/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Statisk /små-stødende/"knittrerne
Fra : bjarnefm
Vist : 439 gange
20 point
Dato : 14-03-05 12:54

Hvad kan man gøre for at "grounde (jordforbindelse) sin EL- guitar, så den ikke "skratter" eller støder når man rører ved strengene eller alndet metal på guitaren?????

vh Bjarne M.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 30 point
Dato : 14-03-05 13:02

Du skal sørge for at stikket fra forstærkeren til elkontakten er udstyret med et tredje ben, altså har jordforbindelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 13:30

Nu risikerer man særdeles ofte at der ikke er jordede stik til rådighed, når man tager rundt og spiller, såehhh......

Som udgangspunkt skal du bruge ordentlige kabler, idet guitaren er temmelig lavimpendant og dermed følsom af h. til for støj. Enkelte gange kan det hjælpe at vende fasen på indgangsstikket (altså strømforsyningen).

Men en metodik kan være en separat ledning fra chassis'et på ampen (eller jordklemmen hvis den har en sådan) viklet om en radiator på spillestedet.

Er det en rør-amp?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 13:32

Så lige du er sprit-ny bruger.

Almindelig kotume på kandu, er, at når man får et svar der passer en, accepterer man kommentar som svar ved at trykke på "accepter kommentar som svar" over det indlæg der passer en bedst.

Er der ikke faldet noget der kan bruges på du selv lægge et indlæg med eventuel yderligere oplysninger, ellers er det ikke nemt at pejle sig til en perfekt svar.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 13:37

3773 - Det kommer da noget bag på mig at der findes spillesteder hvor der ikke er ordentlige stikkontakter, altså MED jord. Jeg kan så bedre forstå det hvis det er i privat øvelokale. Men ellers har du da ret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 14:05

Du har åbenbart aldrig været on the road herr Jacobsen. Strømforholdende rundt på klubber og værtshuse er så som så. Og iøvrigt leveret intet udstyr med jordede stik. Måske i bedste fald schuko stik, men det duer alligevel ikke i dk.

Metodikken er een fælles jordforbindelse på de komplette anlæg, og så iøvrigt undgå brumsløjfer. Enkeltstående amps, der ikke har kontakt til det komplette PA, må jordes særskilt af. Og der er jordede stik naturligvis smart (hvis man har noget at stoppe dem i).vMen på "restaurant Beverdingen" skal du ikke regne med jordede stikkontakter. Heller ikke i forsamlingshuset, klubhuset osv osv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 14:58

3773 - Tak for belæringen Nu spiller jeg KUN Skipperklaver og Mundharpe, så jeg har aldrig selv haft problemet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 15:00

I øvrigt hedder jeg Hr. Jakobsen (Arne blandt venner)!

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefm

Dato : 14-03-05 18:16

Tak for svaret arne.jakobsen.
Der er "bare" det ved det, at jeg HAR et "jord-stik" i huset, men det er i den anden ende af huset - nemlig i køkkenet, og det er jo noget af en lang linie/ledning, som jeg så skal trække igennem "hele huset"......

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 18:21

Ja, det kan jeg godt se,. Men nu må du jo heller ikke glemme 3773's råd de kunne måske bruges i den fjernest ende af huset. Det er da et forsøg værd.