/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvor meget væske skal en 7-årig indtage?
Fra : louie2003
Vist : 984 gange
50 point
Dato : 28-02-05 22:45

Min datter på 7 har jævnligt hovedpine, og jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om det kan være, fordi hun drikker for lidt. Jeg får selv hovedpine, hvis jeg ikke får drukket nok. Hvor meget bør en 7-årig drikke? Jeg gætter på, at hun får ca. 1 liter om dagen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 22:56

Det synes jeg er for lidt, og især hvis hun er meget aktiv.
Børn er ikke for gode til at registrere hvornår de trænger til væske.
Men prøv at komme op på mindst 1½ liter, og helst ikke saftevand og sodavand, men ½liter skummet/letmælk og vand, og så saftevand eller sodavand en gang imellem.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-02-05 23:16

Hovedreglen for voksne er minimum 1½ liter væske i døgnet. Børn er som eftest mere aktive - og derfor mener jeg det er lige lidt nok din datter drikker.

Vær ligeledes opmærksom på, at væskeindtaget bør øges ved feber.

Ved eksempelvis 39 grader bør væskeindtaget øges med 750 ml.

Her et link, som fortæller en del om børn og læskedrikke (kræver du har Acrobat Reader).
http://www.bryggeriforeningen.dk/data/3438/259/Fakta_om_laeskedrikke.pdf

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 28-02-05 23:16

Hvor meget skal vi drikke?
Vi skal have mindst halvanden til to liter væske hver dag udover den væske, der findes i maden. På varme dage, hvis man fx dyrker sport, kan behovet stige helt op til fem til seks liter om dagen. Almindeligvis melder tørsten sig, når kroppen har brug for væske. Når man bliver ældre, er det sværere at føle tørst, og man må i stedet vænne sig til at drikke et til to glas vand mellem måltiderne.

Når vi ikke får væske nok
Vand er det eneste, vi mennesker ikke kan undvære i en faste- eller sulteperiode. Får vi ikke væske nok, kan vi få problemer med fordøjelsen, tendens til forstoppelse, ømme og stive muskler, svimmelhed, almindelig utilpashed, forvirring og hukommelsessvigt. Rynket hud og hudkløe kan også være en følge af væskemangel over længere tid, fordi kroppen i første omgang låner væske fra huden til mere vigtige organer.

(fundet på http://www.anne-ravn.dk/artikler/drikvand.htm)

I varmen har du brug for 2,5-3 liter om dagen
Når temperaturen sniger sig opad, gælder der andre regler for anbefalet væskemængde end dem, der er udstukket af de tyske ernæringsmyndigheder (Deutsche Gesellschaft für Ernährung) - nemlig 1,5-2 liter pr. dag. I varmen kan du roligt drikke 2,5-3 liter pr. dag. Til BØRN anbefaler man i stedet for den normale ene liter ca. 1,5 liter. Bedst er poste- og mineralvand, saftevand og usødet frugt- eller urtete.

(Fundet på: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2774/sprog=1/grp=8/menu=17/)

/sprit

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-02-05 23:44

Hej Louie2003

Dette er ikke et svar på dit spørgsmål om væske, men jeg syntes alligevel jeg lige ville smide en kommentar ind.

Der kan være mange årsager til hovedpine, det behøver ikke kun være væskemangel men kan være fordi hun skal have briller, sover for varmt, har mange spekulationer mm.

Jeg har selv en søn der lider meget af hovedpine og har efterhånden været igennem en del undersøgelser for at finde årsagen.

// Toupie

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 01-03-05 09:07

Det kan være svært at sige hvor meget væske børn bør indtage, men min læge har sagt at det er lettest at se om de får væske nok ved at tjekke hvor ofte de går på toilettet.
De bør drikke så meget at de skal på toilettet ca hver 3 . time.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-03-05 10:36

Du kan eventuelt prøve at massere hende blidt på kæbemusklerne og se, om hun er meget øm her. Mange af os har en tendens til at bide tænderne sammen - dette giver ømhed i kæbemusklerne, nakken og hovedpine. Hovedpine, der stammer fra kæben er der som oftest lige fra man vågner, især hvis man bider sammen eller skærer tænder om natten.

Vaxen

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 01-03-05 12:10

louie2003

Din datter skal have ca. 1½ liter væske om dagen, nogle gange mere.

http://www.forbrug.dk/mad/foedevarer/ernaering/kostraad/boern-og-vaeske/

Kontakt din læge, der kan jo være en anden grund til at hun får hovedpine.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : louie2003

Dato : 01-03-05 21:26

Tak for svaret, ans. Har netop i dag konstateret, at hendes væskeindtag, aktivitetsniveau og hovedpine ikke nødvendigvis hænger sammen. Hun har ingen årsager til at spekulere for meget over tingene, og hendes øjne blev checket for et år siden. Nå, men jeg må jo bare holde øje med hende og forsøge at finde sammenhængen.