/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tekniske spørsmål (Golf Diesel)
Fra : Bragesvej
Vist : 1267 gange
50 point
Dato : 06-03-05 17:28

Golf Diesel 1984

1 Hvordan ser jeg forskel på om det er en Golf 1 eller 2?
2 I motorumet sider der en( Det ligner en aflang øldåse der går en tynd slange ind og en ud, den
sidder til venstre i motor rummet (Set forfra) hvad er det?
3 Den skal forvarme, hvor lang tid tager det normalt? (har det noget med gløde rørene at gøre?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-05 17:39

http://www.vw-scene.at/kleinanzeigen/main%20kleinanzeigen.htm

En Golf 1 er.
Læg især mærke til bagenden, lygterne er helt anderledes, og også bagklappen.

Når du drejer nøglen, er der en gul lampe der lyser i instrumentpanelet. Når den slukker, drejer du nøglen og starter.
Det tager nogen få sekunder. Og det er en føler i motoren der registrerer hvornår den skal varme.
Hvis lampen ikke lyser er motoren tilstrækkelig varm, så skal du bare starte med det samme.
og så er der en koldstart du skal bruge.
nederst til venstre på instrumentbrædtet, sidder en ca 5 cm lang og 3 cm høj "knap" der kan trækkes et stykke ud.
Den trækker du ud når motoren er kold, inden du starter, og når du så har kørt et par hundrede meter skal du huske at skubbe den ind igen.

Den der aflange tingest du siger der ligner en øldåse.
Står den på "højkant" og slangerne sidder i toppen af den.
Så kan det være brændstoffilteret.
Min bil er ikke lige hjemme nu, og jeg kan ikke lige huske om filteret sidder i den side.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-05 18:04

Jeg var lige på QXL og se linket til din bil.
og det er en Golf 2, det er der ingen tvivl om.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-03-05 19:24

Ja den står på højkant, to sorte slanger på toppen..

Men hvordan kan du se det er en 2ér.

Min forvarmer lampe er ca 15 sek til 20 sek om at slukke, vil nye gløderør gøre det bedre?

Ja det aflange man trækker ud den bruger jeg når jeg starter (Når motoren er kold) det er vel en chokker) ?

Baterilampen lyser når jeg starter, den går straks ud med lidt gas, og forbliver slukket, der er ny generator, killerem er lidt løs syntes jeg, har det noget med det at gøre?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-05 20:00

Det kan jeg se på baglygterne og bagklappen er "helt flad" på hver side af bagruden, hvor bagruden på 1-eren er lige som forsænket nogen centimeter ned i klappen.

Jeg var lige ude at tjekke: "Øldåsedimsen" er brændstoffilteret.
Sådan et skifter man ikke så tit. Nogen gør det kun hvis det stopper til så man ikke kan køre, (så er det rart med et ekstra i bilen) mens andre gør det ca en gang om året.
Tidsrummet hvor længe den varmer, har ikke noget med gløderørene at gøre, men med det relæ der styrer forvarmen.
15-20 sekunder er lidt længe, men prøv dig frem med 8-10 sekunder om bilen så starter lige så godt.
Hvis den gør det er det i orden at starte der, for gløderørene holder længere jo kortere tid den bruger på at varme.

Det gør ikke noget, at ladelampen først slukker når bilen får lidt gas. Det gør den også på både min Golf og min Transporter.
Men hvis remmen er løs, skal du stramme den før den begynder at hyle, for hvis den begynder med det, bliver den hurtigt ødelagt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-03-05 21:01

Ok tak for svarene jeg har en ny Tandrem og kilerem, samt forvarmer relæ, det skal monteres, jeg ved ikke hvor længe sådan en gammel svend kan køre med en tandrem?

Spørsmål 2: bagrudevaskeren virker altå ikke, (Viskeren virker), aktivieren jeg den køre motoren forude ikke, men aktivere, jeg den til frontruden køre den fint???, jeg kan ikke finde en pumpe i bagklappen????
Kan det være armen ved ratet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-05 21:09

Omkring 70000 km for en tandrem.
Hvis du ikke har tjek på at skifte sådan noget, skal du få hjælp til det.
Der skal bruges specialværktøj til at låse takthjulene, da det er noget indviklet at klare hvis de først flytter sig.

Det med bagrudevaskeren, vender jeg tilbage med senere, jeg ved faktisk ikke lige hvor og hvordan den er sluttet til, og nu er Golfen ikke hjemme igen så jeg kan se efter.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-03-05 21:12

ok, tak ind til vidre, jeg venter indtil din golf er hjemme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-05 23:46

Nu skal du høre, det er slet ikke sikkert, at der er bagrudevasker i din bil.
Den er forberedt til det med kontakt o.s.v, men der er ingen sprinklermotor.
Det er der ikke i den af vores, og det har jeg aldrig skænket en tanke, fordi jeg vist aldrig har prøvet om den virkede.

mvh dova

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 07-03-05 10:46

På min golf 2 er der osse bagrude visker/vasker,den har ikke seperat sprinklermotor,iøvrigt tændes den ved at aktivere stilkkontakten til sprinkler(samme måde som sprinkler aktiveres til forruden.
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-03-05 11:19

Stikkontakten?, Den jeg har, er armen der styre visker/Vasker (Foran) og bag, men mon ikke Dova har ret.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-03-05 11:21

Ang Tandrem (Remen har jeg selv) min lokale mekaniker siger at det kan tage op til 5 timer at skifte alt efter hvordan den er at gå til, virker det korekt nok?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 12:44

Jeg synes det lyder som lang tid.
Det er jo bare af med plasticskjoldene, låse takthjulene, af med remmen og en ny på.
En hurtig mekaniker kan gøre det på en times tid, så mere end to timer skal det helst ikke tage.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-03-05 00:58

Tak for svaret dova. Jeg starter selvølig en ny tråd