/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Partitionering af disk
Fra : rizza
Vist : 338 gange
50 point
Dato : 31-03-05 18:59

inde under computeradministration/diskhåndtering skal jeg:
Hvis du vil oprette en ny partition, skal du højreklikke på ikke-allokeret plads på den grundlæggende disk, hvor du vil oprette partitionen, og derefter klikke på Ny partition.

Men der er ikke noget ikke-allokeret plads, over det hele står primær partition??? jeg vil gerne dele mit C-drev i to??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 31-03-05 19:24

Det kan du godt, men så skal du først slette din primære partition. Det kan du kun hvis du booter på din CD. Og alt går tabt, du installerer så helt forfra. Så det skal du lige overveje. Hvis det er en ny computer er det jo ikke noget problem, tager bare lidt tid.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 31-03-05 21:06

Du putter xp cd'en i og booter.

Kan ikke lige huske præcis, hvordan du kommer inde i denne del, men det skulle ikke være så svært.

Så siger du at den skal slette parationen (s=slette). Så lad os sige den er på 80 giga, så kan du give c-drevet 20 giga og det andet 60 giga og så har du 2 drev.

Men husk alt bliver slettet.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-05 21:29

Under installation behøver du kun at oprette et C-drev.
10-20 GB som de andre foreslår.
Andre drev kan du oprette under diskhåndtering efter installation.
Først opretter du en udvidet partition på resten af din harddisk og så optetter du de logiske drev du vil ha'.
Det er nemlig kun C-drevet, hvor du har dit styresystem liggende, du ikke kan ændre.
Kun ved nyinstallation.
Gambrinus

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-03-05 22:31

Du kan godt dele dit drev i 2 partitioner uden at slette det du har på c-drevet nu.
Det kræver "blot" at du har programmet Partition Magic fra Power Quest.
Det kan gå ind og sætte størrelsen på dit c-drev ned med mængden af den u-udnyttede plads, der er på c-drevet. Herefter kan du lav den plads om til et d-drev.
Hilsen myg

Godkendelse af svar
Fra : rizza

Dato : 10-04-05 22:19

Tak for svaret Gambrinus.