/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Herregård, gård Eshøj / Eskelund Højen ~
Fra : senta
Vist : 3114 gange
500 point
Dato : 24-03-05 19:50

Det høre nok under lokal historie men prøver først her.
Hvem ejede gården, herregården Eshøj eller Eskelund , Højen ved Vejle i ca .1950 ????

Senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 24-03-05 20:45

Hej Senta
Fra Lacour har jeg desværre kun oplysninger længere tilbage.
Eskelund ligger denne udgave i Hundslund Sogn og har matr. 5a m.fl. af Trustrup. Erdte denne gård du leder efter?? Ejer Jens Marius Jensen overtog gården i 1908.

Er du inetresseret kan jeg skrive retsen af også.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-05 20:58

Jeg mener der findes et Eskelund, ikke ved Vejle, men ved Vejen,
(hvor vi var til familie fest, ikke ca 1950, men ca 1980).

Hvis det er dette Eskelund?
kan jeg spørge min svigerinde, der holdt festen, hvem hun betalte til??
(måske de samme værter; hvis ikke, kender de nok deres forgængere).

Så der er da noget du ikke kan klare via Family Search, senta...
(welcome home/velkommen tilbage; jeg håber du forstår dobbelt betydningen).

Og jeg, der lige har beklaget mig over at du var stået af,
og jeg alene skulle "overfylde" kandu med svar...

Der må være andre måder at finde dette/denne minderige gods/kro på...
og hvorfor bidrager du til inflationen her i kandu?
(ikke Euro, ikke Kroner, men dyre Kandu Matador Points, spar på dem).
hilsen Svend

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 21:06

Slet dit andet spørgsmål før noget svarer på det. Du kan jo altid lægge det ind igen hvis denne tråd ikke giver den ønskede respons. M.v.h. AJ

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-05 23:36

Eskelund eller Eskehøj , er en herregård / stor gård den har tilhørt en greve eller baron i ca 1950 og til ca. 1965, og ligger ved Vejle , evt.Højenskov , den har måske hørt under Jerlev sogn,flere oplysningen har jeg ikke.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 00:18

En Greve fra Stenderup ved Kolding køber gården ca. 1968..1970 hans efternavn er på ca 17 bogstaver begyndende med et S ??? kan det hjælpe

Jeg har ikke kunne finde spor på nettet håber en kan hjælpe med bare lidt oplysninger??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 00:22

Hej Lis !
nej det kan ikke være den , herregården ,gården jeg taler om ligger ved Vejle.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 00:25

hej Svend
Jeg mener der findes et Eskelund, ikke ved Vejle, men ved Vejen,
(hvor vi var til familie fest, ikke ca 1950, men ca 1980).

Hvis det er dette Eskelund?
nej herregården, gården ligger ved vejle og mine matador penge trænger til at blive luftet.
Tak
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-05 08:10

Du mener vel ikke Højen lige syd for Vejle?
Den kender alle jo der er kørt gennem Vejle før motorvejen kom,
(selv har jeg nok passeret der mindst 100 gange).

I så fald er det ikke Eskelund, det ligger ved Brørup, men Eskholt,
ejet indtil 1942 af ham her:
"
Hansen, Hans Christian (1860 - 1942)
Proprietær til Eskholt i Højen ved Vejle
"
ses her:
http://nona.net/features/map/placedetail.578728/
"
Måske har din Greve købt det af ham??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-05 09:47

>den har måske hørt under Jerlev sogn
Hvis det nu er Eskholt, ligger det nærmere Vinding...
ifølge disse lokalplaner for Vejle: http://www.vejle.dk/page969.asp

Hos den kendte slægtsforsker PerAgerbæk finder du ejere i 3 generationer,
desværre før, ikke efter: Hansen, Hans Christian (1860 - 1942):

http://www.agerbaeks.dk/slaegt/html/fam012xx/fam01295.htm
"
Mand: Peder Iversen
Født: 1760 i Gødsbøl
Stilling: Ejer af gården Eskholt, Vinding

Børn:
Søren Pedersen
Født: 1806
Stilling: Ejer af gården Eskholt, Vindind…

Jørgen Sørensen
Født: 9 okt 1840
Død: 22 apr 1923
Stilling: Ejer af gården Eskholt, Vindind
"
Her finder du også et par beboere fra :Højen Skov, Vejle Amt som du nævnte:
Jens Christian Høyen Povlsen - Død: 12 okt 1903
Wilmar Robert Poulsen Christensen - Født: 2 feb 1904

Men se så her hvem Per Agerbæk takker for hjælp:
"
Britta von Qualen, som har været meget hjælpsom med arkivbesøg på bl.a. Vejle Byhistoriske Arkiv & Stadsarkiv
"
Med dette E-mail: qualen@hojen-net.dk
Og hun bor på Højen, med lokalkendskab...Hun vil helt sikkert også hjælpe dig senta,
God Påske, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 09:50

Jo jeg mener Højen , GL.Højen, Højenskov syd for Vejle og det er ikke Eskholt, men Eskelund efter krak ligger den Ryttervej 75 , det hjælper mig nu ikke meget, der er kun oplysninger om nuværende ejer ,ikke oplysninger tilbage til 1950 og fremad
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 09:55

(hør) det er Gl.Højen eller Højenskov og gården Eskelund og ikke Eskholt .
det har ikke noget med Vinding gøre.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 10:01

[hør] sku det være , prøver mig frem, beklager
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-05 10:44

sorry senta
I mit lille færdselskort er der kun ét Eskelund, det ved Brørup,
og da jeg søgte i krak under stednavne fandt jeg kun det samme Eskelund ved Brørup.

Men der kan jo godt være gårde der også hedder Eskelund og det er der; mindst 6 slægtgårde ifølge:
http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/database/find.asp
"
Herred Sogn By Gårdnavn
Baag Tanderup Eskelund
Bjerge Mesinge Mesinge Eskelund
Gudme Gislev Gislev Eskelund
Langelands Nørre Snøde Tressebølle Eskelund
Skam Skamby Ullerup Eskelund
Vinding Søllinge Eskilstrup Eskelund
"
Den sidste må være den du søger, i Søllinge sogn
(Vindinge Herred, kom så igen):
"
Gårdnr: 04167
Gårdnavn: Eskelund
Matrikelnr: 2A
By: Eskilstrup
Sognenr: 1127
Sogn: Søllinge
Herred: Vinding
Sidetal: 0
Folio: N
Avis: N
Foto: N
Bemærkninger: Dansk Slægtsgaardsforenings oplysningsskema.
Kort beskrivelse. (som jeg ikke kan finde)
"
Mon ikke dette kan hjælpe dig videre...
(jeg ville maile til Britta von Q...)
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 11:03

[hør]
fra de gule sider
http://www.degulesider.dk/vbw/kort/resultat.do?g=Ryttervej+75&z=7100&b=Vejle&kvh.k=631&kvh.v=6930&kvh.h=75
tro mig det er Eskelund i Højenskov ,
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 11:05

Her er beviset[hør]
http://www.igp.dk/vejle/vis.asp?string=yes&txt=Eskelund&omraade=Vejle
hjælper mig ikke videre

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 11:08

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-05 12:22

senta is back,

det er jo et firmanavn senta: Firmanavn: Eskelund,
måske sønnen fra gården Eskelund her: der er startet for sig selv.
"
Gårdnr: 04167
Gårdnavn: Eskelund
Matrikelnr: 2A
By: Eskilstrup
"
Nu driller jeg; mail til Britta von Qualen.
Svend, der har lidt travlt her i Påsken

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 12:32

nej den er god nok , den gård /herregård Eskelund ligger på Ryttervejen i højen ved Vejle osv, jeg tager på biblioteket ved første given lejlighed og tro mig jeg har ret.

Firmanavn: Eskelund,
ja opkaldt efter gården der sikkert er udstykket i dag , hovedbygningen er sikkert det eneste der er tilbage.
forsat god påske

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 12:54

ved at søge på Ryttervej 75 på denne adresse så finder du Eskelund i nutid og datid % yderlige oplysninger
http://www.kms.dk/
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 13:29

på denne side findes Eskelund side 11 ,hjælper mig dog ikke vide med mit ??
http://www.vejleamt.dk/graphics/Dokumenter/Natur_og_miljoe/soeer/mindre_soeer/Vejle.pdf
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-05 14:37

Ja du har ret, senta.

Et sidste spørgsmål, når du nu kommer på arkivet:
har det Eskelund du fandt matrikkel nr 2A?

Fortsat God Påske, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-05 15:01

Glem mit sidste spørgsmål,
der er flere Vinding, og mange Eskelund,
(det jeg fandt ligger på Fyn).

Iøvrigt, hvorfor Eske?
hed Aske træet Eske i gamle dage som Espe??
eller en afart af Eg???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 15:02

jeg prøver lokal historie .
Senta

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 29-03-05 20:24

Da du ikke selv ville kontakte flinke Britta von Q...
Her er svaret, vil du svare hende?
hilsen Svend
"
Hej Svend og Senta
Jeg har nu ringet til Eskelund da det er min kiropraktor der bor der.

Fra 1938 - 59 bor Direktør Clausen fra Union Kulsyrefabrikken i Fredericia
fra 59-65 bor Lysholt Sørensen der
fra 66-81 er det greve Schulin (er ikke sikker på stavningen) Zeuten - greve
fra Tøløse Slot på Sjælland
fra 81 - 86 er det dyrlæge Ravn Konservativ folketingsmedlem lever stadig
bor i Vejle

Vi er meget interesseret i hvorfor dette har din interesse, vil du skrive
igen desangående, de har flere oplysninger om gården hvis det har din
interesse.

med venlig hilsen Britta Qualen
tqualen@hojen-net.dk
"
----- Original Message -----
From: "Svend Giversen" <sv.giversen@mail1.stofanet.dk>
To: <qualen@hojen-net.dk>
Sent: Friday, March 25, 2005 3:49 PM
Subject: Greve på Eskelund Hojen Vejle

Hi Britta,
jeg ser på nettet, at du har hjulpet mange i lokalområdet syd for Vejle,
måske kan du også hjælpe senta og jeg?

>hvem der ejede Herregården Eskelund på Ryttervej, Højen ved Vejle fra
ca.1950 ..... 1969

senta tror det er en greve Sxxxxxxxxxxxxx??
(her i Sønderborg kender jeg kun én med så langt et navn
StenderupJensen???).

På forhånd tak og God Påske,
Svend Giversen
"

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 29-03-05 20:47

hej Svend
Tak fordi du kontaktede Britta von Q... og ja oplysningerne hjælper mig videre.
det med greven stemmer ikke helt, han flyttede fra Kolding til Eskelund , men se det er en anden historie.
Tak for din venlighed
Senta

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-05 20:55

Er det dette du prøvede at læse?

Greve Sigismund Schulin (505)
Eller Charlotte2 Zeuten

Fundet her:

http://www.skislekt.no/adel/Anetavle/aner0001.htm

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-05 20:59

No , det er som skrevet står , en anden historie vedrørende greven fra Eskelund .
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-05 21:10

datter? og farfar??
Svend

Vokalkompagniet underholder på Asserbo Slotsruin den 5. august 2004 kl. 19.30. Nia Schulin Zeuten er konferencier.

http://www.helsinge-kommune.dk/nethotel-include/WoBilag.dll?InfoId=1100478&BilagId=263524

Schulin-Zeuthen, Christian Frederik 24 Apr 1822 16 Jan 1873 Godsejer til Sophienholm Hofjægermester

http://eneriis.punktumsoft.dk/data/S0.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-05 21:15

Selv tak.

Lov mig nu også at takke Britta,
jeg ved jo ikke hvorfor du spørger? har interesse i dette gods??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-05 21:21

Langgggggg lang historie skal vi lade det blive ved det.
ellers må jeg bruge lidt flere af miné matador penge .
tak for hjælpen
der er et ? mere under lokal historie, kan du besvare det ??
senta

Kommentar
Fra : AstridABC

Dato : 27-05-07 16:30

Hej.

Jeg bor tilfældigvis på denne gård, Eskelund ved Vejle, Højenskov.
Det er rigtig der boede en lensgreve ved navn Sulin Zeuthen, som var født på Tølløse slot på sjælland.
Vi har boet her siden 1986 og du kan tro her er dejligt!

Har du spørgsmål vedrørende gården, så må du meget gerne skrive til min email add: Astrid_G_M_L@hotmail.com-

mvh Astrid

Kommentar
Fra : fiskerhuset

Dato : 10-04-13 18:14

Hej senta og Svend!
det ergodt nok lidt sent at komme på banen, men jeg kan fortælle at mine tipoldeforældre Niels Julius Hansen og samueline Kjems har boet og ejet Eskelund fra 1880 til 1908.
Venlig hilsen Kjeld