/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Flere PCere på TDC ADSL forbindelse
Fra : Desktop
Vist : 331 gange
50 point
Dato : 01-03-05 00:45

Hej
Vi har et par PCere med WinXP (både UK og DK version). Har ADSL via TDC, dvs. en Efficient Networks 5781 router.
Ingen problemer med at koble flere PC til WEB samtidigt, men jeg ville gerne kunne se den enkelte PC fra andre (altså de foldere der bliver åbnet til det).

Har forsøgt at sætte et MS Private Network op (med Wizzard'en), men det virker ikke!!
De kan ikke se hinanden. Har prøvet at 'pinge' dem, uden held (timeout).

Kan TDCs router ikke anvendes til LAN?

Tror det er et enkelt spørgsmål for den rette, - men som det fremgår er jeg vist 'novice'!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 00:52

Læs lidt: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
Det er ofte et problem, at køre både Lokalnetværk og Internet på samme protokol så jeg anbefaler altid, at anvende
NWLink Netbios (IPX/SPX) protokol på alle computere i netværket.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 00:54

Læg lige mærke til, at når man installerer fil og mappe deling på Windows XP skal man køre den indbyggede netværksguide for at aktivere fildelingen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-05 00:55
Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 01-03-05 01:44

Det lyder som at en firewall blokerer.
Enten slå den fra eller giv tilladelse til at en anden computer kan få adgang.

Hvis du kan komme på internettet med begge computere er det ikke kablingen der er noget galt med.
Det kunne ske at jeres IP-adresser ikke er på samme netværk, men hvis de er sat op til automatisk at hente en ip-adresse, så er det ok.

For at kunne se mapper på andre computere skal man have sat flueben i "fil- og udskriftsdeling", som findes ved at højre-klikke på netværksteder - vælg egenskaber, og højre klikke på lan-forbindelse.

Jeg mener bestemt ikke at det er et problem at få computere til at køre på både lokal-netværk og internet med den samme protokol, for skulle der være 2 at vælge imellem, så vælger computeren kun at bruge den ene alligevel.

Dydendak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 01:47

Hvis der er SP2 på skal du lave undtagelser i firewall under sikkerhedsindstillinger.
(Dydendak ved ikke hvad en NWLink Netbios protokol er, derfor skriver habn det vrøvl med at vælge)

Kommentar
Fra : Desktop

Dato : 01-03-05 02:18

Det ér SP2, men jeg har prøvet at slå Windows firewall helt fra på begge, - uden resultat.

Var inde og kigge på Wintip.dk som foreslået.
Her skal jeg tilføje en 'Nætværkstjeneste', 'Fil og udskriftsdeling til MS netværk' - men den er ikke vist (?), der er kun 'SAP (Service Advertising Protocol)?
Antager den er væsentlig, findes den på installationsdisken, - og hvor?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 11:18

Du skal da ikke have SAP på.
Du skal have Klientprogram til Microsoft netværk
Fil og udskriftsdeling (Skal aktiveres via netværksguiden)
NWLink
NWLink IPX/SPX
Internetprotokol (TCP/IP)
QoS

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-05 23:29

Jeg er ikke så sikker på at TDK`s routere tillader LAN netværk, men det koster jo ikke noget at bruge deres support, og de må havde fået spørgsmålet 1000 gange.
Bare tænd puteren, og slå medhør til, så du har 10 fingre klar, hvis de har gode råd.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Desktop

Dato : 02-03-05 00:34

Hej Bjarne,
Det virker!!
Det viste sig at der var installeret en "Check Point SecuRemote" under LAN-egneskaber, samme sted som "Fil og udskriftsdeling til MS". Den bruges til 'tunneldrift'
Nu må jeg så se hvordan det løses. Måske skal jeg have en PC der ikke er på LAN-nettet, når jeg skal i 'tunnelen'.

Nu er de protokoller i drift som du har nævnt.
Kører med SP2 og dens Firewall (har tidligere brugt Zonlabs). Er LANet så rimeligt lukket for indtrængningsforsøg udefra?

MVH Jørgen 'Desktop'

Kommentar
Fra : Desktop

Dato : 02-03-05 00:38

Har lige set Palles kommentar.
Jo, tilsyneladende virker det fint med TDCs router også, -og uden support!
Men ellers tak for rådet.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 02-03-05 08:26

SP2 firewall lukker for indtrængen udefra, men lukker ikke hvis du selv har hentet noget der vil ud.
Hvis du går ind i TCP/IP protokollen, Egenskaber, Avanceret, Wins, Deaktiver Netbios over TCP/IP (Marker) så vil du lukke denne protokol for adgang til dit lokalnetværk og dermed forbedre sikkerheden.
Netbios er en del af det der åbner kommunikationen i lokalnetværket og da du nu anvender NWLink Netbios er det denne du har brug for og den protokol kan ikke snakke med Internettet og er dermed en bedre sikring.
Check Point SecuRemote er en krypteringsenhed.

Godkendelse af svar
Fra : Desktop

Dato : 01-06-05 23:09

Tak for svaret BjarneD.

Beklager jeg havde overset, at jeg skulle 'lukke' emnet, - derfor først nu!

MVH 'Desktop'

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 23:13

No problem!