/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Ligninger Hjælp
Fra : LaraBoobs
Vist : 543 gange
50 point
Dato : 09-03-05 19:09

Hej...

Vil lige spørge om hvordan man regner ligninger ud... Fik det lært i 7 klasse hvor jeg ikke var i skole - fedt... dagen efter var hun syg... nice - så nåede aldrig at lære det :(

Håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-05 19:23

En ligning ?

X + 2 = 6
( Et udsagn )

X = 6 - 2
( Vi bruger regnereglen : Når et tal flyttes over på den anden side af u-/lighedstegnet, skifter det fortegn : + 2 bliver til - 2 )

X = 4
( Resultat )

Sådan !

Der findes mange regneregler

http://www.netleksikon.dk/r/re/regneregler_for_ligninger.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-03-05 22:27

Målet i ligninger er at få den ubekendte ( x ) til at stå alene.

Hovedreglen i ligninger er så, at du skal udføre samme operation ( gøre det samme ) på begge sider af lighedstegnet.
Hvis du trækker 2 fra på begge sider, opnår du altså netop det som MOLO beskrev.

Matematiklæreren

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 09-03-05 23:23

Netop

Hvis man indsætter ovenstående løsningen ( Resultatet X = 4 ) i ligningen står der :

4 + 2 = 6

Hvilket er sandt

..og ligningen har netop 1 løsning.

Nogle ligninger f.eks. 2. gradsligninger har 0, 1 eller 2 løsninger : http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/ligninger.html#andengrad

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : LaraBoobs

Dato : 23-08-06 16:01

Tak for svaret molokyle.