/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Timelønnet! Løn ved sygdom?
Fra : profeten
Vist : 6069 gange
130 point
Dato : 17-03-05 23:47

Jeg arbejder i et fitness center som receptionist. Jeg sagde for 3 uger siden min stilling op, og meldte mig samtidigt syg fordi jeg fik et jag i ryggen, og kunne ikke stå op så længe som de kræver på arbejdspladsen.
Lægen anbefalede mig at holde mig i ro i et par måneder.

Har jeg krav på sygepenge når jeg er timelønnet med et variabelt timeantal?
Det kunne svinge fra 20 til 38-40 timer om ugen.

Og hvad betyder det når jeg selv har sagt op?

Jeg er medlem af en a-kasse, men har i dag meldt mig ind i selve fagforeningen, så jeg kunne ikke få svar fra dem før jeg er blevet fuldt medlem.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 140 point
Dato : 17-03-05 23:59

Krav på sygepenge har man altid ret til, men hvor mange, er lidt afhængig af hvor mange timer der står i din ansættelseskontrakt at du er ansat pr uge.

Men nu siger du, at du har sagt din stilling op, hvornår er det med virkning fra.
Hvis det er fra den dato du samtidig meldte dig syg, er det ikke arbejdsgiveren der skal betale sygedagpenge.
Det er det kun hvis du har sagt op til senere fratrædelse.
Men så skal du være dagpengeberettiget på din fagforening, og have sygedagpenge på kommunen.
Hvis du ikke er det, kan du kun søge bistandshjælp som sygedagpenge

men det kan de fortælle dig nærmere om på fagforeningen

mvh dova

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 00:14

Mener da ikke at krav på sygepenge er noget man altid har, det er kun noget man får hvis der er overenskomst.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 00:16

Der er sygeløn som forhandles gennem overenskomst. 4 uger alt efter hvilken overenskomst der er.
Sygedagpenge er noget man får fra kommunen, der svarer til dagpenge, det kan man få i max. 52. uger.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 00:17

Man er ikke dagpengeberettiget på fagforeneingen der er man i a-kasssen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 00:47

Hvis du selv har sagt dit job op er du ikke dagpengeberettiget.

Du får 5 ugers karantæne før dagpengene kan træde i kraft.

Hvorfor sagde du dit job op, når du kunne sygemelde dig og få dagpenge?

Hvis arbejdsgiveren så havde sagt dig op, ville du med det samme have været berettiget til dagpenge.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 00:47

nogoodbadguy

En arbejdsgiver har altid pligt til at udbetale sygeløn hvis en har været ansat så længe, at det ikke er kommunen man skal have pengene fra.
Uanset om der er overenskomst eller ej.
Men det med overenskomst, er lige nøjagtig noget af det der oftest giver problemer for ansatte.
For hvis en arbejdsgiver ikke overholder reglerne, som f.eks at betale sygeløn, feriepenge, eller bare stor nok timeløn, så har man ikke mange muligheder for at få hjælp af sin fagforening når der ikke er overenskomst. Og derfor kan sådan nogen arbejdsgivere ofte snyde de ansatte for mange penge.
Og derfor er det mange gange en dårlig ide at tage arbejde sådan et sted.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 00:49

Hvis man selv siger sit job op har man ikke krav på syge/dagpenge.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 00:52

Men det med overenskomst, er lige nøjagtig noget af det der oftest giver problemer for ansatte.
For hvis en arbejdsgiver ikke overholder reglerne, som f.eks at betale sygeløn, feriepenge, eller bare stor nok timeløn, så har man ikke mange muligheder for at få hjælp af sin fagforening når der ikke er overenskomst. Og derfor kan sådan nogen arbejdsgivere ofte snyde de ansatte for mange penge.
Og derfor er det mange gange en dårlig ide at tage arbejde sådan et sted.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du skriver at overenskomst giver problemer for de ansatte, det skulle da gerne hjælpe dem med at give dem nogle minimums rettigheder.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 00:52
Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 00:53

Ups ja, der skal selvfølgelig stå manglende overenskomst det smuttede lige

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 00:54

Arbejdt aldrig uden overenskomst, vel at mærke en overenskomst der indgået med en rigtig fagforening, ikke KF og andre mystiske.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 00:56

VÆLG EN FAGFORENING UNDER LO, DET ANDET DER DUR IKKE NÅR DET GÆLDER!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 01:13

Citat
Jeg arbejder i et fitness center som receptionist. Jeg sagde for 3 uger siden min stilling op, og meldte mig samtidigt syg fordi jeg fik et jag i ryggen, og kunne ikke stå op så længe som de kræver på arbejdspladsen.

profeten har selv sagt sit job op samtidig med at han/hun melder sig syg.

I det øjeblik man selv siger sit job op får man 5 ugers karantæne fra a-kassen.

Der bliver ikke udbetalt sygedagpenge i den periode.

profeten kan søge kontanthjælp, som formentlig bliver tilbagebetalingspligtig.

Hvis profeten bare havde meldt sig syg og arbejdsgiveren senere havde fyret ham/hende ville der ikke have været problemer med udbetaling af dagpenge.

Overenskomst eller ikke overenskomst, så er man ikke berettiget til dagpenge, hvis man selv siger sit job op.

Alle får en karantæne på 5 uger.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 01:28

Er der ikke sat ned til 3 uger.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-03-05 01:33

Det var da osse uheldigt, at du lige skulle blive syg samtidig med, at du sagde din stilling op.

God bedring
Klumme

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 01:47

http://fusion.3f.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050218/AKASSEN/50218010/1004/akassen

Hvornår får man karantæne fra dagpenge?
Du får karantæne på 3 uger eller 111 ledige timer, hvis du siger dit arbejde op, uden gyldig grund. De gyldige grunde er typisk begrundet i arbejdsmarkedsforhold og ikke den enkeltes forhold. Bliver du opsagt får du karantæne på 3 uger eller 111 ledige timer, hvis opsigelsen væsentligst kan tilegnes dig f.eks. når du misligholder sygeregler, fravær uden begrundelse eller ansættelsesbetingelser. Ved flere karantæner indefor 1 år forvandles karantænen til et arbejdskrav, før der kan udbetales ydelser.
Taget fra:
http://www.danskmetal.dk/sw8242.asp

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-03-05 01:52

Sygdom i en opsigelsesperiode kan altid opstå og vil være dagpengeberettiget og måske også lønberettiget alt efter hvilken aftale man har.

Karantæne fra dagpenge træder først i kraft når man er fratrådt, med mindre at opsigelsen skyldes skift til andet job og dette job fastholdes i mindst 5 uger.

Uanset om der er overenskomst eller ej, vil fagforeningen altid hjælpe hvis man er medlem som du er nu.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 02:12

Det er nemlig rigtigt bentjuul. Med sygedagpenge i opsigelsesperioden.
Det var også derfor jeg spurgte hvornår opsigelsen havde virkning fra.
Men det er ikke altid fagforeningerne er særlig velvillige når det handler om firmaer uden overenskomst, i hvert fald ikke 3F.
mvh dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-03-05 02:19

Vi har altid hjulpet nye som gamle medlemmer uden overenskomst, idet disse også har mange rettigheder, som mange arbejdsgivere prøver at krybe udenom.

//bentjuul

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-03-05 02:37

Har selv for nogle år siden fået hjælp fra min fagforening, firmaet havde ingen overenskomst men de hjalp alligevel. Men det tager bare længere tid fordi de først der ska ltil at forhandle en aftale hjem, og kan godt tage sin tid.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-03-05 02:41

Man behøver ikke en aftale for at få sin ret i en virksomhed uden overenskomst - der gør man brug af de retslige regler.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 02:41

profeten er ikke sagt op, men har selv sagt sit job op, så er det andre regler der gælder.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-03-05 02:42

Ikke under sygdom i opsigelsesperioden ans.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-03-05 03:17

Hvis man opsiger sit job uden at skulle påbegynde et andet job,vil man som hovedregel blive idømt en karantæne i A-kassen på fem uger med tilbagevirkende kraft fra 1. ledighedsdag. Idet en karantæne kan først etabbleres når man er ledig.

Profeten >din variable arbejdstid betyder ikke så meget, idet dagpenge vil blive beregnet i forhold til de sidste 3 måneders bruttoløn, hvor du kan få 90% af din løn dog maksimalt 654 kr. pr. dag for fuldtidsforsikrede og 436 for deltidsforsikrede. Det er de samme satser der er gældende for sygedagpenge.

//bentjuul

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-03-05 11:19

Du bør kontakte din kommune, og der forklare din situation!
Det er end videre din ansættelsesaftale, som du jo selvfølgelig har fået at din chef (lovkrav) inden for den første måned,
der afgør om du er berettiget til det fulde sygedagpengebeløb (654 kr. pr. dag i en 5 dag's uge) eller deltidsbeløbet (486kr. pr. dag i en 5 dag's uge), hvis du ikke vil spørge din kommune så spørg dit LO - forbund om hjælp.

Kommentar
Fra : profeten

Dato : 20-03-05 09:35

Nu ved jeg jo ikke hvem der har ret, og hvem der tager fejl med alle de modstridende indlæg
Jeg må ringe til kommunen og give point bagefter.

Jeg har kun været medlem af fagfoeningen i 5 måneder, og kun af a-kassen.

Jeg troede bare at min arbejdsgiver skulle give mig penge, selvom jeg har sagt op.
Jeg kan jo ikke gøre for jeg bliver syg lige når jeg har sagt op.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-03-05 11:19

Du henvender dig i din A-kasse - de vil også kunne guide dig - og så melder du dig ind i fagforeningen - så de kan hjælpe dig med at få dit tilgodehavende.
Du skal gøre det straks i morgen og ikke vente flere dage yderligere.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 22:30

Jamen hallo, 100 % sikkert ingen penge fra A-kasse, der skal du have været medlem mindst et år. og have arbejdet det der svarer til 37 timer pr uge i mindst et halv år.
Og dermed ingen mulighed for sygepenge fra kommune.

Hvis du er sygemeldt og har sagt op, så det først er meningen du skal holde på arbejdspladsen senere, er det arbejdsgiver der skal betale.
Men hvis du har sagt op med ophørsdato da du sygemeldte dig, er der kun to muligheder for en indkomst for dig:

Bistandshjælp eller finde nyt arbejde du kan holde til.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-05 23:59

profeten

Ring du bare til kommunen.

Som jeg tidligere skrev tror jeg ikke, at du er berettiget til sygedagpenge.

Hvis du får bistandshjælp vil den være tilbagebetalingspligtig.

Hvorfor sagde du dit job op?

Du var jo sygemeldt.

Du kunne jo godt skrive lidt om den kontrakt, som du havde med din arbejdsgiver.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : profeten

Dato : 23-03-05 18:53

Tak for svarene allesammen..