/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Levnedsbeskrivelse.
Fra : upyoursmate
Vist : 12235 gange
500 point
Dato : 03-03-05 22:29

Er der nogen der har erfarring med at skrive en levnedsbeskrivelse? Hvad skal den indeholde og hvad er vigtigt at få med?? Jeg søger ind på pædagog seminariet.
Mvh. U.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-05 22:33

http://www.kandu.dk/dk/userview.asp?uid=171545

Det går fint det her

..undskyld upyoursmate : Jeg ku' simpelthen ikke dy mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-05 22:43

Jeg gav en gang en bruger : Mordex et forslag (jobsøgning), men jeg synes Mordex kommentar til dette siger alt :

Citat
..så vil det jo ikke være mig der har skrevet..

http://www.kandu.dk/dk/spg/43295

Man bør selv skrive sine ting

Men generelt; når man gør status over sine kompetancer over en tidshorizont : Bør man skrive de seneste relevante oplysninger om uddannelse/arbejdsfunktioner øverst. Således undgår man at læseren skal begynde ved 'Adam & Eva'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 03-03-05 22:45

Ok Molo, jeg forstår. Gider du så at lukke, nu hvor du har gjort dig bemærket.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 23:10

upyoursmate

Jeg vil meget gerne hjælpe dig.

Levnedsbeskrivelse er det samme som ofte kaldes CV. CV betyder Curriculum Vitae. Betyder "Samlet forklaring om liv".

Altså skal den indeholde følgende:

1: Køn og fødselsdato
2: Fødested
3: Gerne noget om familien, Far og mor o.s.v. Også kaldet aner.
Jeg mener: Hvis dine forældre er Adelige, er der jo ingen grund til at skjule det.
Hvis du søger et job i Arbejderbevægelsen, skal du selvfølgelig prale lidt af det, hvis dine forældre har haft
fagforeningsbogen i orden.
4: Hvor har du gået i skole? (medsend alle papirer)
5: Hvor har du arbejdet? (medsend alle anbefalinger)

Alt andet vil være en ikke uvæsentlig del af din ansøgning, men ikke en del af dit CV (Levneds-beskrivelse)

Held og lykke med din job-søgning. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-05 23:22

upyoursmate -> Det er kun dig selv der kan lukke ..spørgsmålet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 23:26

Og til molo - Sjov tråd. Men den har jo ikke rigtigt noget med U's spørgsmål at gøre.

Vi mødes i andre tråde.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-03-05 23:26

Og skriv endelig at du kommer på Kandu, med henvisning til denne historik - http://www.kandu.dk/dk/userview.asp?uid=177761 Så er du sikker på at komme ind

Forbillede LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-03-05 23:31

http://www.kandu.dk/dk/tip/9152

Så lige dette tip. Du har virkelig anlæg for konfliktløsning, så du blir en knaldende go.....pædagog LOOOOOL

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 23:40

Den skal indeholde om du er han eller hunkøn.
Din alder.
Hvad du har af skolegang.(Hvor du har gået i skole evt.)
Evt. uddannelser.
Evt. tidligere arbejde.(Hvor og hvad)
Kursusbeviser.
Fritidsinteresser (hvis det kan være relevant i forbindelse med din fremtidige uddannelse)

Din begrundelse for hvorfor du ansøger.

Glem for meget om familie, den er urelevant i den sammenhæng.
Bortset fra en evt. kortere bemærkning om, hvis du er vokset op i en stabil velfungerende familie.

Og medsend eksamenspairer. evt. udtalelser fra arbejdsgivere o.s.v.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 510 point
Dato : 03-03-05 23:43

Dette er kun et eksempel

http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=87

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-05 23:46

Her er flere gode råd

http://www.ssi.dk/sw16948.asp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-05 23:47

Klumme -> Lidt uden for tråden her : Du er det bedste der er hændt kandu.dk siden ram2

..og til dig upyoursmate ; som man råber ? Får man svar !

Dels pga. dit nick, dels pga. dine profiloplysninger, men min kommentar var nu oprigtig nok. Hvis du som arne foreslår begynder med mor, far, søskende og hele livshistorien, falder arbejdsgiver/nævnet/lærerkollegiet/udvalget i søvn inden de er nået til dine kvalifikationer og kompetancer.

Skriv :

1.) Hvem henvender du dig til og hvad vil du opnå ?
2.) Dine seneste meritter (Seneste uddannelse ; eksamenskarakterer/gennemsnit, hvorfra.)
3.) Evt. job.
4.) Tidligere beståede uddannelser/job/foreningsarbejde.
5.) Interesser/familie/hund&kat
6.) Afrunding (Jeg ser på baggrund af ovenstående frem til en personlig samtale med Dem omkring... bla. bla. bla.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 23:57

dova - nu har du igen glemt at læse tråden, og spørsmålet. Du gentager alt hvad jeg har skrevet og så:

"Din begrundelse for hvorfor du ansøger."

Men det har jo intet med Levnedsbeskrivelse at gøre. Og det er det der bli'r spurgt om?

Take U together dova.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-05 00:01

Ps. Under 1.) ..skal du selvfølgelig også komme ind på, hvorfor du søger og hvad du som person kan tilbyde (..i forhold til at søge ind på seminariet kunne det være : Jeg er ikke konfliktsky, ej heller konfliktsøgende, men kan lide at være på og nærværende !)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 00:03

Pas nu på arne, ellers sladrer jeg om hvor mange kilometer en centimeter er

Du aner ikke om jeg har læst tråden.

Og i et CV som du omtaler, har far, mor, osv, da slet ikke noget at gøre.
Det vil være for uprofessionelt.
Og ved en ansøgning til en læreanstalt, er det da vigtigt, at de der får opfattelsen af hvorfor vedkommende gerne vil uddanne sig på det felt.
Og det er i det mindste mere relevant end en komplet selvbiografi.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 00:08

molo - vi er noget uenige. Det du viser i din seneste, er ikke en levnedsbeskrivelse (CV), Men en ansøgning. Og det var ikke det U bad om.
Uanset hvad du og jeg i øvrigt måtte mene om U, har han krav på et ordentligt svar.

Jeg er da også småsur på U. Han har alligevel krav på en ordentlig behandling.

Så molo. Som U allerede sagde til dig Dato : 03-03-05 22:45 Så Luk. Og Han bestemmer. Det er hans tråd.

Hilsen AJ

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 00:12

Halloooo
Det er sgu da en ansøgning til pædagogseminariet.

Læs da li' the whole question, arne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-03-05 00:20

Jeg indrømmer jeg morer mig - og gerne vil fortælle hvorfor
Den seneste tid har jeg bemærket et markant ændring i Arne's adfærd, som jo kun fortjener ros, da den jo nærmest er ændret fra særdeles ubehagelig til særdeles klæbrig. Alligevel sker der ind imellem et eller andet underligt...hehe!

Du skulle lige have klemt ind, at Molo skal holde sin bøtte, samt at Dova blot gentager dig (hvilket hun ikke gør)...Du lærer det bare aldrig AJ...lol

Og nu må du gerne fortælle mig, at jeg ikke har bidraget med en skid det var faktisk heller ikke meningen....mere lol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-05 00:21

Ansøgning om optagelse på en kortere eller længere videregående uddannelse er at betragte som en jobansøgning arne.

Sig mig; følger du slet ikke med ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 00:29

dova - Såvel du som molo fortæller en masse om ansøgninger. Det kan da også være relevant. Men hvis i læser U's spørgsmål, vil I se at det udelukkende drejer sig om ét ord, nemlig "Levnedsbeskrivelse".
Det oversætter jeg så til CV og forklarer det. Hvis U havde spurgt om råd til at skrive en ansøgning, havde jeres kommentarer været OK. Men det har U ikke. Med fare for at gentage mig selv: Læs spørgsmålet og forhold jer til det.
Du dova skriver:
Citat
Og det er i det mindste mere relevant end en komplet selvbiografi.

Nej det er ikke dova. Når U's spørgsmål går på "Levnedsbeskrivelse", Så ER det en komplet selvbiografi det drejer sig om. En Levnedsbeskrivelse = CV ER en komplet Selvbiografi.

Havde U ønsket et råd til at lave en god ansøgning, havde han sikkert skrevet det. Men det gjorde han ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 00:31

Citat
Jeg søger ind på pædagog seminariet.
Mvh. U.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 00:43

upyoursmate

Nu har du fået begge dele.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 03:27

Ja dova. Den læste jeg også. Men dit svar/kommentar er stadig ikke hverken et svar eller en kommentar til spørgsmålet!
Er det virkeligt nødvendigt at gentage selve spørgsmålet? OK, så gør jeg det. Jeg troede bare at du selv var i stand til at læse spørgsmålet: Men OK her er det:
Citat
Er der nogen der har erfarring med at skrive en levnedsbeskrivelse? Hvad skal den indeholde og hvad er vigtigt at få med?? Jeg søger ind på pædagog seminariet.
Mvh. U.

Fez den NU ind?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-03-05 11:55

upyoursmate.

Tråden handler tilsyneladende mere om hvem der har ret, end om at hjælpe dig på vej med en levnedsbeskrivelse. Alligevel får du lige en ledetråd for hvordan du kommer videre - med eller uden AJ's underlige kommetar til andres kommentar.

Kort sagt kan man sige, at en levnedsbeskrivelse skal indeholde obligatoriske data, erhvervsforløb, uddannelsesforløb, samt supplerende data. Ang. de supplerende data vælger du selv, hvad du mener er vigtigst. Ægtetand, børn, helbred, fritid osv.

Se evt. dette link og bliv inspireret!
http://www.lederne.dk/Karriere/Jobs%F8gning/CV/hvad_er_et_cv.html

Held og lykke!

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 04-03-05 13:01

Hej er hjælpen til dig
http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=87
Tjek linket "dette eksempel"

Hekd og lykke

mvh
Krakgt

Kommentar
Fra : klars

Dato : 04-03-05 13:05

Hej.
Du kan skrive det som et CV uden at angive de specifikke dataer, næsten som om du skrev fiktion.
Det har jeg prøvet, hvor overskriften var "Potræt af en ....."
Prøv at være lidt kreativ....
Det virker godt

Held og lykke
Klars

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 10-03-05 21:16

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-05 23:02

Tak upyoursmate

Jeg håber, at det vil lykkes dig med din ansøgning til seminariet.

Hilsen ans