/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Oktan 92/95 det er det samme!!
Fra : Bragesvej
Vist : 1236 gange
10 point
Dato : 19-03-05 13:27

En ven jeg har (Arbejder på en støre tankstation), han fortæller mig i alt hemmelighed, at når tank bilen kommer, ja så kommer det 92 oktan på,
altså ikke 95, selv om du vælger dette..vidste du det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-05 13:29

Nej

Hilsen ans

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 19-03-05 13:30

Jeg tror du har misforstået ham!
Der bliver mange steder hældt 95 på 92 standertanken!

Gert

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:31

Nope, for folk køber den dyre, istedet for den bilige, tro mig det er fra en meget siker kilde!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-05 13:33

Der er åbenbart noget man skal være opmærksom på

http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=64

Men hvem har tænkt på at

Citat
Du kan finde ud af, om din lokale tankstation sælger oktan 95 som oktan 92, ved at finde og aflæse påfyldningsstudserne til tankanlægget. Hvis der ikke står noget om oktan 92, så er der i virkeligheden ikke forskel på benzintyperne. Du kan evt. også spørge i butikken.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 19-03-05 13:35

Det må jo være bedrageri, hvis det kan passe. (jeg tror simpelthen ikke på det.)

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 19-03-05 13:37

Det må de ikke!!!
De må gerne sælge en bedre benzin, end du betaler for, men aldrig en ringere!!
Derfor er jeg sikker på, du tager fejl(eller også er det din sikre kilde)

Gert

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:43

Bedragerri ja, fejl af min kilde nej, han forpagter tanken!! så tro mig kilden er sikre!

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 20 point
Dato : 19-03-05 13:43

Jeg har engang kendt en der også var ansat i et kendt benzinselskab. Han skulle bruge 95 oktan på sin bil, men han tankede altid fra 92 oktanstanderen, fordi som han påstod man fremstiller slet ikke oktan 92! Det skulle være fordi det blev for dyrt at blande og transportere så mange slags oktantal

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-05 13:44

Bragesvej jeg tror du eller din ven har taget fejl.

Det er 95 oktan, der sælges som 92 oktan.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-03-05 13:49

Jeg har også set det flere steder, at de kun har 3 påfyldnings dyser men sælger 4 forskellige slags..
smart.. hehe..

men jeg tror nu også at det din ven har sagt er at det er den samme benzin som er i begge tanke, ikke at det 92 oktan i begge..

Junior

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:54

Ja jeg er meget siker, men jeg kan jo tage fejl..

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:57

ok jeg har lige snakket med ham, jeg er forkert på den, der er 95 i begge standere, så han siger tank 92 og spar lidt...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-05 14:30

Tja, der er også et selskab jeg helst ikke tanker hos, for der kan man uden problemer tanke og betale for 5,8 liter i en 5 liters dunk.
Så tænker man lidt på, om tælleren er "finjusteret" så man ikke får den mængde man betaler for

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-05 14:30

Ok, så forstår jeg det bedre.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 19-03-05 14:48

Puha! det lettede velnok.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-03-05 15:38

Under alle omstændigheder er det da bedrageri at sælge 95 oktan som navngivet værende oktan 92. Man har da ret til at få den vare man fortælles der er i tanken, uanset om de argumenterer med, at det er en bedre kvalitet.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 19-03-05 16:21

Kan lige nævne at på en del tankstationer så blander man 92 og 98 for og få 95. Det skulle være den rigtige måde og gøre det på nu tildags, da det er for dyrt og have en tank til 3 slags benzin. Noget med de betaler for hvor mange tanke der er i jorden.

MEN jeg kan ikke se der er snyd og bedrag og sælge 95 oktan som 92 oktan. Der er da kun en der bliver snydt og det er statskassen.... Hmm og de er jo dig om mig, så det kan jo være det er snyd og bedrag.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-03-05 17:04

dova:
Der kan godt være 5,8 l i en 5 l dunk.

Af hensyn til expansionen i varmt vejr, er dunkene lavet større, men er netop derfor kun godkendt til 5 l.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-03-05 17:11

Ingen sælger 92 som 95 - alt for mange ville opleve tændingsbanken ved for lavt oktantal. Det omvendte sker nok i et vist men begrænset omfang....

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 19:47

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-05 20:24

ja selv tak!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-03-05 21:32

Geu

Kan du ikke se, at der er at bedrage en køber, at sælge en vare der ikke er hvad den påstås at være. I princippppet er det da fuldstændig ligemeget, om det er til kundens fordel, og at det "kun" er statskassen der bliver snydt.

Det det handler om er, får du den vare du tror du køber eller får du noget andet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-03-05 00:41

Et PS til Keldds bemærkning: DU MÅ UNDER INGEN OMSTÆNDIGHED FYLDE/OPBEVARE MERE END 5 LITER I EN 5LITERDUNK

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-03-05 12:56

hmmm.... Jeg poppede lige forbi fordi jeg faktisk sad og blev helt skummel. Vil det så sige at jeg i alle de år jeg har haft bil har været total nærvøs for at komme til at fylde den forkerte benz på øsen og så uden grund????? Ihhhh... det er da lidt irreterende ;)
Nå pyt.... tak for et godt indlæg :)