/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Enkeltmandsvirksomhed - kørselsfradrag?
Fra : christofferd
Vist : 6215 gange
50 point
Dato : 22-03-05 22:16

Hej.

Hvad er satserne for kørselsfradrag (eller hvad det nu hedder) i 2005 og 2004 ? Og hvordan bogføres det? (jeg bruger e-conomic.dk). Er der nogen bestemte kørebøger jeg skal bruge eller hvad.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 22-03-05 22:41

Her er der noget, men husk hvis du kører privat i bilen også, så skal du fører kørerbog, den kan med fordel laves i excel (så kan den regne km. ud). Ellers skal en sådan kørerbog indeholde: "Km start" "Km slut" "distenation start" "distenation slut" samt "kørte km. firma" og "kørte km privat"

Men der findes også en regel om du bliver beskattet en hvis procentdel af din kørsel til privat og en del til firma, men den regel må du snakke med en revisor om.

Er du fra Nordjylland kender jeg en der er billig og dygtig, mail mig peter@golfhouse.dk

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133800

Befordring År 2004
År 2005

Indtægtsgrænse for 25 pct. tillæg til befordringsfradrag 218.400 kr.
223.100 kr.

Befordringsfradrag hjem-arbejde
- de første 24 km intet fradrag intet fradrag
- 25 - 100 km 162 øre/km 168 øre/km
- over 100 km 81 øre/km 84 øre/km
- over 100 km i visse udkantskommuner
162 øre/km
168 øre/km

Brug af Øresundsforbindelsen pr. passage:
- med bil/motorcykel 50 kr.
50 kr.

Brug af Storebæltsforbindelsen pr. passage:
- med bil/motorcykel 90 kr.
90 kr.

Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse
- kørsel i egen bil eller motorcykel indtil 20.000 km/år 298 øre/km
310 øre/km

- kørsel i egen bil eller motorcykel ud over 20.000 km/år 162 øre/km 168 øre/km

- kørsel på egen cykel, knallert eller EU-knallert 40 øre/km
40 øre/km

Håber det hjalp dig.

Peter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 22:56

For selvstændig erhvervsdrivende skulle fradraget for 2004 andrage 2,98,- pr kilometer

mvh dova

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 22-03-05 23:00

som skrevet lige over

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 23-03-05 08:27

Skal det være helt efter bogen, så skal der også stå "ærinde" i kørselsbogen ud for hver tur, men i praksis er det efter sigende ikke noget der behøver at blive overholdt.

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 23-03-05 09:11

Er dette regnestykke så rigtigt? (for en selvstændig erhvervsdrivende - enkelmandsvirksomhed):

Jeg tager bussen fra mit kontor ud til f.eks. min revisor. Der er 30 km hver vej. I alt kører jeg 60 km

Mit fradrag bliver altså:

0 kr. * 20 km = 0 kr. <---- for de første 20 km. får man intet fradrag for...
2,98 kr. * 40 km = 119 kr. <---- for de sidste 40 km får jeg 2,98 kr./km
.....................................
Fradrag i alt = 119 kr.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 23-03-05 09:38

hmm du kunne godt have skrevet det var med offentlig transport.

Nej for hvis du som selvstændig kører med offentlige transportmidler, skal du gemme kvitteringer.

Det vil sige alle bus billetter og lign..

Harlekin, i min bog står der ikke ærinde?

Peter Larsen

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 23-03-05 09:43

golfhouse, jeg snakkede med en fra toldskat (i Køge) i sidste uge, som fortalte at man "burde" skrive ærinde i kørebogen også.
Men man kan som regel udlede ærindet fra fakturaer, kvitteringer eller andet hvis det bliver nødvendigt, så det var ikke et krav de holdt så hårdt på.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 23-03-05 09:49

Golfhouse:
Kørebogen skal føres hver dag og vise

datoen
km-tællerens tal ved dagens begyndelse og slutning
kørslens fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel.

For at kunne dokumentere, hvor meget du har kørt erhvervsmæssigt, skal du skrive hvorfra og hvortil, du kører, og i hvilken anledning.

Kilde:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137946&vID=200629&search=kørebog

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 23-03-05 09:54

Harlekin min ven, læs nu mit svar du skriver det samme igen, og der er vi ikke uenig, men i flg. bogføringloven skal du hvis du er selvstændig og bruger offentlig transportmiddel, gemme bonnen, han kan jo ikke bede buschauføren om km. stand vel?

Men du har helt ret, læs i mit første svar. distenation start og distenation stop.

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 23-03-05 10:01

Det må i undskylde. Hvordan skal der bevises hvor man har været henne? Skal det være med de rent faktiske klippekort eller skal det bare være rent sansynliggørelse?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 23-03-05 10:10

golf, det eneste jeg ville pointere var at man skulle skrive sit ærinde.
Du skrev "Harlekin, i min bog står der ikke ærinde?" så derfor uddybede jeg det

Accepteret svar
Fra : golfhouse

Modtaget 50 point
Dato : 23-03-05 10:21

oki harle...

Du skal via din firma kalender forklare hvor du har været, samtidig skal du naturligvis gemme klippekortet, du laver så et bilag med bilagsnummer evt. 1. der tager du et blankt papir skriver dato ud fra din kalender og hvor du har været. så hæfter du dit klippekort ved, det skulle gerne svarer til de datoer der står på arket, du skal købe et klippekort til privat og et til erhverv.

Peter

Godkendelse af svar
Fra : christofferd

Dato : 24-03-05 18:31

Tak for svaret golfhouse.