/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bambus
Fra : memuel
Vist : 2590 gange
200 point
Dato : 25-03-05 19:01

Vi har været i haven hele dagen og har klippet en ca 30 år gammel bambus ned til jorden. Planen er at den skal helt væk... men men men det er jo et heste arbejde at grave sådan en op. Kan man evt brænde stumperne væk eller har i nogle forslag til hvordan jeg fjerner resterne af denne bambus.

Memuel

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 25-03-05 19:26

Hmm har i nogen ide om hvor stor roden er på den, nogle mennesker har fået militæret til at sprænge deres "rødder" væk (og nej det er ikke for sjov) det tager en fantastisk tid at få trukket sådan en fætter op af jorden med traktor (fx) så når den har stået i så mange år, er rodsystemet sikkert også derefter. Jeg ved at karup militær på et tidspunkt havde et sprængnins hold (ved godt lyder underligt) men de hjalp mine forældre engang de skulle have det sidste af det sidste af deres bambus væk

held og lykke med projektet
hilsen kiki

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-03-05 20:44

Lad den skyde igen, Når den har fået en passende top, så sprøjt den med "Round Up", ag giv den så nogle år at blive lidt rådden i. Derefter skulle den være til at håndtere.

Mvh
Finn

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-05 22:02

Det er da rigtig at bambus har fået det der ry, så folk opgiver på forhånd. Der er ikke brug for hverken heste eller traktor kræfter. Men håndkraft, man kommer nok til at svede. Bambus er en græsart, en stor en ja!, Græsser har ikke sine rødder ret dybt, bambus vel en 30 cm Omkredsen på en bambus kan da være enorm. Man graver en rende fundt om så stor at man kan grave ind under bæstet hele vejen rundt hvis man kan komme til for andre planter eller andet. Skovlen når ca 30 cm ind, og dertil hvor man har løsnet hugger man ned med en økse ikke med skovlen man prøver heller ikke at brække løs med skovlen, så må man hen og købe en ny En skarp økse kan let hugge fri og i fjerner den krans på 30 cm rundt om, er der mere tilbage må i tage en tur mere. god arbejdslyst.
Der var en der fortalte om at han havde haft militæret til at sprænge sin bambus for 5 år side huset var ikke helt faldet til ro endnu Man skal jo også under planten for at anbringe dynamitten! Traktor med graveskovl kan jo klare sagen på et øjeblik, men det er da ikke alle steder en traktor kan komme ind

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-05 22:02

Det er da rigtig at bambus har fået det der ry, så folk opgiver på forhånd. Der er ikke brug for hverken heste eller traktor kræfter. Men håndkraft, man kommer nok til at svede. Bambus er en græsart, en stor en ja!, Græsser har ikke sine rødder ret dybt, bambus vel en 30 cm Omkredsen på en bambus kan da være enorm. Man graver en rende fundt om så stor at man kan grave ind under bæstet hele vejen rundt hvis man kan komme til for andre planter eller andet. Skovlen når ca 30 cm ind, og dertil hvor man har løsnet hugger man ned med en økse ikke med skovlen man prøver heller ikke at brække løs med skovlen, så må man hen og købe en ny En skarp økse kan let hugge fri og i fjerner den krans på 30 cm rundt om, er der mere tilbage må i tage en tur mere. god arbejdslyst.
Der var en der fortalte om at han havde haft militæret til at sprænge sin bambus for 5 år side huset var ikke helt faldet til ro endnu Man skal jo også under planten for at anbringe dynamitten! Traktor med graveskovl kan jo klare sagen på et øjeblik, men det er da ikke alle steder en traktor kan komme ind

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-05 22:04

Dobbeltkoja en gang er ingen gang

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 25-03-05 22:16

yes yes, du trækker bare du :) det er helt rigtigt at deres rødder ikke rækker ret langt i omkreds men de stikker ret dybt, og med en bambus der har stået i så mange år, vil jeg nødigt være den der skulle stå og trække. man opgiver på for hånd fordi det er et kæmpe stort arbejde med det her mega tunge græs, kan godt forstå at folk vælger en traktor til hjælp til at trække skidtet væk med, det virkelig virkelig tungt når man endelig har fået det fri.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-05 22:52

Ja vist er det tungt hvis man vil have hele klupen i et stykke, det er netop derfor jeg siger en skarp økse.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 25-03-05 23:01

Vi hat tænkt på det med dynamit, men det koster jo sikkert en bondegård.. traktor er udelukket, den kan ikke komme ind. Bambusen er 1 x 2½ m altså en ordenlig svend!
Jeg har prøvet at grave rundt om planten men dens rødder stikker ud i græsset og allerede her burde jeg bruge en økse

Memeul

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 25-03-05 23:35

Jeg har ingen ide om hva det koster at få det sprængt væk, men det er sikkert ret krydret ja.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-03-05 23:48

Jeg fjernede engang en (død) gul bambus på 3*4 meter med en minigraver jeg havde lejet. Den blev leveret med en undergrundsløsner (=grubbetand) som kunne rive den døde rod i stykker. Den var ca. 1,3 meter bred og vejede 1200 kg. Den kan muligtvis komme ind i jeres have. Arbejdet tog 1½ dag og kostede vel et par tusind incl. diesel.

Mvh
Finn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-05 00:09

Der var på et tidspunkt en udsendelse i fjernsynet om et firma der havde specialiseret sig i at bortsprænge bambusrødder.

Måske husker jeg forkert, men synes det hed noget med Söderbergs multiservice.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-03-05 06:42

Giver valde 100% ret---bambus har fået et ry den ikke fortjener.
Sidste år fjernede jeg en bambus på omkring halvanden meter i diameter efter et væddemål med min nabo----JEG TABTE--troede jeg kunne gøre det på 1 time, men brugte 3 timer.
Jeg brugte samme metode som valde beskriver--no problemos--men en masse sved på grund af det elendige væddemål

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-03-05 07:14

Man kan oven i købet købe en speciel bambus-spade, hvor bladet er meget højt og smalt, så den rigtig kan komme ned og ind under rødderne. Vi flyttede for 3 år siden, og i den nye have var der en udgået bambus. vi knækkede de døde stængler af og gravede rødderne op. Tog det over flere dage (vi er gamle folk) for ikke at få alt for ømme muskler, men alt i alt var det ikke særlig besværligt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-05 11:57

Som dabj, så tror jeg også at jeg brugte tre timer, jeg holdt kun pause dengang der fra naboens have blev råbt her sprænges, anden gang der blev råbt var jeg færdig min bambus var ikke mindre end naboens, Han havde så 5, Til gengæld tror jeg bestemt ikke han gav noget for det. Hjemmeværnet gjorde det som en slags øvelse, jeg kan ikke spørge ham, han er død, uden at det har noget med sprængning af bambus at gøre

Godkendelse af svar
Fra : memuel

Dato : 26-03-05 15:20

Tak for svaret valde..
         Vi må knokle for at få den op..

Memuel

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-05 22:28

Ja ja god arbejdslyst, og god påske alligevel

Kommentar
Fra : tkspr

Dato : 30-03-05 23:52

Sprængning er en nem og hurtig måde til fjernelse af bambus. Der bores en ladning på 50 g ind under roden og den afdækkes med et stort sprængtæppe. Det larmer næsten ikke og sikkerhedsafstanden er kun et par meter.
Ring evt. til TK Sprængnig på 31252515 for et godt tilbud eller se mere på www.tkspraengning.dk
Thomas