/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Cand.merc. Marketing (Odense/Aalborg)
Fra : Hoegh
Vist : 675 gange
300 point
Dato : 28-03-05 18:09

Hejsa
Kunne godt lige bruge et råd....
Jeg er færdig med min HA til sommer og vil gerne læse de sidste 2 år for at blive cand.merc med marketing som speciale. Jeg har læst min HA i Odense på Syddansk Uni og er lidt (meget) træt af den måde tingene foregår på der. Er derfor begyndt at se mig om efter andre muligheder end at tage de sidste 2 år i Odense.
Jeg har kigget lidt på at læse cand.merc marketing på Aalborg Uni, men der popper en masse spørgsmål op, måske du kan hjælpe.

Hvordan er det at læse i Aalborg, evt. specifikt på marktinglinien?
Kan man umiddelbart bare søge ind der oppe?
Er det de samme forudsætninger jeg kommer med fra Odense, som der kræves i Aalborg?
Kan jeg få svært ved at falde ind i miljøet og arbejdsgangen? (gruppearbejde og uddannelses opbygning i forhold til Odense?
Tilsyneladense er der ikke så mange valgfrie fag i Aalborg som Odense? Eller er dette forkert opfattet (fx 9 sem?)

Mange tak, hvis nogen kan hjælpe med disse spørgsmål

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-03-05 20:20

Som HA'er kan du umiddelbart søge ind på et cand.merc-studie. Om der specifikt skulle være pladsproblemer må du forhøre dig om, men med den struktur som findes på studiet i aalborg tror jeg ikke der er problemer.
Om du kan falde ind i miljøet afhænger af dig som person. Men overvej om du er slideren som primært stoler på dig selv eller om du kan lide at diskutere og samarbejde med andre. Hvis du er til det sidste vil jeg mene du kan falde godt til i Aalborg. Er du til det første er det ikke dig.
Sammensætningen af cand.merc-studiet er du primært selv ansvarlig for, dvs. du på 7. sem. udarbejder det forløb som du vil gennemgå til og med 10. sem. Dette skal herefter godkendes.

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 31-05-05 09:38

Hej Hoegh
Som cand.merc'er med marketing som speciale fra Odense kan jeg kune støtte dig i din opfattelse af tingene....Ville ønske at jeg havde valgt at læse overbygningen et andet sted :(
Specialeskrivningen var en farce!

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 31-05-05 10:27

Hej Millebi.
Er meget glad for du skriver. For mig er det en stor beslutning, hvis jeg vælger at flytte for at læse, når jeg nu bor i en uni-by, men dit indlæg skubber mig i den retning. Havde måske tænkt det blev bedre på overbygningen, men det er jo stadig den samme ledelse og de samme kontorer der skal organisere, og det kan de overhovedet ikke, efter min mening, er meget træt af det! Jeg er i lidt i tvivl om hvad man som markting-uddannet kan bruges til - har du fået job?
Hoegh

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 31-05-05 11:01

Hej igen.
Min opfattelse af forskellen mellem over- og underbygning er, atundervisningen på overbygningen bliver bedre på underbygningen, men det skyldes jo nok, at der er færre studerende i forelæsningerne, og derfor mere feedback og diskussion. Eksamensformen bliver bedre fordelt mellem skriftlige og mundlige eksaminer samt opgaver, så det bliver lettere at sammensætte sine fag sådan, at der f.eks. ikke ligger tre skriftlige eksaminer í én uge (som jeg oplevede på HA). Undervisningen bliver "reddet" af de gamle, erfarne kræfter, som har overskud til at tage cases ind.
Det var så den positive....

Mit specialeforløb endte op i, at jeg blev kastet fra den ene vejleder til den anden, som så ikke godkendte problemformuleringen fra den forrige. Forfra igen. Tre gange. Behøver jeg at sige, at jeg mange gange overvejede at springe fra uddannelsen. Jeg endte da også med at tage deltidsarbejde i to år mens jeg sideløbende prøvede at starte min egen virksomhed op (et guldsmedeværksted), før end jeg fik studenterjob på (ironisk nok) Institut for Organisation og Ledelse.
Efter et år besluttede jeg mig så for at prøve kræfter med specialet igen, og fik det skrevet på trods af manglende vejleder -engagement og -vejledning.
Nu har jeg så været færdig i to år, og har i den tid været arbejdsløs i 70% af tiden, den resterende tid har jeg arbejdet i projektansættelser og vikariater. P.t. er jeg arbejdsløs.
Min uddannelse er ikke værdiløs, for den har trods alt givet mig en god ballast og lidt "hår på brystet", men den har ikke givet mig et job (min kvalifikationer fejler ikke noget, jeg har alle de "rigtige" ting at byde ind med: Udlandsophold, tdl. telefonsælgerjob, en forskningsartikel, gode karakterer, udadvendt, god til at kommunikere - alt det, de anbefaler fra uddannelsens side).

Overvej det derfor en gang mere om du vil vælge Odense - det er muligt at forholdene har ændret sig, siden jeg har læst der; det håber jeg.
Dernæst overvej igen om du vil læse overbygningen med ren marketing, der er så ufatteligt mange om buddet og så ufatteligt få jobs (her i Odense/Fyn ihvert fald).

Håber mit - lidt lange - svar kunne bruges.

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 31-05-05 11:20

Tak for dit lange svar. Det er rart at snakke med en der har oplevet det på egen krop og kan give nogle konkrete råd i stedet for sådan noget genrelt bla bla som jeg ofte er rent ind i. Kender alt for godt til dit specialeforløb i andre opgavesammenhænge, ingen ved noget som helst og man retter sig efter hvad den ene siger og så møder man en anden der mener det modsatte osv....
Hmm, alt taler i øjeblikket for, at når jeg vil videre om et år, så bliver det ikke i Odense. De erfaringer jeg har med Odense uni tror jeg desærre forsætter på overbygningen (også nu hvor du fortæller).
Når jeg sammenligner Odense og Aalborg ser det ud til at der er stor forskel. Både godt og skidt. I Odense tiltaler det mig at man kan vælge en masse valgfag, for ikke at blive, som du også skriver, en masseproduceret genstand så man ender op med en blive en af det alt for store ens udbud. Min erfaring fra Odense er dog også at disse valgfag ofte ikke bliver oprettet og i sidste øjeblik eller inden for de første 2 uger af smesteret bliver aflyst. Derfor er jeg bange for at de fag jeg gerne vil have, rene marketing fag, lidt jura og i den dur, ikke bliver oprettet, da jeg fornemmer at de fleste gerne vil supplere med noget regnskabs og finansieringsfag, hvilket jeg meget gerne vil ungå, hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om at komme igennem, da disse ikke er min stærke side.
Derfor tiltaler Aalborg mig, da der her ikke er ret meget der er frivililigt. Det begrænser selvfølgelig ens differentiering i forhold til de andre, men al forvirringen i starten af semesteret er væk da alle skal have de samme fag. Jeg har også oplevet Odense og en studiested fyldt med egoister og ingen social kontakt mellem de studerende, og Aalborg arbejder meget på den måde at man er i grupper og i og med man ikke skal vælge en masse valgfag, vil de være de samme mennesker man ser til det forskellige fag.
Sådan er hvad jeg har kunnet finde ud af ved at sammenligne de forskellige udd, men Odenses materiale (hvilket ikke undrer mig) er meget begrænset og det er svært at få noget konkret at vide (jo mere usikkert der bliver svaret jo nemmere er det at forsvare i fremtiden, hvis det ikke holder stil - typisk Odense uni!)
Jeg overvejer stadig og har jo et helt år at overveje i, men jeg er mest opsat på Aalborg. Forandring fryder!
Tak for dit lange svar.

Accepteret svar
Fra : millebi

Modtaget 300 point
Dato : 31-05-05 11:26

You're welcome :)

Godkendelse af svar
Fra : Hoegh

Dato : 31-05-05 11:30

Tak for svaret millebi.