/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Guitar træsorter m.m.
Fra : martinkh
Vist : 537 gange
20 point
Dato : 16-03-05 19:25

1. Jeg kan se at mange af Squier modellernes krop er lavet af "Solid hardwood", men hvad dækker det over ? - det er nok ikke elletræ (alder), vel ?

2. Jeg er ved at spore mig ind på hvilken guitar jeg skal anskaffe mig som begynder. Efter hvad jeg har læst mig til på diverse sider og med hjælp fra diverse diskussionsfora synes jeg der tegner sig et billede af at følgende anbefales (ret mig hvis noget er forkert): Kroppen skal være af elletræ (alder), halsen og gribebrædtet af ahorn (maple) eller rosentræ. Til begyndere anbefales stratocaster modellen (3 single coil pickups). Gode steder at handle er hos www.aage.dk eller www.eskildsen.dk - men hvad med www.alfred-christensen.dk, er de gode til guitarer ?

3. Yamaha Pacifica 112 nævnes som et godt bud. Udbudet af Squier modeller synes jeg virker ret uoverskueligt - hvilke af dem har f.eks. elletræ-krop ? (solid hardwood siger mig som sagt ikke så meget).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 20:15

Hardwood betyder simpelthen bare løvtræ, og solid betyder massiv.
Så elletræ er også hardwood.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 20:49

Om Alfred Christensen er god nok?
Ja, det skulle jeg mene, det er en af de ældste og mest velrenommerede musik-forretningskæder vi har i DK.

Men når det kommer til guitarkøb, er ikke så vigtigt hvilken model/mærke du tænker på.
Men du bestemmer hvad du vil ofre på sagen, og så går du ind og finder forskellige i prisklassen, og så prøver du dig frem:
Hvilken en synes du føles bedst at holde, hvordan passer fingrene og hvad synes du lyder bedst.
Og hvis der er flere der føles lige rigtige, kan du begynde at kigge på hvilken du synes bedst om udseende på, og spørge i forretningen m.h.t kvalitet og hvilken de villa anbefale o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 16-03-05 21:23

Squier er faktisk et rigtigt godt bud på en begynder-guitar. De er godt og solidt lavet, og lyder fremragende. Faktisk er der enkelte proffer, der foretrækker squier (bl.a. Steve Rothery)

Mht butikken og valget, så har dova ret. Hvis det er Aage i kbh, så gå ind og spørg efter Jimmy. Han ved dette og hint om guitarrer, og vil kunne give dig råd og vejledning til et godt køb.

Men det væsentligste ved køb af guitar er, at den føles godt, når du har den i hånden. Nåja, og det ikke er noget (alt for) billigt bras.

Eqiphone er i øvrigt også et godt bud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-05 09:10

Alle tre butikker (og alle mulige andre) er ok. Om det lige skal være en strat, tjae det kommer an på så meget, spillestil, ønske til lyd, vægt. Squier er bestemt en fed spade. Faktisk gå jeg og lurer lidt på en tele, som supplement til min Kramer. Krameren købte jeg i Hamborg - Amptown. Dengang var der +50% at spare, også selvom du svarede dansk moms. Krameren var listet til vistnok små 14000 herhjemme og kostede omkring de fem at hente dernede. Om der er noget særligt at hente på lavpris-spaderne tror jeg ikke. Og du skal heller ikke svare moms idag.

Kender du ikke en erfaren strengevrider, du kan tager med ud og købe ind. Tag en ose-dag. Fyld pungen med penge og gå ud og grams på det hele. Beslut jer til hvilke butikker i vil i. Tag hele runden. Prut med sælgerne - der har altid lidt at give af. Der kan altid scores en tuner, rem gigbag eller et eller andet. Husk at købe et sæt ny strenge. Godt kabel er et must.

Hvad vil du have af amp? Har du set Eskildsen har en Behringer rør-amp til kr ikke ret meget. Gad vide om den lyder ok?

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 17-03-05 09:17

Prøv www.musicstore.de
Her er der masser af gode guitarer til en god pris
priserne er godt nok i euro men det bliver leveret med ups(det koster ca 140 i fragt) hvor man bare betaler med DK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-05 09:58

http://www.nettomusic.dk/ også en mulighed

Kommentar
Fra : martinkh

Dato : 18-03-05 17:01

Først siger I at det er et must at sidde med guitaren og prøven den inden køb. Og nu anbefaler I at købe via netbutikker i tyskland - jeg er lidt forvirret...- hvis bare jeg kan få den billigt, er det så ligemeget med at prøve den først ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 17:11

Nej, du prøver guitaren i en dansk butik (som har en afdeling i Flensborg). Og nej, jeg ville ikke selv købe på den måde. Mit link udelukkende affødt af jlbendtsen's. Skulle jeg have den fra tyskland (den ene af mine er derfra, kører jeg derned.

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 18-03-05 19:01

En mulighed er selvfølgelig også, at du prøver guitaren herhjemme i en butik, eller en, der har en du må prøve. Så kan du efterfølgende købe på nettet. Godt nok er guitarrer ikke 100% ens, men de ligger dog indenfor en hvis tolerance. Men til syvende og sidst er det et emperamentspørgsmål, hvorvidt man har modet på at købe over nettet. Overvejer selv kraftigt. Man har trods alt også visse rettigheder på nettet... God jagt.

Kommentar
Fra : martinkh

Dato : 18-03-05 20:59

Med hensyn til tykkelsen på halsen, kan jeg se at nogle er på 12" og andre lidt større. Har jeg forstået det rigtigt at det er en fordel med en tynd hals når man er begynder ?

Og så lige endnu et "guitar ord" jeg ikke har fået helt styr på: Hvad er saddelen og hvad er formålet med den ?

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 21-03-05 06:29

Jeg købte min i tyskland da at jeg vidste hvad at jeg ville have og det var kvalitet