/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Boligvinyl
Fra : sfl17
Vist : 981 gange
50 point
Dato : 07-03-05 22:20

hej, jeg vil lige vide, om nogen her har erfaringer med boligvinyl vs. kork- eller linoliumsfliser:
Mit spørgsmål er, hvad der er dyrest/bedst OG hvad der fremkalder mest statisk elektricitet? Jeg får nemlig meget tit stød om sommeren, og det er efter sigende ikke så smart at have vinyl, hvis man har det sådan...

Kommentar
Fra : fame

Dato : 07-03-05 22:34

Jeg har haft kork på gulvet i køkkenet i mange år, og det fungerede fint og det er nok også mere isolerende end vinyl, mht. stød så er det min opfattelse at vinyl er meget mere elektrisk ledende end kork, det plejer nu altså at være om vinteren at statisk elektricitet er på sit højeste, det hænger sammen med den tørre luft, først når vi kommer over ca. 40% relativ luftfugtighed forsvinder det meste statiske elektricitet.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-03-05 00:02

Det forholder sig lige omvendt...
De stød man oplever er når man pludselig får en god elektrisk forbindelse, og så skal spændingsforskellen udlignes.

Overflademodstanden for PVC er i størrelsesordenen 10^13 Ohm
Overflademodstanden for kork er i størrelsesordenen 1,1·10^10 Ohm

- altså er PVC ca 900 gange så elektrisk isolerende som kork. Det betyder, at kork bedre leder strømmen væk fra dig når du færdes på gulvet end PVC-gulvet (vinyl-gulvet)

Så jeg vil klart anbefale korkgulvet fremfor vinylgulvet hvis vi ser helt isoleret ( ) på problemet med statisk elektricitet.

mvh berpox

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-03-05 00:57

Det kork man lægger på gulve er belagt med en PVC overflade, næsten alt.
Hvis det skal lægges i et køkken , vil jeg nok foretrække linoleum, det er mest behaligt at gå og stå på.
Hvis det er helt galt med statisk elektricitet, kan man få ledende belægning, både vinyl og linoleum.

Jes

Kommentar
Fra : fame

Dato : 08-03-05 10:12

Hej berpox
Ok det var vist formuleret forkert, jeg ved godt at ledninger er isoleret med pvc, det jeg mente var: hvorfor får man oftere stød når man går på et vinylgulv end når man går på kork ? .

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-03-05 13:35

stød når du rør hvad

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 08-03-05 13:35

Hej fame.

Det gør man fordi, overflademodstanden er højere på for vinyl end kork. Det vil sige, at når du lades op (når strømperne/skoene gnider mod overfladen ligesom når man gør en ballon elektrisk ladet), så har ladningen svært ved at slippe væk fra dig. Når du så rører ved gryden på komfuret, vandhanen, køkkenvasken, alt muligt andet med lavere overflademodstand en vinylen, så aflades du (udligning af potentialeforskellen) og der kommer en lille gnist.

Mht. den elektriske isoleringsevne (gennemslagsspænding), vil kork være en fremragende isolator, dog ikke på højde med PVC - men i princippet kunne alle vore kabler og ledninger være kork-belagte og yde os den fornødne beskyttelse.

Hvis det er en pvc-belagt kork som pabloj er inde på, vil der ikke være den store forskel.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 08-03-05 15:14

Tak for svaret berpox.