/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
txt i flash
Fra : webmusta_1
Vist : 499 gange
100 point
Dato : 16-03-05 21:58

er det muligt at sætte en txt fil i flash jeg tænkker lige som man kan jo åbne et vindue i en swf fil jeg tænker på samme måde som at åbne en swf i stedet txt er det muligt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-05 22:35

Kan ikke følge hvad du mener. Tænker du på et dynamisk textfelt hvor du kan loade en extern txt-fil ind i swf-filen ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-05 23:01

Hvis det er det du mener så kan jeg hjælpe dig, hvis du bruger FlashMX-2004.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 20:47

webmusta_1 når du ikke har svaret på mine indlæg i går, må det skyldes at du har fået det løst eller du har opgivet det, så jeg forlader dette spørgsmål.

//bentjuul

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 20:58

til bentjuul ja det er det jeg menner og det må du undeskyle jeg kunne ikke komme på kandu så jeg noged ikke at svare

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 21:03

Ok, er det flash MX-2004 du bruger for det er den jeg selv arbejder med. Hvor kendt er du med programmet, mere så jeg ved hvor detaljeret jeg skal lave forklaringen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 21:04

jeg bruger flash mx

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 21:04

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 21:05

jeg kan godt lave en hp side med den unden problemer

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-05 21:07

Jeg vender tilbage indenfor en time.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 22:19

Nu skriver jeg det som om du starter med en ny fla.

Du markerer at du vil bruge TextTool og på timeline i frame 1 tegner du nu et textfelt på Stage - du laver det i den størrelse du har brug for. I properties nede til venstre skal du sikre dig at det er et "Dynamic Text" og nedenunder skal du give det et "Instance Name"
Giv det Instance navnet "minText" herefter kan du vælge tekststørrelse tekstfarve osv
Herefter markerer du frame 1 igen på Timeline og trykker F8 og indsætte følgende i actionsScript editoren på frame 1

Kode
mineData = new LoadVars();
mineData.onLoad = function(){
minText.text = this.indhold;
minFodnote.text = this.fodnote;
}
mineData.load("ekstern.txt");

mineData.onLoad = function(success){
   if (success) {
      minText.htmlText = this.indhold;

   } else {
      minTekst.htmlText = "error loading variables";
   }

stop()

Gem herefter fla'en. Den er lavet således at du i tekstfilen kan bruge visse html-tags så du f.eks. kan ændre farve, form osv på teksten.

Textfilen laver du i Notesblok og den skal starte således
Kode
indhold=

og efter = skal du skrive din tekst. Gem filen som extern.txt dette er vigtigt idet, actionsscriptet vil lede efter dette filnavn.

Nu tror jeg at jeg har husket at få det hele med, prøv det og vend tilbage.

Nu behøver du kun at rette textfilen fremover idet swf-filen vil hver gang den bruges hente tekstfilen. Du skal sikre dig at du to filer ligger i samme mappe.

//bentjuul

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 22:29

jeg kan ikke finde ud af det er det er det muligt at du kan lave den og sende den til min mail .fla filen webmusta@hotmail.com

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 22:36

Jo det skal jeg nok, men så må du love at se det igennem jeg har skrevet i forhold til .fla filen for det er den eneste måde at lære det på.

//bentjuul

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 22:42

har du sendt den

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 23:05

Jeg sender den nu, men jeg skulle lige have lavet fla og txt-fil.

//bentjuul

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 23:09

TAAAKKKKK min ven er 100 pinot nok eller vil du ha mer

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 23:12

point er ikke vigtigt for mig, men det er sjovt at kunne hjælpe, du kan jo sende en mail hvis der er noget du ikke har fod på med det fremsendte.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 23:21

Jeg sætter lige det endelige actionsScript ind, mere for hvis nogle køber dit spørgsmål når du har lukket det.

Kode
System.useCodepage = true;
mineData = new LoadVars();
mineData.onLoad = function(){
minText.text = this.indhold;
}
mineData.load("ekstern.txt");

mineData.onLoad = function(success){
   if (success) {
      minText.htmlText = this.indhold;//note: .htmlText, not .text
   } else {
      minTekst.htmlText = "error loading variables";
   }

stop()

//bentjuul

Kommentar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 23:23

ok men du får de 100 point hvis du ikke var der vilde jeg drope det og slete det sted på siden jeg er hved at lave TTTTAAAK for hjelpen

Godkendelse af svar
Fra : webmusta_1

Dato : 17-03-05 23:25

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 23:34

Selvtak webmusta_1, du vender bare tilbage evt via mail hvis du har problemer. Du kan ændre størrelsen på teksten ved at markere den dynamiske tekstbox på stage og nede i properties vælger du tekst størrelse, skrifttype farve m.m.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 23:35

Det kunne være sjovt at se din side hvis vil give et link ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-05 23:41

Du kan se min allerførste simple flashside jeg lavede til mit barnebarn, men det er ren flash det hele. http://tobias.capricornus.dk

//bentjuul