/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
karry plet
Fra : yrsas
Vist : 4036 gange
50 point
Dato : 21-03-05 16:16

hejsa,
vi har fået en stor karryplet på vores gulvtæppe. Hvordan hvordan fjerner vi den uden at blege eller ødelægge tæppet???? Eller må vi acceptere det gule???
Tak
Y

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-03-05 16:41

Prøv med noget opvaskesæbe. Hvis tæppet er så lyst som det lyder, kan du også prøve med brintoverilte. Det bedste til at fjerne pletter på gulvtæpper jeg har prøvet/hørt om, er SOS tæpperens fra Haggerty. Det kan tage selv grønt parakitlort fra et lyst uldtæppe, når det bliver gjort et par gange. Og jeg havde ellers prøvet alle mulige - og umulige andre råd.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 21-03-05 16:45

En danskvand er også godt. Brusen opløser pletten. Først danskvand og så kartoffelmel til at suge fugten. Lad nu endelig kartoffelmelet sidde til det er tørt. Derefter kan i støvsuge melet op.

Memuel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-05 17:55

jernladyen - brintoverilte bleger sarte tæpper da - hmmmm.

opvaskemiddel burde kunne klare det - - ganske almindeligt vaskepulver også !

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-03-05 18:04

Ja, det bleger, men det skal kun ramme pletten. Hvis man dupper det på med den vatpind, kan man ramme helt præsist. Jeg læste det med brintoverilten på en side med tæpper.
Men man skal sørge for at få det hele væk igen, uanset om man bruger det ene eller det andet. Sæben gør, at tæppet hurtigt bliver møgbeskidt, der hvor pletten var, hvis man ikke "skyller" sæben af igen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 19:28

Hejsa
Jette har lidt ret (hvad angår brintoverilte), slå karry op på http://www.plet-rens.dk/index.php
OK! Du kan ikke få tæppet ind i vaskemaskinen, men der er da et par idéer.
God påske
Søren

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-05 23:51

har fjernet genstridige pletter med opvaskemiddel og ikke haft pletter der tog imod snavs - for man er vel lidt snedig og sprayer lidt imprægneringsvædske på

Håber den plet forsvinder

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-04-05 05:42

Har du fået pletten af????
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : response

Dato : 29-11-06 10:28

Prøv det nye system som du kan købe i ILVA - det hedder Clean-Kit og består af en væske som opløser farvestoffet hvorefter man tager en pulver på der så løfter pletten op... og det virker selvom man tror det er løgn.
Hvis spildet er nyt bruger man kun pulveren.
Jeg har brugt det til rødvin, sodavand, kaffe m.m.