/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
HJÆLLLP.. skadet mysteriesnegl
Fra : Saraf
Vist : 1615 gange
50 point
Dato : 22-03-05 15:04

Min ellers så flotte mysteriesnegl er faldet ud over kanten af akvariet.. Jeg ved ikke hvordan det kan ske.. Hørte bare et klask, og så lå den ellers bare på gulvet. Sneglehuset er knust i et område der dækker en lillefingernegl. (altså ikk ret meget) Sakl den aflives? I så fald, hvordan? Jeg ved ikk om der er sket skade på sneglen.. Har lagt den tilbage i akvariet, men den rører sig ikke..
Åhh.. jeg er så ked af det.. vil nødigst til at aflive den... Kan den reparere sig selv?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 15:24

Jeg tror bestemt at den kan reparere sig selv, men sæt den hen på glasset så den kan få noget næring. Det er i hvertfald en forudsætning for at den kan danne ny skal. Men jeg har et link til en god akvarie-side hvor du kan stille spørgsmål til andre akvarister. Skal lige finde den til dig. Øjeblik.

Kommentar
Fra : Saraf

Dato : 22-03-05 15:26

okay, tusind tak... :D

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 15:29

Her er den. Den har hjulpet mange akvarister. http://www.tropheus-siden.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 15:45

Ja, hvordan kunne det ske?
Den er jo bare kravlet ud af akvariet, som sådan nogen gør hvis de har mulighed for det, derfor anbefales også altid låg på og kun så små åbninger i låget, at sneglen ikke kan komme igennem.
De kan trække vejret uden for vand, og kan klare sig i op til en uge uden at være i vand.

Hvis der ligefrem mangler noget af skallen, tror jeg desværre ikke på den overlever eller kan reparere sig selv.
Hvor er det henne på selve huset, at det er i stykker?

mvh dova

Kommentar
Fra : Saraf

Dato : 22-03-05 15:57

ja, det er dumt, jeg ved det godt.. Det er i enden den er gået i stykker..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 16:00

Av for SQU, så tror jeg desværre også at det tyder på en begravelse i sneglefart. Sorry.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 16:06

Havde skaden været i den anden ende, ville den have kunnet overleve og gendanne det ødelagte, men ikke når det er spidsen der er borte. Fjern den inden den begynder at rådne. Køb en ny. Som sagt Sorry.

Kommentar
Fra : Saraf

Dato : 22-03-05 16:43

neej :( Jamen.. Hvordan skal jeg gøre en ende på dens lidelser? Åhh nej..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 16:50

Tag den op, mærk på den. Du skriver jo selv at den ikke rører på sig. Den er formentlig død allerede. Smid den i skraldespanden eller begrav den i baghaven. Så knyttet kan du vel heller ikke være til en snegl.

Kommentar
Fra : Saraf

Dato : 22-03-05 17:18

Nej, men jeg har ikke ligefrem lyst til at kvase den (eller hvad jeg nu skal gøre) Det synes jeg altså er lidt klamt... Det er sgu ikke fordi det er en snegl.. :) ej, jeg var nu lidt glad for den :)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 17:33

Ja ja - Jeg skal da ikke lære dig noget om at elske dyr, men det ER altså en død snegl. Du kan bare lade den ligge og i løbet af kort tid vil dine fisk og andre dyr have spist den, og så er den jo på en eller anden måde stadig tilstede i akvariet. Husk, når du nu elsker dyr, liv og natur, at døden er en lige så naturlig ting i naturen som liv. Uden død, intet liv. DET er Naturens orden.

Og køb så for pokker en ny snegl.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 17:39

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/mysteriesnegl.htm

Her er en side hvor der står meget om mysteriesnegl, men desværre ikke noget om hvorvidt den kan overleve et fald hvor skallen går i stykker.
Men så kan du i det mindste bruge det hvis du anskaffer en ny snegl.

Men hvis den ikke har bevæget sig endnu, tror jeg den er død.
Tag den op af akvariet, for hvis den er død, begynder den hurtigt at rådne.
Du kan jo bare lade den ligge en tid for at se om der er liv i den.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-05 21:52

Sneglen fejler sikkert ikke noget, og at huset er i stykker overlever den nemt.
Det er kun et spørgsmål om hvor længe den har været "tørlagt", men i følge dit indlæg har det ikke været ret lang tid.
Hvis den ikke har rørt sig indefor et døgn er det naturligvis slut, men indtil da-----lad den være i fred.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 17:32

Hej Saraf

Hvordan gik det med sneglen?
Overlevede den?

mvh dova

Kommentar
Fra : Saraf

Dato : 28-03-05 14:37

Nej, jeg ventede ca. en time.. Så kunne jeg se at den var død.. Ret ærgerligt.. :(

Kommentar
Fra : Saraf

Dato : 28-03-05 14:37

Nej, jeg ventede ca. en time.. Så kunne jeg se at den var død.. Ret ærgerligt.. :(

Godkendelse af svar
Fra : Saraf

Dato : 28-03-05 14:39

Tak for svaret dabj. :) Den døde desværre.. men tak alligevel..