/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
netværk
Fra : mnbjenden2
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 28-02-05 19:20

hej jeg vil lave et netværk mellem to pc med xp. og netkort. begge pc køre delt c og firewallen er ikke sat til . har prøvet ned et netkabel men pcérne kinne ikke finde hinnanden . har nu prøvet med et kryskabel hvor jeg så kan gå fra den ene pc ind iden anden og hente div filer bilder mv. MEN fra den anden kan kunde finde den ( ved søg efer computer ) men får ikke lov til at gå ind i den jeg får den med almistrater plider plader . hva er der galt ????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 19:26

Du kan evt. bruge XP vejledningen med en diskette.
Eller skal begge være logget på som administrator (eller samme rettigheder)

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 28-02-05 19:31

hej begger er logget på som administrator. og har prøver xp vejledningen .

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 19:41

Og siden du kan hente filer den ene vej - er forbindelsen i orden.
Prøv lige på skrivebordet at lave en mappe og h-klik på mappen og vælg deling.
Er de medlem af samme arbejdsgruppe

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 28-02-05 19:45

jeg kan kun komme ind i pc1(stationær) ikke i pc2(bærbar) . og ja der er i samme arbejdsgruppe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 20:02

Jeg har ikke flere gæt lige nu - så vi må håbe at der kommer flere forbi.

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 28-02-05 20:04

ok takker ja jeg har eller sat fl. netværk op men denne her tja shitt .

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 20:11

Dette er win 2000 og måske ikke helt det samme.
start>hjælp>skriv netbeui>søg >vælg oversigt>
NetBEUI
NetBEUI (NetBIOS Extended User Interface) er velegnet til brug i små arbejdsgrupper eller LAN-netværk. Du kan installere en NetBIOS-gateway og klientprotokollen NetBEUI på alle fjernadgangsservere, der kører Windows 2000, og på de fleste Windows-netværksklienter. Tidligere Windows NT-fjernadgangsklienter, LAN Manager-fjernadgangsklienter, MS-DOS-fjernadgangsklienter og Windows til Workgroups-fjernadgangsklienter kan bruge NetBEUI. NetBEUI kan ikke routes, og det eneste, der skal konfigureres til protokollen, er et computernavn.

Klik på Sådan konfigureres en forbindelse, hvis du vil have oplysninger om konfiguration af en forbindelse.

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 28-02-05 20:19

woow det fik jeg ikke meget ud af

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 20:26

Dette er win 2000 og måske ikke helt det samme.
start>hjælp>skriv netbeui>søg >vælg oversigt>

Dette er et link i hjælp:
Sådan konfigureres en forbindelse

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 28-02-05 21:11

Den bærbare: Er det en privat, eller en computer du har fået sat op på din arbejdsplads?
Hvad kører du med af firewall?
Har du slået både windows egen firewall+evnt. anden firewall fra?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 28-02-05 21:47

hej det er privat og alle firewals er slået fra xp´s)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-05 22:41

Hvis du installerer NW Link Netbios (IPX/SPX) protokollen på de involverede maskiner skulle det kunne lykkes.
Her er lidt nyttigt læsestof og så kan du jo spørge løs ud fra det:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 28-02-05 23:17

Sørg for at TCP/IP og IPX/SPX protokollerne er installeret på begge computere... Sørg for at de er under samme arbejdsgruppe... Sørg for at begge computere deler nogen filer ud, og sørg for at der ikke er nogen firewall eller lign. der skulle kunne forhindre noget.. Lur mig om det ikke skulle virke så ;)

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 28-02-05 23:31

Så længe at der er en fælles protokol (tcp/ip) behøves ikke en ny protokol (ipx), ligesom hvis 2 mennesker forstår dansk behøver de ikke tale engelsk med hinanden. NetBEUI er også ligemeget i et TCP/IP netværk.

Og så længe at du kan hente filer fra den ene til den anden er det ikke protokollerne der er nogt galt med, heller ikke arbejdsgrupperne eller ipadresserne eller kablet.
Og hvis begge computeres firewall er deaktiveret er det heller ikke der problemet er.
Problemet kunne ligge på rettigheder.

Hvilket filsystem har du på dine computere ?
Hvis du har NTFS på den ene så er det klart her hunden ligger begravet.

NTFS kan godt se et FAT filsystem men FAT kan ikke se NTFS.
Begge bør således være NTFS.

Muligheden for at få kontakt til den anden computer kan fås på denne måde:
højreklik på "netværksteder" og vælg "opret forbindelse til netværk".
Mappen du skal vælge er den anden computer.
Tryk så på "opret forbindelse med et andet brugernavn" og indtast her den andens computers administrator-konto og password.

Dydendak

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 28-02-05 23:35

Det kunne der selvfølgelig være noget om ;)
Sjovt nok, har jeg næsten altid problemer med netværket herhjemme hvis jeg ikke har installeret IPX, så den tar jeg altid med for en go' ordens skyld :)
En anden måde man kunne få kontakt med den anden computer, er vel ved at pinge den?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-05 23:37

Et er teori, et andet er praksis og desværre er det sådan, at selv om man skulle kunne lave både LAN og WAN netværk med en TCP/IP protokols netbios så virker det ikke altid og eneste forklaring er, at WAN (Internet) blokerer for LAN (lokalnetværket) og i stedet for at kæmpe i dage og uger for, at få det til, at virke, som mange spørgere her på Kandu har gjort så kan man køre begge dele med to protokoller og slår man den sårbare netbios på TCP/IP fra og anvender den meget sikrere der er i IPX/SPX (NW LINK på XP og W2K) så kan man ofte løse problemet - Uanset hvad der står i visse manualer. Altså erfaring kontra teori.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-05 23:38

Det gør du klogt i Pimp og så husk lige at deaktivere netbios over TCP/IP så har du endda gjort det glimrende.

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 01-03-05 01:27

BjarneD > Jeg kan ikke argumentere mod din erfaring, men der er 2 ting du overser her:

1.At computerne er forbundet med et krydset kabel og derfor ikke er på noget WAN.
2.At computerne godt kan "snakke" med hinanden.

Når den ene computer kan hente filer på den anden så er protokollen i orden.
Præcis ligesom vi to taler dansk med hinanden og forstår det. Det er ligegyldig at vi to skulle lære et andet sprog, når det går fint på dansk.
Den eneste grund til at installere IPX er hvis en Novell maskine ikke har TCP/IP og man gerne vil være på netværk med den.

Hvis man har problemer med sit Wan, så er det nok fordi at man ikke har sat sin router ordentligt op.

Jeg vil da også gerne lige høre om hvordan IPX/SPX er mere sikker end TCP/IP ?

Dydendak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 01:35

Dydendak, du har ikke fat i det der, du burde være dumpet.
Du tror, at fordi det er Novell systemerne der har "opfundet" ipx/spx så er det en Novell protokol, Novell systemet vil ikke være tilfreds med den MS udgave.
IPX/SPX er med på XP home som standard og den er som du måske ved ikke egnet til at køre professionelt netværk.
Det er ikke et spørgsmål om der er Wan til stede, men om den er sat op til det hvilket er yderst normalt på en Windows XP baseret maskine, og sikkerheden er bedre i IPX/SPX fordi denne protokol er en LAN protokol hvor netbios i den kun bruges internt, mens netbios på TCP/IP kan misbruges af et WAN netværk.
Du får kun denne lettere forklaring fordi dette er gratis.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 01-03-05 15:59

Du kan prøve dette:
På den bærbare (hvis det er den du ikke kan komme ind på)
Opret en ny bruger. Brugeren skal have samme navn, som det du bruger når du logger på den anden computer. Om der skal password til eller ej, det vælger du selv.Sørg for at brugeren har administrative rettigheder.

Genstart begge computere, og se om du ikke nu kan få det til at køre.
Hvis der er i windows firewall, under "undtagelser", er vinget af for "fil og udskriftsdeling", burde det ikke være nødvendig at disable denne på noen af computerne.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 01-03-05 16:57

begge pc køre ntfs og har samme administrator navn og begge har delt c drev. samme TCP/IP protokols . sammme klientprg. fil og udskriftdelleing til microsoft-netværk

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-05 17:04

Har de unikke navne, computernavn må ikke være det samme, har du aktiveret fildeling ved at køre netværksguiden?

Har du læst denne som du tidligere fik?
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Har du overvejet NWLink protokollen? (Hvisa du ikke tror på mig kan jeg jo lige så godt fjerne fluebenet og koncentrere mig om andet for du reagerer ikke på mine kommentarer)?????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 01-03-05 18:11

hej bjarneD jo jeg vil også prøve det du har foretslået men . da jeg ikke er ved omtalte pc. kan jeg ikke afprøve det . kan kun få afprøvet det som jeg kan forlare via tlf. men prøver det selv sener på ugen ok

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 18:16

OK.
Jeg var bare bange for, at du var skræmt væk og jeg kan da heller ikke garantere for, at løsningen vil virke hos dig da der kan være andre problemer inde i billedet, men mange har fået det til, at virke med de anvisninger.
Jeg bruger ofte link til Wintip fordi de fleste kan forstå artiklerne og jeg kan undgå, at skulle skrive så meget.
Jeg glæder mig til at høre hvordan det går med netværket.

Kommentar
Fra : mnbjenden2

Dato : 01-03-05 18:55

det sker her i løber af ugen

Godkendelse af svar
Fra : mnbjenden2

Dato : 05-08-06 15:27

Tak for svaret BjarneD.