak for svaret ans, og alle jer andre. Så blev jeg det klogere. :)