/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Olieniveau ved vinklet installation?
Fra : akaup
Vist : 574 gange
100 point
Dato : 03-03-05 15:38

Hej!
Aronaen er vinklet til ca de max 15 grader, der står i instruktionsbogen.
Der står, at en oliepind til "skrå installation" kan rekvireres ved forhandleren.
Da der ikke forhandles Arona-motorer mere, og da det er en gammel sag efterhånden vil jeg gerne have nogle bud på, hvordan jeg får den korrekte oliemængde på motoren. Skal der mere eller mindre olie på, når nu svinghjulssiden er hævet de ca 15 grader?

Det er en 11 hk Diesel.

Mvh. Andreas.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-05 17:01

Idé - ret motoren op og påfyld til streg...........sæt på plads og lav dit eget mærke på "pinden"

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 03-03-05 17:24

Hmm - god ide - Men kan jeg så være sikker på at der bliver pisket den rigtige mængde på krumtap, stempel, lejer osv?
Alternativt, så har jeg hørt, at man ved nye installationer i fiskekuttere før i tiden fyldte godt op med olie, og når den så holdt op med at "bruge" olie, havde man fundet det rigtige niveau.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 18:39

Altså nu har jeg både en Golf og en Transporter med samme motor i, hvor den på Transporteren er skråtliggende.(og mere end 15 grader)
Oliemængden er der den samme,
Nu er 15 grader ikke særlig meget, Og umiddelbart skal du ikke hælde mere olie på motoren, det ville også have stået i instruktionsbogen, og en motor har slet ikke godt af, hvis der er for meget olie i.

Men hæld den rette mængde på som en foreslår, og så lav selv et mærke på pinden.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-03-05 20:21

Olien bliver ikke pisket rundt men trykket ved hjælp af oliepumpen.
Det kunne give et problem hvis pumpen sidder i den side som er oppe.
Og ja 15 gr er ikke meget skrå.
Hvis du har olietryksmåler eller olietryksvagt (lampe) så vil den straks sladre hvis der ikke kommer olie ind til pumpen og altså ikke tryk nok ud i systemet.
Overfyldning kan give ballade.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-03-05 20:51

Har du ikke mulighed for at finde en manual??? Der plejer at stå opført hvor mange liter der skal til motoren. Så ud fra det lave din egen målepind

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-03-05 21:16
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-03-05 21:19

Det har ingen betydning ved kun 15 gr.
Nu ved jeg ikke hvilken båd du har og hvilken havn du ligger i, men med den motor er båden vel ikke større end havnens kran (evt. mastekran) kan løfte agterenden op så motoren ligger ret, medens du udfører pejlingen, som emesen foreslår. Men undersøg lige først, hvor oliepumpens sugning er placeret og tag det med i beregningen, så er du på den sikre side (og nok mere rolig) .
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 03-03-05 21:43

Der står maks installationsvinkel: 15 grader - og der står anført en oliemængde til motor og gear. (Samme olie)
Selvfølgeligt er der en oliepumpe (det var der ikke på den gamle) havde helt glemt den. Men tror nu også at det er meningen, at krumtappen skal piske noget olie rundt til smøring og køling. (krumtap, søler og lejer)
Når nu at gearhuset sidder agter frygter jeg, at det meste af olien flyder tilbage.
Men tror/ved I, om forskellen på den almindelige oliepind og den "modificerede" blot er en anelse længere, så det passer med samme oliemængde?
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 21:48

Jamen oliepumpens sugning, skulle vel ikke have noget at sige, når akaup siger, at det er angivet i instruktionsbogen, at motoren må skråstilles på 15 grader.
Så ville det da være angivet, at der evt skulle ændres på pumpe og muligvis bundkar..

Men akaup, når du skal ud at sejle, så pas på hvis du kommer i nærheden af Storebæltsbroen, at du ikke sejler imod den
Det så jeg lige på nyhederne, at der er er fragtskib der har gjort.
Hvordan man så kan havne ved Storebæltsbroen undervejs fra Svendborg til Finland

mvh dova

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 03-03-05 21:50

http://www.plan.auc.dk/~poul/Arona/manual/186/Danish/
Der var lige et link til en manual. (Og 1000 tak til vedkommende, der har lagt den online!)

Båden står på traileren, så jeg kan nemt få lavet pejlingen - samt studere manualen lidt nærmere for at finde oliepumpens sugning.

Mvh. Andreas

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 21:56

Nej, det er pumpen der sørger for smøring af motoren, og at olien kommer rundt.
Hvis den ikke virker, står motoren sgu af.

Hvis den side/ende af motoren hvor oliepinden sidder, kommer til at sidde højere end ikke-vinklet montering,
skal oliepinden være længere, og hvis lavere skal pinden være kortere.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 03-03-05 22:00

Rart at få det nærmere belyst! Prøver mig frem med den metode. Også tak til I andre for gode inputs - der kommer sikkert flere spørgsmål inden søsætningen til sommer! (F.eks. hvor skaffes en simmering til den uoriginale vandpumpe "Jota Pumps PM 14" - nå det må vist blive en anden tråd!)

Kommer jo nok ikke forbi storebæltsbroen lige foreløbigt - men skulle ellers nok passe på. (Der bliver vist noget at snakke om i morgen på navigationsskolen (I Svendborg))