/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
forskel på ctrl og shift
Fra : miritdk
Vist : 800 gange
50 point
Dato : 28-02-05 12:42

det sker jo ofte at man skal bruge ovennævnte til for eks at override blokeringer osv - men hvor ligger forskellen i at brge ctrl og shift ????
Jeg oplever ofte at når den ene ikke virker så gør den anden - tror jeg har fået en forklaring engang - men husker da ikke hvad det nu var.
Hvad er forskellen med de to - ?????????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 13:04

Shift tasten er den tast på en gammeldags skrivemaskine som løfter skrifttyperne op og ned.
Nogenlunde sådan er det også på et comp tastatur.
eks. bogstaver abc og med shift ABC
Med Alt tasten benytter man den 3. mulighed på tastaturet eks. @
Ctrl eller control tasten er sammen med en eller flere taster beregnet til styring/overstyring/special commandoer
Sådan ca.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-05 16:39

emesen - jeg mener hvilken forskel der er i funktionen for eks når man bruger dem med enter til at override - kan ikke hitte ud af hvad den forskel er - men det er forskelligt jo. For eks - vil jeg åbne et ekstra vindue online - så kan jeg selv vælge - vil jeg override popup-stopper så er det med ctrl+enter - nogen sider kræver enten den ene eller den anden for at komme ind sammen med enter - sååååååå ????????????????????
det er jo egentlig ligegyldigt men jeg er blevet lidt mere end nysgerrig på det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 16:54

Sorry Miritdk - jeg så ikke at det var dig som spurgte.........jeg kigger sjældent på spørgeren men kun på spørgsmålet.
Jeg kender din almene viden om tastatur osv - så det var ikke for at drille eller genere.
Dit spørgsmål kan jeg ikke svare på, men jeg gætter på at der er flere typer og det måske kommer an på hvilket af dine antiprogrammer du overrider.
Hilsen Supergætteren

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-05 23:31

hmmm helt ok - men vil så gerne vide det med sikkerhed

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-03-05 12:00

æv - virkelig ingen der kan forklare mig det her ???????????????

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-03-05 15:26

Ja, jeg kan i hvert fald ikke

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 02-03-05 15:27

De er nok for ligesom at lave nogle ekstra knapper. Tit virker de på samme måde, fordi man netop ikke har noget at bruge Shift eller Control til.
Hvis man derimod spiller på sin PC vil man hurtigt opdage at hver knap har fået sin egen funktion.
Der er jo også 2 Shift samt 2 Control. Både for at gøre det nemt ved højre venstre brug, og for at havde lidt ekstra knapper at bruge af, hvis man bruger et program hvor dettet er nødvendigt.

Men jeg gætter bare.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 02-03-05 15:27

Den eneste forklaring der er - er at der ikke er nogen! Gyldige tastetrykskombinationer og "overridekeys" bestemmes af programmøren - og det uanset om det er Microsoft, Autodesk, Corel, Jasc, Norton osv... osv... så derfor kan man ikke sige at der er en gylden regel om hvornår det ene bruges fremfor det andet.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 02-03-05 15:39

Tak for svaret berpox. det var nemlig lige det jeg ville høre - har så lige vundet et lille væddemål

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 02-03-05 15:46

Jeg tilslutter mig "berpox" mening, dog vil jeg lige indskyde, at det for det meste er en firma-politik (eks.v. Microsoft - der fungerer næsten alle overordnede taster på samme både for alle programmerne ) - men det er programmøren der suverænt bestemmer.

Men det er dog glædeligt, at mange software-virksomheder har / bruger ens funktioner for de fleste overordnede taster.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-05 15:57

[SHIFT] VELBEKOMME [SHIFT]
Jeg er bare helt ude af [CTRL]

mvh berpox

PS: Bjarne_H har heldigvis fuldstændig ret i sin betragtning om "firma-politik"....det ville være brand irriterende hvis "Luk" = [ALT]+[F4] nogle gange var [CTRL]+[F6].... hu ha en forvirring