/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Digital parabol og antennesignal
Fra : Hausbaer
Vist : 1023 gange
300 point
Dato : 17-03-05 12:57

Hej

Jeg har en digital parabol modtager og en alm. antenne til at se TV2. Jeg har nu to kabler, en fra digital og en fra min alm antenne.

Se evt. www.wohlfahrt.dk/video_antenne.htm

Side 1 viser som det er i dag og side 2 viser som jeg godt kunne tænke mig det. Er det muligt??

Findes der en side som forklarer lidt mere om hvordan man kobler alm. antenne og digital sammen??

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-03-05 13:23

Videoåndoptageren skal tilsluttesbag i parabolmodtageren, parabolmodtageren med scartstik i tvét og antennen direkte i tv antenneindgangen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-05 13:24

Du skal koble din parabol modtager på via scart, det er ti gange bedre. Hvis dit tv understøtter RGB skal du bruge det, igen lidt bedre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-05 13:28

Hvis du har en af de allernyeste recievere fra kanal digital, har parabolrecieveren ligeledes en tuner indbygget, og du kan smække antennen i denne og bruge den som tuner.

Hvis dit TV har to scart, ville jeg koble via og reciever til hver sit scart. Eneste ulempe er at tv'et så skal stå tændt for at du kan optage fra sat'en.

Hvor meget bruger du videoen?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 17-03-05 13:46

du kan samle det hele i et antenne/parabol stik inden det kommer i dekoderen. Det at signalerne bliver mixet gør ikke noget da de arbejde med forskellige frekvenser der ikke interferer. Hvis du ser på hvordan et TV/radio/parabol stik i væggen er bygget op, kan du se at alle tre stik bliver fødet fra alle kabler - der er kun en indgang, men tre udgange. Om der så er noget filter i selve stikket ved jeg ikke, men til den pris håber jeg det!

summa summarum, kan du i hvert fald samle alle kablerne i et antennestik, og tage signalerne derfra. Alternativt kan du bare sætte antennen ind bag videoen og føre det hele op i fjernsynet enten gennem SCART eller antennestikket - eller bege dele. Det er rigtigt at scart giver bedre signal, men hvis ikke du har surround og alt muligt, er det næsten ikke til at se orskel. SCART er bedre, men ikke afgørende meget. Du kan også samle det hele bag i paraboldekoderen og derfra gennem SCART videre til video'en.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 17-03-05 14:53

Hej

Har været inde og kigge på Parabolshoppen og kigget på følgende udstyr

MFC 102 Filter SAT-VHF-UHF
http://www.parabolshoppen.dk/shop/productinfo.asp?id=1769

TD252 - Tilslutningsdåse radio/TV/sat
http://www.parabolshoppen.dk/shop/productinfo.asp?id=2570

Er det det jeg skal bruge for at løse mit problem??

TV/SAT Combiner/Filtre
http://www.parabolshoppen.dk/shop/productinfo.asp?id=1709

TD252 - Tilslutningsdåse radio/TV/sat
http://www.parabolshoppen.dk/shop/productinfo.asp?id=2570

Eller det her??

Med denne her løsning... skal min digital receiveren tilsluttes via scart og skal min video så altid tændes når jeg vil se satelit TV??

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-05 16:00

Har du ikke to scart på tv'et, det er den rarest løsning. Hvis der er to, kan du være sikker på den ene er fuldkablet.

Min DVD optager har tre scart tilslutninger, min video har to, altså nemt at tilkoble flere ting. Satboksen har to scart udganger, så mit er koblet i trekant om man så må sige. Altså sat -> TV + Sat -> dvd-optager + dvd -> tv. Antennen ryger i dvdoptager og videre til TV.

Jeg bruger RGB fra både dvd + satboks, hvilket giver nogle kanonflotte billeder (100 hz Panasonic tv)

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 17-03-05 16:04

Hej

Desværre er der kun 1 scart i video og mit tv.

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 300 point
Dato : 17-03-05 17:16

Du kan kun lave side 2 på 1 måde.

Dekoder - video med scart. (nu er alle scart stik i videoen brugt)
Alm antenne til video med alm kabel.
Videre til TV med alm antenne kabel.

Måden du så skal se bruge er:

For at se tv: normal kanal valg, hvor kanalerne findes ved frekvenssøgning.
For at se video: findes ved normal frekvenssøgning, som du lige har gjort for at finde DR1 og TV2...
for at se parabol: tv stilles på video kanal du lige har fundet, og så vælger du videoens AV kanal.

Jeg måtte lige ind og afprøve om det virker, og det gør det.

Eneste mulighed for at opfylde de kriterier du har stillet.

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 01-04-05 17:09

Tak for svaret PrivateDK.