/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Valg af låntype, investeringshorisont 3-~
Fra : jespersahner
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 23-03-05 16:06

Jeg overvejer at investere i en bolig, og min investeringshorisont er 3-5 år. I den forbindelse skal jeg vælge lånetype, f.eks.:
- obligationslån 4% eller 5%
- flexlån
- konantlån (?)

Omkring obligationslånet er det umiddelbart billigere med et 4%- end et 5%-lån, idet den effektive rente er lavest på 4%-lånet. Denne effektive rente er imidlertid regnet på baggrund af fuld løbetid til udløb, mens min investeringshorisont er langt kortere.

Kurstabet er større ved optagelse af 4%-lånet, idet kursen er lavere. Hvilken betydning har dette ved salg af boligen igen? Skal lånet indfries til kurs 100, eller køber man obligationerne tilbage igen til gældende kurs? Hvis det sidste er tilfældet, er kurstabet vel reelt ikke så stort, idet kursen jo så fortsat vil være lav, forudsat markedsrenten er uændret? Eller mere specifikt: Hvad bliver den effektive rente ved indfrielse efter f.eks. 3 eller 5 år af 4%- hhv. 5%-lånet, og hvad bør man på den baggrund vælge?

Og videre: Hvilken betydning har en fremtidig rentestigning/-fald i forhold til valg af lån nu?

Bør man - hvis man har råd til det - vælge et flexlån, hvis investeringshorisonten kun er 3-5 år?

Hvordan håndteres kurstab/-gevinst i øvrigt skattemæssigt?

Accepteret svar
Fra : gert_k

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-05 21:39

det kan godt betale sig at tage et flexlån for 3 år, da renten er under 3 % i øjeblikket, der er ingen grund til at tage et med renteloft for max 5 år, da dem unden loft er billigere

hvis du selv har boet i huset scorer du hele gevinsten skattefrit, ligesom du ikke kan trække et evt. tab fra. hvis du ikke selv har boet i huset skal du betale fuld indkomstskat af hele differencen hvis du tjener på salget...

håber du kan bruge det til noget....

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 24-03-05 12:03

->gert_k: Det kan jeg godt. Jeg er dog også interesseret i forholdene omkring kurstab/-gevinst på obligationssiden. Alt andet lige regner de fleste vel med, at renten på et tidspunkt vil stige igen. Hvad er den optimale "strategi" i den situation, kan man spørge (?)

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 20-06-05 09:22

Tak for svaret gert_k.