/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
frimærker
Fra : Ana17
Vist : 917 gange
50 point
Dato : 28-02-05 17:17

Jeg har arvet nogle firmærker fra min mormor, som jeg har lovet at prøve at sælge. Men jeg har bare det problem at jeg ikke ved hvordan jeg kan få nogle til at vurdere dem, da jeg ved at nogle af dem kan være penge værd..!
Hvor kan jeg finde nogle der kan gøre det??
Håber på lidt hjælp...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 17:21

Frimærkeklubber eller frimærkehandlere kan vurdere for dig - men sælg ikke samtidig med vurderingen.

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 28-02-05 17:24

Hej Ana17.

Jeg vil råde dig til at kontakte den lokale frimærkeklub. Mange klubber vurderer gerne andres frimærker. Det er dog en god ide, at få 2 eller 3 af hinanden uafhængige personer til at komme med en vurdering, da der i denne - og mange andre brancher) findes brodne kar.

Det vil være en enorm dårlig ide, at lade en frimærkehandler vurdere, da det for dem er en forretning, som skal give penge.

mvh
Steen.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 28-02-05 17:42

Frimærkesamlere kalder sig Filatelister. Ved en søgning på Google efter ordet Filateli, vil du finde mange hjemmesider der handler om dette emne. Der findes et Københavns auktionshus som lever af at sælge (og vurdere) Frimærker og Mønter.
Møntsamlere kalder sig i øvrigt Numismatikere.

Nu er det desværre ikke sådan, at et frimærke er mange penge værd blot fordi det er gammelt. Det skal samtidigt være perfekt. D.v.s. at alle takker skal være tilstede, mærkets overflade må ikke være ridset eller mangle noget. Du kan anskaffe dig en god lup og selv undersøge mærkerne for slidfejl og eller andre åbenlyse mangler. Meget slidte mærker og/eller mærker der mangler en eller flere takker, er som hovedregel uden økonomisk værdi. Så var det nok sjovere for dig at gemme dem og lade dem gå i arv i familien. Mange amatørsamlinger er blevet klæbet op på papir med forskellige slags lim. Dette gør også samlingen totalt værdiløs udfra et filatelistisk synspunkt. Jeg arvede selv en notesbog med en komplet samling af Julemærker fra det første til 1980. Desværre kun et af hvert og de var klistret ind med Melklister. Samlingen er KUN noget værd for min familie og mig.

Håber min lille epistel var til nogen glæde og oplysning for dig. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 08-03-05 13:44

Hold da op.. Jeg anede ikke at der var så meget man skulle være opmærksom på..
Men tak for hjælpen!
(lukker spørgsmålet lidt senere)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-03-05 14:37

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse spørgsmålet og svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at det er lukket. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-04-05 20:56

Ana - Luk det spørgsmål. Nu ved du hvordan man gør. Det er næsten en måned side du skrev
Citat
Men tak for hjælpen!
(lukker spørgsmålet lidt senere)

Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : Ana17

Dato : 20-04-05 12:01

Tak for svaret arne.jakobsen.
Undskyld jeg ikké har fået det lukket, men kommer herinde så sjældent, men godt du mindede mig om det (igen)
Mvh Ana