/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Løfte taget og bygge ovenpå
Fra : freddiemercury
Vist : 1715 gange
200 point
Dato : 17-03-05 10:53

hejsa vi går og pusler med tanken om at bygge ovenpå men vi har de forkerte spær på så de skal ned.
vi har i grundareal 150 m2 , og har afvalmet gavle i begge sider af huset, så tænkte vi om man ikke bare kunne
sætte de høje spær op i den midterste del af huset (vi har talt det til 14 spær) så skal vi ikke røre ved de 2 afvalmede gavle. Kan det lade sig gøre ? og hvad mon det løber op i prismæssigt

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-03-05 10:58

nu vil mange håndværkere tage ud til en, ihverttilfælde i jylland.............. De kan give dig et tilbud og råd (gratis) og vejledning. Så søg et par håndværkere og få et tilbud.
Uden at se huset, kende jeres krav, er det umuligt at give et fornuftigt svar

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-03-05 11:09

Sådan som jeg forstår dig, så vil du erstatte 12 spær midt i huset med nogle tilsvarende med en større pilhøjde. Det vil jo alt andet lige betyde at dine afvalmede gavlspær OGSÅ skal forhøjes med mindre du vil lave "små gavle" over/ovenpå dine nuværende afvalmede gavle. Det er der principielt ikke noget i vejen for...faktisk kan dette i nogle tilfælde se RIGTIG godt ud.
Jeg var med til at lave en nogenlunde lign. konstruktion på en garage (blot helt fra bunden af) og det blev faktisk "ikke så ringe endda".
Men få som allerede nævnt et par håndværkere til at kigge på det og give tilbud, så kan du evt. måske lave projektet som med/selvbyg.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-05 11:30

tag lige og forhør dig hos din tekninskeforvaldning inden du starter om der er nogle regler i din kommune der forbyder 1 sal (lokalpalner mv)

og så skal du også undersøge om huset er dimensionneret til at kunne bære en første sal

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 17-03-05 12:52

Først og fremmest skal der tilladelse til overbygning. Og der skal foreligge tegninger af projektet, så en eller anden form for fagbistand/håndværker skal I have fat i, og der kan I også få at vide om prisen og selve konstuktionen:
Det skal undersøges om husets konstruktion kan bære det.
Og der skal sikkert være flere tværbjælker og spær, hvis ikke huset er "forberedt" til det da det blev bygget.
Og så skal der monteres brandsikker "understøttelse" under isoleringen i mellemdækket, evt i form af ståltrådsnet der tåler høj varme og som skulle forhindre isolering i at falde ned i tilfælde af brand.
Krav til hvor store vinduesarealer der skal være, o.s.v.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 19-03-05 19:55

Tak for svaret dova.