/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejning af kælder.
Fra : lene7500anders
Vist : 5081 gange
100 point
Dato : 17-03-05 10:08

Hej,

Håber nogen kan hjælpe. Jeg vil gerne leje vores kælder ud og vil derfor gerne høre hvilke kriterier der skal til for at gøre det...? Er det noget med at man skal leje det ud som 2 sammenhængende værelser istedet, eller ? Jeg er helt forvirret..
Der også noget med højden til loftet samt vindues-størrelsen. Hvis jeg lejer den ud som lejlighed, er der vist nok nogle andre krav til stilles end hvis det er 2 sammenhængende værelser...

Hjælp.....

Kælderen er på 68 m2, vel at mærke høj tør kælder. Der er 3 rum, det ene indrettet med bruser og wc. vaskemaskine og tumbler. Der er egen indgang og dejligt med lys. Rum 1 vil der blive indrettet selvstændigt køkken og rum 2 badeværelse, rum 3 som stue og soveværelse...

Med venlig hilsen

ANders

Kommentar
Fra : bne

Dato : 17-03-05 10:22

Det lyder jo som et godt sted at bo, MEN hvis ikke der er direkte udgang til naturligt terræn-niveau (altså ingen trapper), så må det ikke benyttes til permanent beboelse.
Hvis man lejer ud, kan det i nogen situationer være en fordel at lejeren bare oplyser 'standard-adressen' - altså uden tilføjelsen "kld" / "kælder" og lignende.....
Teknisk forvaltning i din komune, kan oplyse om reglerne - men de vil jo nok have specifikke oplysninger om din adresse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 10:30

vær lige opmærksom på at når der er selvstændig køkken og toilet opfattes det nogen steder som et selvstændigt lejemål !

Forhør dig hos den tekniske forvaltning i din kommune omkring det - og hos beredskabsstyrelsen omkring dine spørgsmål om højde til loftet - og om det kan godkendes uden der er fare for ikke at kunne komme ud osv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 13:05

Hovedreglen er, at kælderrum ikke kan godkendes til beboelse, og det har noget at gøre med det bne skriver.
Og miritdk er inde på noget med selvstændig bolig. Umiddelbart må man ikke etablere en lejlighed med selvstændigt køkken og bad i et en-familieshus.
For så består huset pludselig af to selvstændige boliger.
M.h.t udlejning af en del af boligen (værelse), har man et standardfradrag på 2000,- pr måned af lejeindtægten.
Resten skal beskattes, også hvis forbrug ikke er inkluderet i lejeprisen skal der svares skat af dette.

Men du må have det der hedder en BBR attest på dit hus, altså en registrering af hvad huset består af, hvor mange rum, hvor mange toiletter o.s.v. der er.

Og hvis kælderen står opført som disponible rum og ikke som beboelse, så er det ikke godkendt til beboelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 15:06

dova - det er rigtigt med umiddelbart må kælderrum ikke udlejes i korte træk - kommer dog helt an på hvordan det ligger med ind/udgangsforhold mv.

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 23-03-05 06:17

Alle forhold skulle være i orden. Jeg har haft en tømrer ude for at vurdere hvad et nyt vindue, altså et vindue som man kan "klikke" ud i tilfælde af brand. Det eneste der måske kan blive et problem, er højden til loftet. Der mangler lige godt 7 cm. men jeg har hørt at man kan give disp. for dette.. Så det skal da prøves.

Mht. til Dova... Hvis du har lidt mere indformation om det standardfradrag, vil jeg meget gerne høre mere. Evt. hvor du har læst det..

mvh
Anders

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-03-05 10:07

herligt - så ønskes der god fornøjelse med projektet

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-05-05 14:11

Hej
Jeg har selv været i lignende situation og er det stadig.
Det kan bedst betale sig at udleje kælderen som værelse(r).
Forskellen på værelser og lejligheder er groft sagt om der er køkken med i lejemålet.
Derfor skal din lejer have brugsret til køkken dvs. et dele køkken. I dit tilfælde vil lejeren selvfølgelig kun dele køkkenet med sig selv, men du har også adgang og brugsret til køkkenet.
Derimod kan badeværelset godt høre med til lejemålet personligt.
Som der er blevet sagt tidligere, så er det sådan med værelsesudlejning, forudsat at det er en del af ens egen bolig og det er det i dette her tilfælde, så længe du bor i huset, at der er et fradrag på 24.000 kr. om året, altså er de første 2.000 kr. om måneden skattefri. Du skal dog lige være opmærksom på at du så ikke kan fratrække forbrug.
Det kan også læses på følgende adresse:
http://www.tax.dk/pjecer/vaerelsesudlejning_hus.htm
En anden fordel er at ved værelsesudlejning i egen bolig er der en måneds opsigelse fra begge parter, altså kan du ophæve lejemålet med en måneds varsel overfor lejer. Lejeren har dog så også en måneds opsigelse. Hvis du ønsker at lejeren skal have tre måneders opsigelse, så har du også tre måneders opsigelse overfor lejer. Her skal lige indskydes, at hvis du vælger at lejer kun skal have en måneds opsigelse, så kan du også kun kræve en måneds forudbetalt husleje, men selvfølgelig stadig op til tre måneders depositum.
Håber dette var svar nok, ellers skriv endelig igen.
Mvh
Jacob