/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Godkend denne lejekontrakt?
Fra : martinus8
Vist : 4521 gange
80 point
Dato : 23-03-05 10:28

Jeg skal til at leje en klinik i københavn.
Vil lige høre om den lejekontrakt jeg har modtaget til underskrivning er nogenlunde i orden.
Den består af et A4 papir og lyder således:

Leje: Den månedlige leje udgør 4000 kr.
Forbrug:
A´conto kr. 500 pr. mdr. til el. vand og varme.
Såfremt a conto beløbet ikke dækker det reelle forbrug, påhviler det lejeren at indbetale det resterende beløb til udlejer. Hvis lejers forbrug er mindre end det indbetalte a conto beløb, påhviler det udlejer at refundere det overskydende beløb til lejer.

Depositum: Udlejer lejer betaler et depositum til på 8000 kr.

Betaling: Husleje og a´conto beløb til forbrug betales til udlejer den 1 i hver måned.

Betingelser: Lejemålet må ike anvendes til beboelse.

Anvendelse: Lejemålet skal anvendes af lejer til Akupunktur.

Opsigelse: Lejemålet kan opsiges af begge parter med 3 måneders varsel til den 1. i måneden. Lejekontrakten kan endvider opsiges af udlejer uden varsel såfremt lejer undlader at indbetale huslejen til d. 1. i måneden, misligholder lejemålet eller undlader at overholde de øvrige betingelser, hvorunder lejemålet er indgået.

Lejmålet er indgået fra den 15.5.2005, således erlægges de første husleje til udlejer samt depositum senest 15. 5. 2005.

------------------------------------------------------

Bemærk at den til tider dårlige formulerering og evt. stavefejl er taget med i tråden her. Der står altså ordret hvad jeg har skrevet her i kontrakten.

Kan den godkendes?

Er der nogle krav som lejer jeg skal have med som ikke er nævnt her?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-03-05 10:32

Jeg synes den kontrakt lyder meget hjemmelavet. Der står heller ikke henvisning til lejeloven eller noget. Det er forhåbentlig ikke et udlejningsselskab
Det sikreste ville være at købe en standard-lejekontrakt formular hos boghandleren, den er korrekt så den burde begge parter kunne leve med. Og så er du ihvertfald sikret dine rettigheder.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-05 10:39

hmm det er ligemeget om det er en standard kontrakt, du kan alligevel ikke stilles dårligere end du ville have været med en sådan. jeg syntes kravene lyder meget rimelige.
med hensyn til opsigelse uden varsel, så mener jeg ikke den er holdbar(så du skal ikke være nervøs for den, du har ret til 3 og 10 dages varsel). leder lige efter materiale så du kan få det sort på hvidt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-05 10:40

Det der med aconto for forbrug, der skal du have med, at der skal foreligge dokumentation for forbruget hvis det væsentligt overstiger det aftalte beløb.

Og så en ting mere, som jeg ikke rigtig ved hvordan man garderer sig imod:

Pas på, at det ikke er sådan en "smartnakke" der udlejer til flere forskellige, scorer depositum og forsvinder med pengene.
Nu ved jeg heller ikke om det er så aktuelt med den slags erhvervslokaler som med boliger.

mvh dova

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-05 10:43
Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-03-05 10:46

Jeg studser specielt over denne: "Lejekontrakten kan endvider opsiges af udlejer uden varsel såfremt lejer undlader at indbetale huslejen til d. 1. i måneden, misligholder lejemålet eller undlader at overholde de øvrige betingelser, hvorunder lejemålet er indgået."
Hvad nu hvis den 1. er en helligdag og du først betaler den 2.? Så kan udlejer iflg. kontrakten smide dig ud fordi han ikke kan lide hårfarven. Og hvem afgør nu lige hvad misligholdelse er? Han kan vel atid finde et eller andet og sætte en finger på. Og hvem står egentlig for hvad vedligeholdelse? Står du for den indvendige vedligeholdelse, eller står du også for den udvendige eller......... ;o(

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-03-05 10:46

Jeg er tilbøjelig til at give hansen9 ret. Det vil nok være fordelagtigt at bruge nogle kroner på en standarderhvervslejekontrakt.

Det der springer mest i øjnene er, at udlejer kan opsige (den korrekte term er ophæve) lejemålet uden varsel ved betalingsmisligholdelse. Efter erhvervslejeloven § 69, stk. 3, skal udlejer - ved lejers manglende betaling af leje - afgive et påkrav med 3 dages frist til at betale en restancen, og først derefter kan lejeaftalen ophæves. Som det står i din "kontrakt" skal lejeaftalen ophæves, straks der foreligger en betalingsmisligholdelse. Jeg synes det er en væsentlig forringelse af dine rettigheder efter erhvervslejeloven, og jeg vil råde dig til, ikke at gå med til et sådan vilkår.

Vær i øvrigt opmærksom på, at den lejekontrakt snaptil linker til IKKE kan anvendes, da den kun gælder for beboelseslejemål.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-03-05 10:58

Problemet er i og for sig ikke så stort hvad angår de ting, som ikke står i kontrakten, da disse ting vil blive reguleret af erhvervslejeloven.

Det fremgår af erhvervslejeloven § 72, at det ikke kan aftales andre grunde til ophævelse, end dem der fremgår af § 69, og det er derfor erhvervslejelovens § 69, der i sidste ende bestemmer hvad misligholdelse er, så den er jeg ikke så nervøs for.

For så vidt angår vedligeholdelse bestemmer § 16, at medmindre andet er aftalt, skal udlejer sørge for vedligeholdelse af ejendommen, fortov og lignende. Han skal også stå for tapetsering, hvidtning og lignende.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-05 11:12

§ 93 stk 2i lejeloven http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20040092029-REGL
er ufravigelig mht opsigelse

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-05 11:14

ups vidste ikke der var en bestemt erhvervslejelov, syntes den alm lejelov også omtaler udlejning af lokaler til erhverv

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-03-05 11:16
Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-05 11:25

syntes erhversloven er en skod lov.
Citat
§ 4. Lovens fravigelige bestemmelser finder anvendelse, medmindre andet er aftalt mellem lejer og udlejer eller må anses for indeholdt i aftalen

så du skal ihvertfald have ændret noget i "opsigelse" mht at kunne modtage en rykker.
er 3 måneders opsigelse ikke også for lidt hvis du skal starte en fornuftig forretning op? det ville jeg også have ændret.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 23-03-05 12:45

Vedrørende hansen9 10:46

Du skal ikke tage det med den 1. som betalingsdato som et problem hvis det ikke er en bankdag. Selvom betalingsdatoen er den første, gælder det altid at betalingen blot skal falde til den førstkommende bankdag. Desuden er løbedage stadig en del af praksis på området. Så den første er en glimrende formulering, men ikke absolut og ufravigelig, hvis forholdende er til det.

Kommentar
Fra : martinus8

Dato : 23-03-05 19:33

Vil det sige at jeg er beskyttet af erhvervslejeloven hvis jeg har en kontrakt, selvom der ikke står i kontrakten at jeg er beskyttet af den bogstavligt?

Kommentar
Fra : martinus8

Dato : 23-03-05 19:53

Og med andre ord: Jeg skal altså ikke bekymre mig om det der IKKE står der, men kun det der står der?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 80 point
Dato : 24-03-05 10:52

Ja, du er beskyttet af erhvervslejeloven selvom der ikke er henvist til den i kontrakten. Det fremgår af § 4, som snaptil har citeret ovenfor.

Hvorvidt du skal bekymre dig om det, der ikke står i kontrakten, kommer jo an på, om du er tilfreds med de vilkår som erhvervslejeloven opstiller, men umiddelbart er det nogle fornuftige regler.

Godkendelse af svar
Fra : martinus8

Dato : 24-03-05 20:05

Tak for svarene allesammen..