/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kabling af netværksstik?
Fra : paratech1
Vist : 7632 gange
100 point
Dato : 15-03-05 19:37

Hej
Jeg har været så "klog" at jeg selv ville lave et netværkskabel.
Kablet skal gå fra router til PC.
Det gik fint med at trække kablet, men i hvilken rækkefølge skal det forskellige ledninger i stikket.
Jeg fik et bud der lød sådan:
Når stikket vender med låsepalen nedad er rækkefølgen: hvid/orange, orange, grøn/hvid, blå, blå/hvid, grøn, brun/hvid, brun.

Dette kan jeg ikke få til at virke, og de andre kabler ser også ud som om de er kablet anderledes.
Ved I hvordan rækkefølgen skal være?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-03-05 19:55

http://www.proshop-direkte.dk/ShowProduct.aspx?prodid=12354
du skal ikke bøvle ret meget
køb et færdig

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-03-05 20:08

For så vidt rigtigt nok. Men hvis kablerne er trukket, er der et diagram her http://www.elrcastor.com/rj45.html

Husk at de 2 ledninger skal krydser (twisted pair) - formentlig det, der er gået galt for dig

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 110 point
Dato : 15-03-05 20:09

For så vidt rigtigt nok. Men hvis kablerne er trukket, er der et diagram her http://www.elrcastor.com/rj45.html

Husk at de 2 ledninger skal krydser (twisted pair) - formentlig det, der er gået galt for dig

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 15-03-05 20:23

Betyder det at det er et krydskabel der skal bruges?

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 15-03-05 20:24

Betyder det at det er et krydskabel der skal bruges?

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 15-03-05 20:26

Betyder det at det er et krydskabel der skal bruges?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-05 20:54

Du skal IKKE bruge et krydset kabel (hvis routerens switch har auto-negociate KAN det dog godt lade sig gøre - tror jeg nok).
Twisted Pair betyder ikke at rækkefølgen i stikkene er "krydset", men at de enkelte ledninger er parvist snoede i kablet.
Jeg har et diagram over farverækkefølgen et eller andet sted. Prøver om jeg kan finde det.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-05 21:04

Hej igen
Ledningen ind mod dig selv og clipsen på stikket nedad så er din beskrivelse rigtig.
Altså hold i kablet, så stikket peger væk fra dig selv og clipsen nedad, så har du selv angivet den rigtige rækkefølge set fra venstre mod højre.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-05 21:08

Hvis du vil lave et krydset kabel bytter du - i den ENE ende - brun med grøn og hvid/grøn med hvid/orange.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-03-05 21:33

Hej paratech1.
.... du følger simpelt hen rækkefølgen vist i >erling´s< link

Mellem en PC og Routeren skal det være et "lige igennem" - kalbel du skal lave, det vil sige, du laver rækkefølgen som vist i billedet til venstre i linket, det gør du i begge ender af kablet.
Hvis du laver et kabel med rækkefølgen vist til venstre i den ene ende og rækkefølgen vist til højre i den anden ende, så har du lavet et "krydset" kabel.
--------------------------------
Hvis du har brugt den rigtige fremgangsmåde, og det alligevel ikke virker
....... så kan jeg sige dig af erfaring: du skal være MEGET omhyggelig med at få alle de små kabel-ender rigtig ind i stikket, inden du trykker med crimptangen.
Der skal ikke ret meget til før et af "benene" ikke får rigtig kontakt.

Jeg skal lige "kikke" lidt rundt på min PC, jeg mener jeg har lidt på dansk liggende, så jeg vender tilbage om et øjeblik.

<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-03-05 21:40

Den rigtige rækkefølge finder du her:

http://www.brinck.dk/patch.asp

held og lykke med det
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-03-05 21:47

I denne kolde tid, vil jeg anbefale dig at lade stikkene ligge ½ time på radiatoren inden du laver dine stik

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-03-05 21:53

Her kandu læse det hele:

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

god aften

hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-03-05 21:58

Du Bennymanden, er det det som man forstår som HOT-LINE

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-03-05 22:13

- det er tæt på severino

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 15-03-05 22:22

Tak for svaret erling_l.