/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Luftfugtighed
Fra : LouiseKP
Vist : 4774 gange
200 point
Dato : 02-03-05 10:36

Hejsa.

Jeg har konstateret at vi åbenbart har en meget lav luftfugtighed i vores lejlighed (ca. 30 mod normalt 50 - 75). Jeg er godt klar over at jeg kan få den til at stige ved at sætte ting med vand i på radiatorer osv.
Men jeg synes ikke det ser så fantastisk godt ud, med små beholdere rundt på radiatorerne. Er der nogen der har et godt råd til, hvad man ellers kan gøre?

Knus Louise

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-05 10:55

Anskaf dig et åbent 500 l. akvarie ...og så er det oven i købet dekorativt

..medmindre du vil installere sådan en svend : http://www.kaffe.gr/en/products/ygrantires/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 10:56

Fjern straks alt det skrammel. Begrebet "for tør luft" eksisterer ikke i danmark.

Tør luft kan give nogle få mennesker en smule gener i svælg og næse, men hovedparten mærker ikke noget før vi har haft - 10° ude i en uges tid. Lav luftfugtighed er et gode, idet dette slår husstøvmider ihjel. Ligeledes trives svampe, sporer bakterier mv også dårligt i relativt tørt klima.

Begynder du at befugte, inviterer du skimmel, husstøvmider, influenza, legionella og alsens gode sager. Korrekt at opfattelsen af "godt" klima er til stede, ved høj luftfugtighed, men den undersøgelse man lavede for en del år siden, der hed "Rådhusundersøgelsen", viste en oversygelighed i bygninger med befugtningsanlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 10:59

Jvf bygningsreglementet, må man ikke anvende energi til befugtning, hvis ikke særlige sundhedsmæssige eller produktionsmæssige grunde taler herfor. Og tørre bussemænd er ikke nok. Og et akvarie fordamper slet ikke nok vand til det er værd at skrive om.

Iøvrigt er 30% RF nærmest at betegne som "høj" med de temperaturer vi har lige nu.

Hvad måler du med? Et hårhygrometer - sådan en, har en præcision +/- mange procent.

Et rimelig nøjagtigt hygrometer koster op imod en halv snes tusinde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 11:09
Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 210 point
Dato : 02-03-05 11:11

En lille pjece, som også fortæller noget om indeklimaet, og hvad der kan gøres.
Udluftning, og ikke alt for høj temperatur, gør også indeklimaet bedre.

http://www.frederiksberg.dk/upload/4741-indeklima.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 11:12

http://www.at.dk/sw7709.asp VIGTIGT læs dette inden du begynder at befugte

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 11:15

Lige i øjet jakjoe - læs på side 5, nederst på siden. Rigtigere kan det ikke siges.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-03-05 11:48

Vi kan se i vores hus at der er 30% fremfor de normale 55, trods det vi har 250L akvarium stående i stuen.

Vi stiller en gryde på vores brænde ovn for vi fordamper ca. 6L om dagen, det bevirker at RF stiger til 35%, som så også betyder at vores trægulv ikke slår trælse revner (under 1mm, men alligevel)

Så vi vælger at fordampe noget vand i rummet, for at kunne have temp som den plejer at være 22-25C i stuen. RF falder selvfølgelig lige så snart vi lufter ud, men så damper vi lidt vand af igen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-05 12:49

Husker i at indstille jeres hårhygrometer jævnligt. Jeg indstiller mit en gang i måneden. det er så let at indstille og rigtigt indstillet er det rimeligt nøjagtigt.
Man indstiller det ved at pakke det ind i våde servietter, efter en halv time skal det vise 100%. Hvis ikke indstilles det på den lille skru til de 100%

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 13:42

Til Thulin øvelse medgår der i omegnen af 4,4 kW forbrugt energi pr 6 kg vand. Denne energi lukkes som nævnt ud af vinduet igen. I Thulin's tilfælde kan der være logik i at befugte, men ellers er der ikke noget der taler for det. Var vi på Grønland med temperaturer der i månedsvis var minus meget koldt kunne det være aktuelt, men bestemt ikke i DK.

Når du koger vandet af på en brændeovn, får du vandet over i dampform, ved temperaturer hvor bakterier, sporer og den salgs ikke trives. Fordamper du på en radiator, har man et meget lavere temp set, hvor svampesporer, bakterier herunder legionella og den slags trives i bedste velgående. Det er muligt man finder det lidt rarere at fugtigheden hæves, men den mulige omkostning med allegiske reaktioner vejer grumt den anden vej. Har man bøvl med husstøvmideallergi er det ekstremt dumt, at forsøge at hæve relativ fugtighed indendørs.

->Thulin, der er ikke nogen "normal" luftfugtighed. En ensartet luftfugtighed optræder kun i klimakamre, og det endda med nogen tolerance. Sådanne klimakamre er forsynet med køl + affugtning + befugtning osv osv. Disse anvendes normalt kun i elektronikbranchen, hvorimod trykkeribranchen normalt kan nøjes med befugtning, idet de normalt ikke er så følsomme overfor forhøjet luftfugtighed. Til gengæld fordrer sukkerhåndtering en lav fugtighed (der ikke kan blive for lav), eller klistrer skidtet.

I et normalt enfamilieshus, ændrer den relative fugtighed sig som funktion af udetemperaturen, idet der konstant foregår en fugtudligning, idet husene ikke er tætte og derfor har en vis ventilation. Luftfugtighederne kan veksle mellem noget nær 100% (sommerdag lige før torden), til særdeles lave fugtigheder om vinteren, måske ned til 10%.

Kommentar
Fra : LouiseKP

Dato : 02-03-05 23:36

Hej Allesammen.

Det er så feset ind, at vi ikke har noget problem og jeg vil skynde mig at fjerne beholderne med vand fra diverse radiatorer.

Tak for hjælpen og de mange oplysninger og henvisninger til relevante oplysninger.

Louise

Godkendelse af svar
Fra : LouiseKP

Dato : 02-03-05 23:37

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-03-05 23:47

Jeg siger også mange tak.

mvh
jakjoe