/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
mine oldeforældre hed Augusta Lindberg o~
Fra : benles44
Vist : 1301 gange
198 point
Dato : 24-03-05 14:59

jeg fandt et gammelt avisudklip i min fars skrivebordsskuffe, det er fra Bornholm, mine oldeforældre blev viet i 1897.
Kort fortalt så blev det opdaget at min oldefar Joel allerede var gift og havde 6 børn i Sverige.
Bornholm: En svensk arbejder er i aftes blevet anholdt her, sigtet for bigami. Han rejste for et par år siden bort fra sin herværende hustru og 6 børn, men kom efter et års tid tilbage igen. Børnene var i mellemtiden anbragt på børnehjem, og faderens tilbagekomst foranledigede fattigvæsnet til at undersøge hans forhold.
Det viste sig da, at han for 15 år siden var rejst fra kone og 6 børn i Sverige og havde ladet dem tilbage på fattiggården i Kalmarlen. Her i Rønne har han haft i alt 9 børn med sin anden hustru.
Det blev behanlet ved højesteret, hvor det fremgik at Joel blev viet i 1881, at hans hustru de følgende år fødte 6 børn, men at Joel kun var fader til den ene da hustruen var meget utro. Så rejste Joel sin vej og traf i Rønne sin nuværende kone.
Joel fik 8 mdr. i tugt og forbedringshus og så blev han landsforvist fra Bornholm.
Min oldemor skulle indsættes til afsoning for medskyld i bigamisagen, kosten var vand og brød, det fremgår ikke hvor lang straf hun fik.
Jeg citerer: Samfundet som har villet straffe hende fordi hun ikke har angivet sin mand og forsørger, får nu af samfundet 2 kr om ugen og et 4 pundsbrød, samt 5 kr om måneden til husleje. Hun kan for disse penge kun købe endnu et 4 pundsbrød til sig selv og sine børn, og de afgnavede ben, som sælges fra slagteriet og som trøster mange fattigfolks trøst.
Hun kan en gang om ugen koge brændesnude og således få lidt varm mad. Det er sådan kost samfundet byder.
Min far har selvfølgelig snakket om det men jeg har kun hørt efter med et halvt øre, og han er død.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor man kan søge flere oplysninger om sagen og efterkommere.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 24-03-05 15:07

Afhængigt af, hvor i Sverige der er tale om, kan du finde mange gode oplysninger. For Sydsveriges vedkommende er der gode oplysninger om fødte, døbte, viede og døde i en stor database, som du kan finde på adressen http://www.ddss.nu/ Måske får du bid der?
mvh flemming

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-05 15:25

Har du forsøgt dig med FS. og DDA's folketællinger ??
derudover er det godt hvis du skriver hvad din oldefar hedder til efternavn, hvis vi skal hjælpe .
kan denne her Svendsen være din oldefar ?? fra DDA.

Samtlige personer i husstanden

bornholm, Vester, Rønne Købstad, Rønne Købstad Slappegade, Nr. 242, , Forhus Nr. 8, FT-1921
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Joel August Svendsen, 19/8 1870, Gift, Husfader, Støberiarbejdsmand, Sverige
Jenny Christine Magrethe Svendsen, 25/11 1872, Gift, Husmoder, , Rønne
Gudrun Eline Christine Svendsen, 7/4 1902, Ugift, Barn, , Rønne
Carl Harry Svendsen, 16/8 1904, Ugift, Barn, , Rønne
Hans Peter Svendsen, 9/3 1910, Ugift, Barn, , Rønne
Karen Magrethe Svendsen, 9/3 1910, Ugift, Barn, , Rønne
Guldborg Svendsen, 17/2 1920, Ugift, Barn, , Rønne

senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 24-03-05 15:47

tak for tippene det var hurtigt, min oldefar hed Joel August Jønsson vil jeg lige tilføje.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-05 16:54

Det er jo så nok med svensk ø?
"Joel August Jönsson", som jeg ikke kan finde.
Ved du hvor/hvornår han er født??

Var din oldemor også svensk?
"Augusta Lindberg" er der mange af i Sverige, men ikke i Danmark.
Ved du hvor/hvornår hun er født??
Svend

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 25-03-05 09:59

Min oldemor Augusta Lindberg var Bornholmer boede sansynligvis i Rønne, jeg ved ikke ret meget om dem, jeg ved ikke hvornår de er født, jeg kunne forestille mig at Augusta er ung da de blev gift i 1897, for jeg har deres brudebillede og der ser hun ung ud. Joel kan godt være en 10 eller 15 år ældre, da han allerede har kone og børn i Sverige.
Hvornår Augusta er født... min farmor som var ældst af børneflokken, blev født i 1875.
Jeg har også et billede fra da børnene er på børnehjem.
Til kommentaren om Joel August Jønnson at hans efternavn bliver stavet med et svensk ø
det lyder meget sansynligt og det havde jeg slet ikke tænkt på.
Jeg vil sige tak for de fine kommentarer til mit indlæg.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 25-03-05 10:06

Jeg er lige begyndt og jeg ved ikke meget om hvor man skal søge oplysninger, hvad er FS og DDA folketællinger?Hvor finder man det henne?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 10:11

Her er adresserne til folketællingerne og FS. held og lykke
senta
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
http://www.familysearch.org/

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 25-03-05 11:06

tak for adresserne det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-03-05 11:19

adressen til kirkebøger og folketællinger online , du skal søge om et Password: mail adresse finder du ved at læse brugsanvisningen igennem.

http://www.arkivalieronline.dk/Kirkeboeger/
Senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 25-03-05 11:27

tak for det det vil jeg prøve

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-04-05 17:38

Har du prøvet at kontakte lokal arkivet i Rønne ellers må du på statsarkivet for at finde yderlige oplysninger.
Senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 10-04-05 17:41

ja det har jeg været og jeg har fået kopier af de gamle aviser. Så tak.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 10-04-05 18:19

nå, men jeg ville fortælle at jeg har været i kontakt med bornholms lokalhistoriske arkiv, og har fået tilsendt kopi af nogle gamle avisartikler fra 1905, jeg fandt ud af at min oldemor hed anna eller ane margrethe lindberg, og skal nu prøve rigsarkivet om jeg kan få lov til at se sagens akter. Men hvorfor er det så svært at bruge de forskellige adresser, der kommer sjældent noget frem når man søger på personer, kan man gøre noget forkert eller er de bare ikke færdig med at indtaste oplysninger.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-04-05 18:58

Du kan se hvad der er indtastet på DDA,første side. Hvad er der i databasen? 23/2 2005
på FS er det kun frivillig arbejde alle indtasninger, du kan så være heldig at finde lidt om dine aner der , ellers er der kun arkiverne tilbage + kirkebøgerne on-line er ikke klar over om Bornholm er med der .
Er du sikker på hun ikke hedder noget andet til efternavn eller evt. har et efternavn mere.
Hvad hed Joel Aug til efternavn.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-04-05 19:41

Kan dette være din oldemor ??
DDA. 1890
Senta
Lindberg, 14 , Ugift, Dito [Tjenestetyende], Tjenestepige, Åker Sogn
Samtlige personer i husstanden

bornholm, Sønder, Aaker, , , [65 Slgd.] [Egeskovsgård], 622, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hansine Katrine Larsen, 37 , Gift, Husmoder, , Åker Sogn
Johannes Mathias Lyster, 27 , Ugift, Tjenestetyende, Tjenestekarl, Åker Sogn
Kristian Mathias Olsen, 15 , Ugift, Tjenestetyende, Tjenestedreng, Åker Sogn
Thore Nore Kristine Lov, 15 , Ugift, Dito [Tjenestetyende], Tjenestepige, Åker Sogn
Anna Magrete Lindberg, 14 , Ugift, Dito [Tjenestetyende], Tjenestepige, Åker Sogn

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-04-05 06:26

Det lyder faktisk sansynligt at det er min oldemor da hun var 14, om hun senere kom til at hedde jønsson da hun blev gift med joel det gjorde man vel altid dengang, hun blev i hvertfald ikke gift senere. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-04-05 09:11

Det er vel ikke sådan at din oldemor's forældre evt. er fra Sverige ??
senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-04-05 16:48

det kan da egentlig godt være for jeg syntes at jeg kan huske at min far har nævnt engang at Lindberg var svensk. Ærgeligt at jeg ikke hørte bedre efter da jeg var teenager da min far fortalte mig om det forskellige. Jeg har fået svar i dag fra biblioteket i højesteret de har sendt min anmodning videre om akt indsigt tilen justitssekretær så jeg håber på at det er positivt.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-04-05 17:03

har du tjekket on-line kirkebøgerne og folketællingerne for at se hvornår din oldemor er født og hvor ??
Senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-04-05 17:08

nej det har jeg så ikke nået endnu men det vil jeg så prøve, tak for det.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-04-05 17:15

hun er fundet i , Åker Sogn Bornholm side 228
født 31 maj 1875
du kan selv tyde det der står hvis det er den rigtige
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-04-05 17:18

Hvis det er de rigtige er dette sikkert forældrene til Anna Margrethe Lindberg
senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Karl Månsson Lindberg Pedigree

Birth: 09 JUL 1859 Gardlosa,Smedstorp Parish, , Kristianstad, Sweden
Christening:
Marriage: 04 NOV 1883 Ronne Church, , Bornholm, Denmark
Death: 16 SEP 1941 Ronne, Bornholm, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Anna Cristine Jönsson Pedigree

Birth: 03 NOV 1865 Ronne, Bornholm, Denmark
Christening:
Marriage: 04 NOV 1883 Ronne Church, , Bornholm, Denmark
Death: 09 NOV 1942 Ronne, Bornholm, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Viggo Johannes Lindberg Pedigree
Male

Birth: 24 DEC 1887 Ronne, Bornholm, Denmark
Christening:
Death: 31 AUG 1979 Ronne, Bornholm, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-04-05 17:20

tak det lyder godt det prøver jeg lige

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-04-05 17:42

har du fundet det og er det den rigtige ??
Senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 12-04-05 06:27

altså jeg ved ikke når du skriver side 228, i hvilke optegnelser er det? aager sogn det passer jo med folketælling i 1890, hvor jeg fandt en tjeneste pige med din hjælp. Jeg har en ledetråd mere jeg skal prøve jeg skal kontakte min fars fætter på bornholm, det kan være han ved helt nøjagtig hvad hun hed og eventuelt hendes forældre.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-04-05 09:06

Det er fundet i kirkebøgerne on-line http://www.arkivalieronline.dk/
du skal have et Password.

I Opslag Bornholm amt og Åker fødte piger 1856 - 1875X X
side 228 nr.8
Anna Margrethe Lindberg
datter af ugifte cecelia Margrethe Pedersen
udlagt barnefar arbejdsmands ungkarl Carl august Lindberg
derudover står der er del mere jeg ikke kan tyde, helt ude til højre
.bla. andet hammer d.6 februar 1914 ??
resten der står i kirkebøgerne on-line må du få andre til at tyde hvis du ikke kan læse hvad præsten skriver .
kan du bede om hjælp til tydning på Dis-Danmark
adressen er her
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=7

kopiere ovenstående

Opslag Bornholm amt og Åker fødte piger 1856 - 1875X X
side 228 nr.8
senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 12-04-05 16:53

Tusind tak skal du have senta, jeg er sikker på at det sidste er rigtigt, for jeg kan genkende navnet på min tipoldemor cecelia, det kan jeg huske at min far har nævnt.
jeg har password til arkivalieronline, så nu skal jeg nok finde ud af det, det var dejligt med hjælpen så kom jeg egentlig meget langt.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-04-05 17:19

Fra DDA kan det evt. være moderen Cecilia Margrethe, 5 , Ugift, Deres Datter, , Østerlarsker ??
Senta
Samtlige personer i husstanden

bornholm, Øster, Østerlarsker, Østerlarsker, , en Gaard, 6, FT-1855
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Q. Markmann, 39 , Gift, Avlsmand, Huusfader, , Østerlarsker
Cecilia Margrethe, 40 , Gift, Hans Hustru, , Østerlarsker
Ole H. Markmann, 11 , Ugift, Deres Søn, , Rønne
Hans Q. Markmann, 8 , Ugift, Deres Søn, , Østerlarsker
Cecilia Margrethe, 5 , Ugift, Deres Datter, , Østerlarsker
Andria Margrethe, 1 , Ugift, Deres Datter, , Østerlarsker

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-04-05 17:56

Hende her tror jeg mere på Cecilia Margrethe Pedersen, 22 , Ugift, , hendes Børn, Rutsker Sogn på grund af disse 2 xCecilia Margrethe
senta
Samtlige personer i husstanden

bornholm, Nørre, Rutsker, , , 1 Huus, 81, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Margrethe Jensdatter, 50 , Enke, , Huusmoder, ernærer sig ved Haandarbeide, Rutsker Sogn
Cecilia Margrethe Pedersen, 22 , Ugift, , hendes Børn, Rutsker Sogn
Peder Hansen Pedersen, 18 , , , hendes Børn, Rutsker Sogn
Christian Pedersen, 15 , , , hendes Børn, Rutsker Sogn
Carl Peter Pedersen, 10 , , , hendes Børn, Rutsker Sogn
Hans Olsen Holm, 25 , Ugift, , logerende Fisker, Huusmoders salig Mands Søstersøn, Rutsker Sogn

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 13-04-05 05:55

ok det lyder da rigtigt, tak for hjælpen

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 01-05-05 13:47

nu er jeg kommet lidt videre, jeg har snakket med min fars kusine og fætter på bornholm,hun fortalte at oldemor rigtigt hed Anna Margrethe Lindberg og var født den 31 maj 1875. Jeg har lånt højesteretstidende fra 1905 og der står bl.a. at hun var født i Åker.
Så det passer jo meget godt, jeg har været inde og kikke på dis-danmark og skal så høre om de kan hjælpe med tydningen fra kirkebogen, jeg var inde og kikke i formiddag og jeg kan ikke læse hvad de skriver.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-05-05 14:10

Har du fået det tydet ??
lidt spændt på at høre hvad der står ?
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-05 15:14

På Solskinsøen findes en yderst hjælpsom slægtsforsker, som jeg kan anbefale at kontakte: Karen Reib:
hun har sin daglige gang på slægtsarkivet i Rønne og ved alt om Bornholm, garanteret også Åker...

Mail her: reib@vip.cybercity.dk
og hils hende fra én af mange hun har hjulpet: Svend Giversen

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 01-05-05 15:37

tak til begge to, det vil jeg så prøve, til det første så har jeg ikke fået svar på tydningen men jeg skal nok komme igen med svaret. og nu vil jeg prøve at skrive til slægtforskeren fra bornholm.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 02-05-05 17:10

Nu har jeg fået tydet hvad der stod i kirkebogen, det er Karen B. Reib der har skrevet til mig, efter jeg mailede til hende igår.
Jeg citerer: Født 31 Maj 1875 Anna Margrethe Lindberg, Hjemmedøbt d. 11 Juni af skolelærer Jensen. I kirke d. 13de juli. Forældre Ugift Cecilia Margrethe Pedersen, 26 år, opholder sig hos fisker Peder Kristensen i Boderne. Udlagt barnefader ungk. arbejdsmand Carl August Lindberg. Faddere Barnets moster Hansine, Husmand Håkon Madsen 27 sg.G., Hmd Peder Hansen skov i Boderne, Ungk. Hans Marker p. savmølle. Barnets moster Nikoline.
Anmærkninger: Er ifølge tilmeldelse fra præsten i Klemmensker af ? Februar 1914 udtrådt af folkekirken under 1 februar s.a. ( underskrevet af sognepræsten - jeg tror han hedder Hans Erichsen)
Så spørger Karen om det er den samme Cecilia Margrethe Pedersen der siden gifter sig med Jens Christian Pedersen ?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-05-05 17:25

Fra FS. kan det evt. være den rigtige CAECILIE MARGRETE PEDERSEN
Husband
<senta

JENS CHRISTIAN PEDERSENPedigree

Birth: 15 MAR 1856 Aakirkeby
Christening:
Marriage: 02 SEP 1877 Aaker, Bornholm, Denmark
Death:
Burial:

Wife
CAECILIE MARGRETE PEDERSENPedigree

Birth: 22 FEB 1849 Aaker, Bornholm, Denmark
Christening:
Marriage: 02 SEP 1877 Aaker, Bornholm, Denmark
Death:
Burial:

Father: PEDER ANDERSENFamily
Mother:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-05-05 17:48

Fra DDA. er det dine tror du?
Senta
Samtlige personer i husstanden
bornholm, Sønder, Aakirkeby Købstad, , , [ Markjord Matr. No 349 c. Aaker Fattiggård.], 264, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Christian Pedersen, 38 , Gift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Do [Aaker]
Cesilie Margrethe Pedersen, 42 , Gift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Do [Aaker]
Ludvig Peter Pedersen, 11 , Ugift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Do [Aaker]
Karoline Marie Pedersen, 10 , Ugift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Do [Aaker]
Manne Lovise Pedersen, 9 , Ugift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Do [Aaker]
Julie Mathea Pedersen, 6 , Ugift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Vestermarie
Karl Emil Pedersen, 4 , Ugift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Aaker
Alfred Andreas Pedersen, 2 , Ugift, Logerende, do [Under Fattigforsørgelse], Do [Aaker]

Kan det være din Jens Christian Pedersen, der er gift x2??
Senta
Samtlige personer i husstanden
bornholm, Sønder, Aaker, 8 Vg. Pc., 84 g, , 33, FT-1921
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Christian Pedersen, 18/12 1854, Gift, Husfader, Landbrug Tækkemand, Poulsker
Alfhild Valborg Elisabeth Pedersen, 9/7 1874, Gift, Husmoder, Husgerning, Bodilsker
Aage Pedersen, 30/4 1911, Ugift, Barn, , Aaker
Ingeborg Emilie Pedersen, 8/12 1814, Ugift, Barn, , Aaker
Henning Pedersen, 24/9 1916, Ugift, Barn, , Aaker

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 03-05-05 05:57

aldersmæssigt kunne det godt være Cecilia, jeg må prøve om jeg kan finde hende i kirkebogen om der er en fødselsdato man kan gå ud fra.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 03-05-05 06:06

nu kom jeg til at kikke på den fra FS det kunne jo godt være der er en fødselsdato så kan jeg vel gå tilbage i kirkebogen og se om jeg kan finde hende.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-05-05 10:17

du kan prøve on-line kirbøgeren for CAECILIE MARGRETE PEDERSEN

Birth: 22 FEB 1849 Aaker, Bornholm, Denmark
Christening:
Marriage: 02 SEP 1877 Aaker, Bornholm, Denmark
Death:
det er ikke sikkert data helt stemmer så tjek eksta + deres vielse 02 SEP 1877 Aaker, Bornholm, Denmark
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-05-05 10:27

Cecilia finder du som født d.22 februar 1849 i Åker Bornholm side 96 nr. 8
tjek lige selv
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-05-05 10:37

JENS CHRISTIAN PEDERSEN +CAECILIE MARGRETE PEDERSEN vielse finder du Åker Bornholm side 144 nr .9
tjek selv
Jeg tror det er dine, hvad mener du selv???
Senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 198 point
Dato : 03-05-05 10:40

Fødte ............ÅkerBornholm SønderBornholmÅker 18461860X X

Viede................ÅkerBornholm SønderBornholmÅker 18621891 XX
senta

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 03-05-05 16:43

Du har fuldstændig ret, jeg har lige fået tilsendt stamtavle fra Karen på Cicilia dato og det hele passer og Cecilias mor hed Ane Marie Hansen.
Jeg har ikke læst det hele igennem men det ser ganske interessant ud og er en stor hjælp.
Osse tak til dig og til Svendgiver for hjælpen det er bare super.

Godkendelse af svar
Fra : benles44

Dato : 04-05-05 16:48

Tak for svaret senta.
nu synes jeg vil slutte, jeg kom meget langt og det var en god hjælp jeg fik, jeg synes osse at jeg har fundet ud af hvordan jeg kommer rundt i DDA og arkivaliaonline, især DDA synes jeg er nem at bruge.
Lige til sidst kunne jeg lige tilføje at jeg ikke tror at det er Jens Christian Pedersen der blev gift 2 gang fødselsdatoen passer ikke.
Mange hilsner fra Vivi Ipsen.