/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
12-strenget guitar? Stemmer ikke?
Fra : Evil_Bong
Vist : 3983 gange
72 point
Dato : 08-03-05 19:46

Hej..

Er der nogle her der ved hvordan man stemmer en 12 strenget western guitar... Jeg har en tuner til en alm. 6 strenget guitar...

M.V.H. Simon

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-03-05 22:56

Stem begge sæt strenge ens. Ikke noget med en oktav op på det ene sæt,

eller andet hurlumhej. Altså begge sæt ens.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-03-05 23:01

prøv at kigge her www.guitaren.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-03-05 23:08

Simon:
Den der med at stemme de 4 mørkeste strenge en oktav højere,

lad være med det, de 10 første år du roder med det.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-05 08:47

Hej Evil Bong

Korrekt stemmes de 4 dybeste "sæt" som almindelig + den tyndelig makker en oktav over. H & det høje E, stemmes ens.

Du burde få noget tåleligt ud af at bruge tuneren, selv om der ret beset er en mikroskopisk forskel i overtoner. Der findes faktisk nogle temmelig avancerede tunere der kan den slags meget præcis. De har indbygget et båndpasfilter sådan du specifikt kan stemme på en bestemt tone, uden at tuneren "ser" overtonerne. Men i dette tilfælde har det ingen betydning. Faktuelt skal det helst "rulle" en anelse. Når du stemmer klaverer, stemmer du heller ikke 100% præcis - det lyder ikke godt. I de høje toner har klaveret tre strenge til den samme tone. Man stemmer en af dem en anelse off, og derved får du en meget langsom chorus-agtig rullen.

Tilbage til guitaren. Er du ikke garvet med ørerne, er tuneren en uvurdelig hjælp. Skal du grovtune først, kan du tage de tykke strenge som du plejer. Tryk så f.eks den tykke E ned i 12. bånd og du skal have tonen på den tynde makker ved siden af og så videre. Udfør dette, og finjuster så streng for streng vha tuneren.

PS Pas på fingrene. Det kan godt "slide" lidt i starten, sådan en 12 hestes.

PSPS Lyt på Thomas Grue's spillestil på blandt andet Starfuckers Vogt dem for efterligninger. Det er fed 12'er lyd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-05 08:52
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-05 09:03

Nu skal du ikke forstå mit første indlæg således at du bevidst skal stemme skævt, du skal gøre det bedste du kan. Guitaren og strengene sørger selv for resten, om man så må sige. Det er kun klaverer, der jo er en hel anderledes solid konstruktion, hvor du bevidst lader det "rulle" lidt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-05 10:47

Hej igen Evil

Du har lidt åbne tråde, hvad med at lukke efter dig. De point du har udlovet er allerede trukket på din konto, så det koster ikke noget. Tværtimod får du returpoint, hvis andre åbner dine lukkede spørgsmål for at kigge svarene. Nemmeste check får du ved at gå i din historik, øverst til venstre, så kan du se hvad du har af u-lukkede. Accepter kommentar som svar ved det der passer dig bedst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 14:18

Fik du stemt guitar Evil?