/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Online etymologisk ordbog?
Fra : A_MADE
Vist : 5854 gange
70 point
Dato : 13-03-05 20:54

Eksisterer der sådan en?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-03-05 21:04
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-03-05 21:06

Start på forsiden http://www.elkan.dk/ og check selv hvad du kan bruge.

Kommentar
Fra : A_MADE

Dato : 13-03-05 23:44

Kan ikke rigtig finde rundt på siden. Jeg vil finde ud af hvad ordet eventyr betyder og hvor det stammer fra, hvor på sitet skal jeg søge?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-03-05 23:48
Accepteret svar
Fra : dynamicduo

Modtaget 70 point
Dato : 14-03-05 00:17

I følge gyldensdals røde etymologiske ordbog kommer det af glda. æwenthyr, lånt fra mnty. (mellemneder tysk) eventûre som betyder eventyrlig hændelse eller fare., modsvarende er der âventiure fra mhty.som betyder vovestykke. Det kommer i bund og grund fra latin: adventure. Som, hvis man skiller morfemerne betyde "ad" = til og venture = at komme. altså at noget tilkommer - hænder om du vil.

Du kender det også fra advenire "at ankomme".. og som vi jo har det i julen: advent. (hvor vi venter på julen).

Vi kender det også fra fransk: adventure.. Og engelsk, hvor det jo betyder det samme.

interessant nok kommer de islandske sagaer, som jo også KAN betegnes som eventyr af ordet at "sige".. saga Man kan næsten høre sammenhængen. Man har altid været i tvivl om hvorvidt de er digtede af een bestemt person (lissom en forfatter) eller er sagn fortalt og nedarvet i generationer. man kan sige at selve ordet "saga" tyder på, at det er sagn med gran af sandhed i, som er blevet husket gennem generationer ved en mundtlig tradition. Hov, dét er fuldtstændigt irrellevant!

Håber´du kan bruge svaret til nnoget. Der er intet der helt slår de goe gamle bøger

Og der findes ikke en acceptabel DANSK etymologisk ordbog på nettet, så vidt jeg er informeret.

hilsen,

Marie

Kommentar
Fra : dynamicduo

Dato : 16-03-05 00:38

..har slet ikke hørt´noget? Ku' du bruge nogle af svarene?

Godkendelse af svar
Fra : A_MADE

Dato : 16-03-05 19:24

Tak for svaret dynamicduo.
Jeg havde lidt svært ved at finde ud af hvornår en historie er et eventyr, men selve ordets historie giver åbentbart heller ikke nogen sikker definition. Tak alligevel.

Kommentar
Fra : dynamicduo