/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Comet bliver langsomer
Fra : Pornsim
Vist : 1235 gange
40 point
Dato : 26-03-05 17:24

Hej!
Min PGO Comet kørte 60 (-10/+10) i starten, dengang havde den pillet skive og tunudstødning + std. 8 grams ruller..

Men nu kører den kun omkring 50, og det er som om den ikke rigtigt gider at tage fat hele tiden.. Den har nu Powerfilter og dysen er 82 hvor den før var 72.. og der er 6,5 grams ruller i..

Hvad er det der får den til at kører sådan, er det dysen der er for stor??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-05 17:39

Ja, den er for stor, 72 passer meget bedre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 26-03-05 18:05

Jamen 72 er standard, og du skrev at man skulle skifte ca. 10 op, med powerfilter.. Skal jeg prøve med 80 eller mindre??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-05 19:11

Nej jeg skrev at den skulle 10 op fra orginal, men orginal kan ikke være 72 vel?
80 dyse passer nærmest til en tuncylinder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 26-03-05 19:23

Nåå okay, men inde på thansen, kan man mindst købe en dyse som er str. 72 til PGO Comet. Så det burde at være standard, men det kan godt ske at du har ret..

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 26-03-05 19:24

??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-05 21:23

Ja, det kan jeg godt se.
Men det er en stor dyse i forhold til mange andre, der plejer at ligge omkring 60 på andre scootere.
Men du har nok ret i at 72 så må være standard.
Og så forstår jeg ikke at en 80 ikke passer?
Men i alle tilfælde skal du køre fuld bundgas i 2 minutter, slukke (Ikke tomgang) og se tændrørets midterelektrodes farve, den skal være grå.
Hvis den er hvid så er dysen for lille
Hvis den er mørk sort så er dysen for stor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 26-03-05 21:27

Okay det prøver jeg lige at se men mange tak!

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-03-05 13:36

En yamaha jog har 72 Std. har jeg fået at vide i en yamaha forhandler så der er altså også andre der har 72 fra ny så det kan også nemt passe en comet har det... men jeg mener at have hørt en comet har 75 std..

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 27-03-05 17:50

Hej Palle, det kan godt ske at jeg spørger lidt dumt nu, men midterelektroden, skal jeg skrue tændrøret af for at kunne se den??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-03-05 18:11

Jeps, det er en platinelektrode der længere oppe er beskyttet af keramik, og det er mest på keramikken du skal se farven.
Men jeg forstår stadig ikke at den ikke kører bedre med 82 dyse, hvis 75 er standard (Men man kan ikke få 75, så mon ikke det er de 72 der er standard?)
Men mon ikke det hænger lidt sammen med de lettere ruller, så jeg ville nok prøve en 76 dyse hvis jeg var dig.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 27-03-05 18:23

Hej jeg har en Yamaha Jog.. Som std. har str. 72 men efter som jeg pillede skiverne sleb jeg den op til et sted mellem 76 og 77 og den passer pefekt...

Til dig pallebhansen.. så er jeg john.svenningsen jeg har to profiler.. et spørgsmål jeg aldrig fik svaret dig på

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-03-05 21:04

He ups.... Jeg troede jeg var logget ind på martin_svenningsen men det jeg prøvede på at sige er at jeg er John.svenningsen og ja.. jeg har to profiler... som du tidligere har spurgt mig om pallebhansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 27-03-05 23:48

Okay, hmm.. hvis du sleb den op til 76/77 så skal jeg vel også have den lidt højere, når min også har pillet skiven, tunudstødning + powerfilter..??

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 28-03-05 14:07

Hej Palle.
Nu har jeg tjekket tændrøret og det er sort, så den skal dyses ned. Tror du den kan køre godt på en dyse 78??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-05 15:02

Nu kører du vel med et tændrør der hedder 7, for hvis du bruger et for højt tal, så er det et tændrør til tunede knallerter, som sluger varmen, men din er ikke tunet, så derfor brug et 7 tændrør, da de andre jo bliver sortere: http://www.thansen.dk/product.asp?c=434214719&n=907180263&pn=920205145
Men hvis du kører med det rigtige tændrør, og ikke har puttet extra olie i benzinen, så ser det jo ud til den får for meget benzin, så jeg ville nok vælge 76 dyse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 28-03-05 15:35

Hej Palle, inden jeg lige giver dig point, så har jeg lige et sidste spørgsmål:

Hvis jeg nu en dag kom til penge :), og så vil købe den top racing variator, som er inde på www.scooter-shoppen.dk inde under PGO Comet, vil den give mere fart/bundtræk og skal dysen så stadig ligge på de 76..??

Med venlig hilsen Simon

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 28-03-05 17:11

I princippet kan ingen variator eller for den sags skyld kobling give mere fart/bundtræk, hvis ellers begrænsningerne i den orginale er fjernet. (Som jo kun giver højere gearing og dermed topfart)
Men med lettere ruller kan man tit opnå bedre acceleration, men den samme topfart.
Dog kan en del "Racervariatorer" give ganske lidt fart/bundtræk, men i langt de fleste tilfælde er pengene spildt.
Så til spørgsmål 1: Nej, måske meget lidt.
2. Nej dysen skal stadig være som når du kører med org. variator der ikke er begrænset.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Pornsim

Dato : 28-03-05 17:19

Okay, mange tak for svaret pallebhansen.