/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
køb af scooter
Fra : snusi
Vist : 354 gange
100 point
Dato : 02-03-05 18:29

Hvis jeg køber en scooter/knallert hos en privat, kan jeg så fortryde købet og få pengene retur?

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-05 18:30

Nej det kan du ikke.
og det kan du heller ikke hos en forhandler.

Mvh dova

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 02-03-05 18:31

Hej
findes der dokumentation for dette?
snusi

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-03-05 18:33

Dova har ret.

http://www.forbrug.dk/oss/62/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-05 18:35

Der skal du have fat i Købeloven under det afsnit der hedder fortrydelsesret.
Og der er ingen der har krav på, at få penge tilbage for en vare man har købt.
De butikker der gør det, gør det som en ekstra service.
men hvad er dit problem ud over at du måske har fortrudt at have købt en scooter, er der noget i vejen med den eller hvordan

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-05 18:36

købeloven.....

LBK nr 237 af 28/03/2003 find den på www.retsinfo.dk

mvh berpox

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 02-03-05 18:37

Hej

Ja, det mener jeg faktisk der er. Den kørte fint da jeg prøvede den. Da jeg kom hjem ville den ikke starte og har nu efterfølgende fået at vide at der er noget i vejen i motoren (har ikke forstand på det) men det vil koste næsten 4000 kr at få den repareret
snusi

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 02-03-05 18:46

http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-9067&programId=11753

Du kan læse om det her.

Men det er noget skidt, du kan kun prøve at tale med den du har købt den af, og høre hvad han siger til det.
Det vil dog blive svært at gøre noget ved det hvis han ikke vil erkende at den var defekt allerede da du købte den.
For så bliver du næsten nødt til at køre en sag på ham, og det er dyrt (kan faktisk ikke betale sig for 4000) og så er du ikke engang sikker på at få noget ud af det.
Private er ikke helt på samme måde omfattet af at skulle yde noget garanti, fordi de kan fastholde at de var uvidende om fejlen, og ikke har ret meget forstand på knallerter.

mvh dova

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 02-03-05 18:53

Ok. Men problemet er, at da jeg købte den og var ude og prøvekøre den, kørte den fint. Da jeg så kom hjem kørte den også i et par dage, men så en morgen da jeg ville ud for at starte den, starter den som normalt, men pludselig siger den en underlig lyd, og så slukker jeg den. Og derefter kan jeg ikke få den startet igen. Har så haft den ved mekaniker, og han siger at der har været rodet i motoren, og at det som sagt vil koste små 4000 kr at få det ordnet.

Da vi købte den, skrev vi under på sådan en slut seddel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-05 19:41

Nu behøver den jo ikke ligefrem have taget skade af at der er rodet i den.
Men hvad sagde mekanikeren helt nøjagtig der var galt med den.
For det lyder underligt, at den kører fint i nogen dage og så siger mærkelige lyde.

mvh dova

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 02-03-05 20:09

Han sagde som sagt at der var blevet rodet i motoren, og at nogle af delene skulle skiftes. (kan ikke huske hvad det hedder) Mere sagde han egentlig ikke rigtigt. Men jeg vil prøve at kontakte ham jeg har købt scooteren af, og se hvad han siger. Nu ved jeg ihvertfald at jeg ikke kan gøre så forfærdelig meget.

snusi

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 02-03-05 20:11

Tak for svaret dova.

Det lyder ikke så godt det hele men tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-05 20:30

Selv tak.
Næ, det er ikke så sjovt når man er uheldig med noget man køber.
Håber du finder en fornuftig løsning på det.

mvh dova