/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
W2k routning (til brug ved vpn)
Fra : olehertzum
Vist : 333 gange
100 point
Dato : 13-09-02 12:11

Jeg forsøger at skabe forbindelse mellem 2 netværk via VPN, og det kan jeg også sagtens, så længe jeg ikke befinder mig bag et andet privat net.
Problemet er ikke at skabe VPN-forbindelsen. Når denne er skabt, laves der et virtuelt netkort (virtual NIC), og dette har ikke en standard-gateway.
Problemet er routningen...
Hvordan tildeler jeg i kommandoprompten en gateway til et netwærk i Windows 2000 ?
Hvordan siger jeg, at alt der skal til 10.20.x.x ikke skal gå via 192.168.1.x men 10.100.x.1 ?

Jeg har prøvet mange forskellige muligheder med route add 10.20.0.0 mask 255.255.0.0 metric 1
men hvor tilføjer jeg gateway'en ?

Netværket ser således ud:
192.168.x.100 (software (10.100.1.10)) ->192.168.x.1 ->Internet->VPN Router->10.20.x.x

Softwareløsningen på min side er en 'SSH Sentinal 1.3 VPN Client'. som danner det virtuelle NIC med IP:10.100.1.10

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 17:42

olehertzum wrote:
> Jeg har prøvet mange forskellige muligheder med route add 10.20.0.0 mask
> 255.255.0.0 metric 1
> men hvor tilføjer jeg gateway'en ?

Hvis du kører route uden nogle options vil den bla. sige følgende,

ROUTE [-f] [-p] [command [destination]
[MASK netmask] [gateway] [METRIC metric] [IF interface]

og,

> route ADD 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0 157.55.80.1 METRIC 3 IF 2
destination^ ^mask ^gateway metric^ ^
Interface^
If IF is not given, it tries to find the best interface for a given
gateway.

Kommentar
Fra : olehertzum

Dato : 18-09-02 10:53

Jeg har prøvet med routningsmulighederne.

Jeg kan se, at jeg ikke har en grænseflade til rådighed på det virtuelle NIC.

Jeg er lidt på herrens mark, men jeg klør på.

Hvis du har et muligt svar, så kom endelig med det.....alt kan hjælpe

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-09-02 11:45

Hej Ole,

er der nogen bestemt grund til at de ikke enten ligger i 192.168.x.x eller 10.x.x.x, istedet for lidt af begge dele?

mht. til Gateway, har du så prøvet at tilføje gateway'en i egenskaberne til netværkkortet?

hvis forbindelsen ikke ska' skabes på et lokalt eller internt netværk, har du brug for det globale/eksterne IP-nummer, dette ka' du bl.a. få at vide hvad er til den pågældende computer, ved at gå ind på siden her... -->
http://www.myip.dk
når du så vil logge på den anden computer udefra ska' du så bruge dette IP nummer istedet for dens lokale ip nummer...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : olehertzum

Dato : 18-09-02 12:00

Grunden til jeg ligger i 2 forskellige netværk er, at jeg deler et klasse-B netværk med flere i en ejendom (192.168.x.x) og derfra gerne vil i forbindelse med min arbejdsplads der kører et klasse-A netværk (10.x.x.x)
Derfor den lidt 'spændende' opsætning...
Jeg kender den globale IP hvortil jeg opretter VPN'et, og kan også oprette det, men bare ikke route til det...

Jeg må indrømme, at jeg ikke har prøvet at skrive mere end én gateway ind i opsætningen. Det vil jeg prøve, og så se op det hjælper mig på vej.
Tak for tippet...Strarup

/Olé

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-09-02 13:44

Hej Ole,

oki doki...

hvilke operativ systemer samt version er der tale om hos dig og så inde på arbejdet?

du bruger "SSH Sentinal 1.3 VPN Client" derhjemme, men hvad er der så inde på arbejdet for at skabe denne forbindelse? (evt. program)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-09-02 13:46

Hej igen,

beklager lidt af mit overstående spørgsmål... overså du skrev at du havde Win 2000 derhjemme...

er det også en Win 2000 server du ska' ha' kontakt med inde på arbejdet?

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-02 10:38

Hej Ole,

jeg har fundet noget information... "VPN Setup for Routers - Getting it to work with an IPSec Client"... -->
http://www.homenethelp.com/vpn/router-config.asp
"Part 3b: IPSec Client Config: SSH Sentinel v1.3"... -->
http://www.homenethelp.com/vpn/router-client-v13.asp

Microsoft har også lidt her omkring Win 2000 og VPN... "Virtual Private Networks"... -->
http://www.microsoft.com/windows2000/technologies/communications/vpn/default.asp
men jeg har ikke lige fået kigget det helt igennem endnu, så jeg ved ikke lige om der er noget at brugbart at hente der....

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : olehertzum

Dato : 23-09-02 08:21

Hej Stratrup

Tak for din ihærdighed
Jeg kigger på dine links lidt senere idag, og håber at finde et svar.

Jeg kobler op mod en ZyWall10 fra Zyxel. Og jeg har fundet en 'manual' over SSH Sentinal vs ZyWall hos Zyxel.

/Ole

Godkendelse af svar
Fra : olehertzum

Dato : 01-10-02 08:53

Tak for svaret strarup.

Jeg har ladet det ligge lidt, men din hjælp vil sikkert gíve mig et skub med på vejen mod løsningen.