/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Atkins/low carb spørgsmål og opskrifter
Fra : ieconfig
Vist : 11382 gange
200 point
Dato : 27-02-05 22:27

Vi har beslutte at, de ekstra kilo skal af. Vi startede det nye år med en kålsuppe kur, som på 4 dagen blev formeget og droppet skønt, vi begge havde smidt de lovede 3 kilo.

Nu prøver i så en low carb kur. Vi følger Dr. Atkins råd til en hvis grænse. Det vil sige vi spiser det tilladte mad, men vi tæller ikke om vi kommer over de 20 gr kulhydrater om dagen. Jeg/vi har dov et stort afsavn mht. til en ostemad om morgnen og frugten, men det er ikke så slemt at vi ikke kan klarer det.
Men men men, lidt spørgsmål har jeg da. Spørgsmålene er med henblik på et størst muligt vægt tab. Vi er ikke interresseret i at hører moral prædkiner mht. til at det er usundt. Vores plan er at komme af med de overflødige kilo og derefter lægger en alsidig sund kostplan.

Vi er ikke særlig vild med ekstrem fed mad, skal vi spise meget fedt?
Hvis ja, hvor meget ca?

VI vil meget gerne lave lasange, og istedet for pasta plader er planen at bruge aubergine, men kødsovsen bliver nu noget tør/kedelig hvis vi ikke må bruge tomat (pure), nogen foreslag til en erstatning?
Og oste be'chamel sauce, kan den overhovdet laves?

Nestea har en ny udgave (white peach) for os ser den udtil at være ok at drikke, tager vi fejl? (vi drikker rigeligt med vand, og det er mere som lidt hygge) næringindhold lyder så ledes: pr 100 ml.
energi 4,8kJ/1,1 kcal
protein 0,0 gr
kulhydrat 0,0 gr
fedt 0,0 gr
kostfibre 0,0
natrium 17 mg

Vi startede i mandags og her søndag har jeg smidt knap 5 kilo og kæresten 3 kilo, hvilket jo er en dejlig start, men er det bare væske eller går det virkelig så stærkt i starten?

Tilsidst: Vi har købt Dr atkins' hurtige og nemme kogebog, men mange af retterne er med en del kulhydrater og vi prøver virkelig at minimere dem.
Så hvis der er nogen som har nogle gode opskrifter, til alle måltider på dagen og gerne jeres egne "opfindelser", modtages de med stor taknemmelighed. Ville først have skrevet min email til opskrifterne, men tænkte at en udveksling af opskrifter her, nok ikke var så dum en ide.

Med venlig hilsen Camilla

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 22:41

Jamen jamen, I gør lige alle de klassiske fejl. Og jeg ved godt du ikke vil høre moralprædiken.
Hvorfor nu ikke det?? Er det fordi du er i tvivl om det nu også er den rette måde??
Nå men det er det ikke.
5 kilo siden i mandags??

Et størst muligt og BLIVENDE vægttab, får man ved fra begyndelsen at indse det uhensigtsmæssige i at sulte sig frem, eller følge noget vanvittig "kur" som f.eks. den kålsuppekur.

Man lægger fra starten en sund og alsidig fedtfattig kostplan kombineret med motion. Hemmeligheden er såmænd bare at forbrænde flere kalorier end man indtager.
Og ja, det går lidt langsommere, men skader ikke organismen og sænker ikke forbrændingen af kalorier, som de fleste slankekure gør.
Og et sådant vægttab vil være blivende.
Når I nu om en måned har smidt 10-15 kg og opgiver fordi I er ved at brække jer bare I hører ordet Dr, Atkins.
Så varer det ikke længe før I har taget 20 kilo på, og det bliver i form af fedtvæv som er sværere at slippe af med næste gang i orker en eller anden fjolet kur.

Sorry, men sådan er det.

mvh dova

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 28-02-05 00:26

JA ja, nu drejer det sig ikke om sååå mange kilo vi skal af med, og som jeg skrev ville vi ikke leve på denne måde, når kiloene er væk, så bliver kostvanerne lagt om igen.

Grunden til jeg fra bad mig moralprædiken, var så men bare, at beslutningen er taget og for og imod derfor ikke er relevant for os!
De ekstra kilo er kommet på i forbindelse med job skifte og ændring af motionen, hvor vi ik lige fik taget højde for at mad vanerne også skulle ændres. Vi får stadig god motion, men ikke så meget som før. Jeg skrev at vi til en hvis grænse følger Atkins, netop pga. vi ikke er vilde med fed mad og at det så faktisk næsten bare er en kostomlægning, borset fra vi i starten næsten helt undgår kulhydrater, hvor vi ved mål bare undgår hvide kulhydrater + overflødigt fedt. Jeg vil med glæde diskutere ulemperne, men ikke i denne tråd, her ønsker jeg såmænd bare svar på vores spørgsmål.

Med venlig hilsen Camilla

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 00:52

Ja, fedstoffer har man brug for.
Det er dem der sørger for dannelse af nye celler. Og kost som anbefales til folk med forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal, og til nogen der gerne vil tabe sig, siger man som tommelfingerregel, at fedtprocenten i det man spiser helst ikke skal overskride 9 %.

Med hensyn til tomatpure, er det sikkert fordi der er en del sukker i.
Hvorfor ikke prøve med friske tomater du hakker, og så bruger lidt vand (og evt en smule sovsejævner hvis du synes det er for tyndt)
Og ostesovsen. Ja, det smelter ikke helt så nemt, men der findes oste med meget lavt fedtindhold, der må dt også komme an på at prøve sig frem.

Nestea'en lyder det jo ikke som om der er det store næringsindhold i, dog skal man være opmærksom på, at de kunstige sødestoffer er lidt af en "narresut", for selv om de lokker med 0 kalorier, bliver det alligevel i organismen omdannet til kulhydrat.
Men det er så så lidt, at hvis man ikke ligefrem drikker flere om dagen så gør det ingen skade.
Men som sammenligning: Hvis man ud over det man spiser, begynder at tygge sukkerfrit tyggegummi, vil man ved et forbrug på 4-5 stk pr dag, tage 4-5 kilo på i løbet af et halvt år.

mvh dova

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 28-02-05 08:34

Hey Dova

Kan du ikke lige forklare den der med 4-5 stk tyggegummi ?? Det lyder for mig helt godnat Jeg spiser en pakke = 12 stk hver dag og har gjort det i 5 år (nicotintyggegummi) og de er sukkerfri.. Så skulle jeg veje 100 kg nu... eller?

Kandaikke

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-02-05 10:32

kandaikke

Jeg har lige et tillægsspørgsmål til dig, er nikotintyggegummi ikke noget man spiser for at vænne sig af med at ryge?

Hvorfor spise dem i så mange år, du får stadig nikotin, og så kan du NÆSTEN lige så godt blive ved med at ryge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 10:33

Nu findes der enkelte kunstige sødestoffer der ikke virker på den måde som jeg skrev.
Men noget af det feder, og det er bl.a. Nutrasweet (Aspartam), Xylitol og Sorbitol.
Selv om det hos f.eks, diabetespatienter ikke reagerer i kroppen som sukker.

Man skelner mellem energi-givende og ikkeenergi-givende kunstige sødestoffer.
Og Nutrasweet (aspartam) er bl.a. sammensat af aminosyrer som har den egenskab, at når man spiser det, nedbrydes det og omsættes til energi (kalorier) nøjagtig som andre proteiner og kulhydrater.
Og for xylitol og sorbitol gælder det samme, det er nogen syrer der hedder sukkeralkoholer, som også omdannes til energi når man spiser det.

kandaikke
Nu ved jeg ikke om du skulle veje 100 kg nu

Men der er det at sige til dit tyggegummiforbrug, at selv om du måske ikke selv er helt bevidst om det, så kan det være, at tyggegummiet efter et stykke tid har erstattet en given mængde mad.
For det er meget almindeligt, at folk der har haft et stort forbrug af tyggegummi, begynder at spise mere når/hvis de stopper med tygegummiet, fordi det i sig selv giver en form for mæthedsfornemmelse at tygge på det.
Eller også er sødestofferne i nikotintyggegummiet noget af det som ikke giver energi.

mvh dova

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 28-02-05 12:20

>> Dova << Vejer absolut ikke 100 kg men tak for forklaringen..

>> Better_Performance >> Jo gu fanden er det da meningen, at jeg skulle holde op med at ryge.. men er jo blevet afhængie af det skide tyggegummi.. Men men men... Nicotinen er ikke det skadelige i cigaretterne, det er alt det andet "lort" de propper i.. Nicotinen gør en afhængie.. Så det er absolut bedre at tygge end at ryge... Skal lige sige til mit eget forsvar, jeg har aldrig i de 5 år haft lyst til en smøg og har heller ikke lige skulle prøve..

Kandaikke

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 28-02-05 14:06

Hej Dova
Nogle grøntsager i den friske form påvirker også blodsukkeret på en negativ måde iforhold til diet, deriblandt tomater.
I 100 gr. tomat er 6,0 gr. kulhydrat og hvis jeg skal undgå store udsving i insulin produktion, er dette ikke smart at indtage.
Mht. til søde stoffer, det er netop derfor jeg var i tvivl om den nye nestea var ok...men fik hurtig svar på dette, jeg valgte at prøve den og resultatet var lavt blodsukker, så den holder jeg mig fra fremover.
Vi får fedt, men det meste kommer fra fisk. Det normale kød vi indtager er magert og spiser vi kylling ryger skindet af.
Vi får en del proteiner, lidt fedt og næsten ingen kulhydrater.
Vi spiser meget grønt, men holder os til dem med lidt kulhydrat.
Vi spiser vitamin piller og husk.
Vi drikker min. 5 liter vand om dagen.
Faktisk vil jeg ikke mene vores diet er det mindste usund, og når vi færdige med kuren og tilføjer brune ris + andre sunde kulhydrater, og frugt ser det for jeg yderst sundt ud.
Men tilbage står jeg stadig uden nogle rigtige svar på mine spørgsmål.
For ja 9% fedt normalt, men med en lowcarb diet er det så anderledes?
og alt det andet jeg spurgte om.

Med venlig hilsen Camilla

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 28-02-05 14:57

Hey ieconfig

Jeg køre selv en "kur" Atkins/vægtkonsulenterne.. Hvilke grønsager indeholder få kulhydrater??

Mvh Kandaikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 15:22

Nu synes jeg ikke det fremgik at du er diabetiker, men det må du næsten være når du nævner insulinproduktion.

Men jeg synes lidt, at du skaber nogen problemer der måske ikke er der.
Men det kommer selvfølgelig an på, om det er mig der opfatter denne sætning forkert:
"ja 9 % er normalt, men med en low carb diet er det så anderledes".

Se hvis den low carb diet angiver fødeemner med mere end 9 % fedt indhold, (og hvis jeg ikke husker helt galt, er der flere der har sat spørgsmålstegn ved fedtindholdets størrelse i Atkins kurene), så skal man selvfølgelig ikke hoppe på, at kuren vil være effektiv.
Man kan ikke være på kur og spise større fedtindhold end det der normalt anbefales (jo, fedekur)

Men den sammensætning du nævner med meget protein, lidt fedt og næsten ingen kulhydrater, det lyder slet ikke godt.
Det skulle være omvendt, med mange kulhydrater (sunde kulhydrater) lidt fedt og lidt protein.
Og de 5 liter vand om dagen er heller ikke særlig sundt. Alt kan blive for meget, og 5 liter er ca en halv gang for meget.

mvh dova

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 28-02-05 15:52

Hej kandaikke

Tja, listen er lang og lidt forvirende.

til start er der her et link med beskrivelsen af kulhydrater http://www.diabetes.dk/wm943#3
på denne side kan du slå bl.a. grøntsager op og se deres indhold. http://www.vom.dk/vismad2.asp?id=60
den sidste har jeg liggende i mine fortukne klar til opslag inden jeg skal ud og handle :) Den er virkelig god og du kan se rigtig meget hvis du trykker på: Se fyldestgørende tabel
Hilsen Camilla

Accepteret svar
Fra : susanne76

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-05 16:02

Hejsa
En dansk - og efter min mening mere tilgængelig bog på området er Niels Ehlers "Lev fedt - bliv slank", der er ret gode opskrifter til, og der er også endnu en opskriftsbog - "Lev fedt bliv slank - året rundt". Den første bog har også en ret udførlig guide i forhold til det glykæmiske indeks i forskellige madvarer.
Hvad tomater angår, mener jeg du kunne bruge flåede tomater i stedet - tomater bliver sundere når de er tilberedt! Her kan også henvises til Niels Ehlers bog.
Ang. fedtstoffer - så er det jo de sunde fedtstoffer der skal indtages, og selvfølgelig ikke i enorme mængder.
Bogen kan lånes på biblioteket.
Vh.
Susanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 16:04

Det relativt høje fedtindhold, især af mættet fedt i Atkins diæter, er ikke foreneligt med en generel sund kost, og kan øge risikoen for hjerte/kar-sygdomme, kræft og diabetes.

Fra denne side
http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1

mvh dova

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 28-02-05 16:24

Hej Dova
Nej, jeg er ikke diabetiker, men når man spiser producere kroppen insulin for at bearbejde maden, og denne er bestemt ikke særlig præcis, hos mig er den faktisk meget upræcis og mit blodsukker kan ved indtagelse af sukker lynhurtigt dykke den til et meget kritisk punkt, lægerne troede på et tidspunkt jeg havde en svulst i bugspytskirtlen, men har senere opgivet at finde ud af hvad der påvirker min insulin produktion, og jeg har lært at kontrolere den, ved ikke at spise ting som påviker det meget.
Min bror derimod er diabetiker, så måske jeg producere insulin for os begge :D <-- joke
5 liter vand omdagen, passer i forhold til min motion. Og ja self. skal der skæres ned på proteinerne, og op på kulhydraterne, men jeg skal stadig passe på med kulhydrater, da de påvirker mit blodsukker meget og jeg derfor spiser mere, hvilket var ok, mens jeg fik op til 6 timers motion om dagen, men nu er jeg nede på sølle 3 og kroppen skal omstilles.
I den sidste uge hvor jeg næsten helt har holdt mig fra kulhydrater har mit blodsukker været utroligt stabilt, jeg har hverken haft det højt oppe eller langt nede. Hvilket har været utroligt behageligt.

Jeg ved det lyder af meget med 6 timers motion om dagen, den var fordelt på ridning, cykling, svømning, badminton og hurtig gang/løb med hunden, så løber det hurtigt op. Nu er det kun med hunden jeg får min motion og mit arbejde er blevet ændret drastisk, til stilsidende foran pc her hjemme. Hvor jeg før ikke sad ned, medmindre jeg spiste.

Der mangler et spørgsmåltegn i sætningen med fedt og det er mest fordi jeg flere steder nu har læst, at man skal øge fedt indholdt for at komme i ketose tilstand, når nu man ikke får kulhydrater. Jeg er meget itvivl om dette kan passe. Jeg har nu ikke spist det farlige fedt og regner med her en af dagene at måle mit ketose indhold i urinen.
For en diabetiker vil ketose være farligt og kan give lever nyre svigt m.m. ketose hos dem er tegn på højt blodsukker.
Jeg har endnu ikke fundet nogen test, som viser at det er farligt for et raskt menneske at komme i ketose.
Hilsen Camilla

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 16:32

iceconfiq

Nogen epilepsipatienter behandles med en speciel fedt-rig diæt

Måske var det noget du kunne bruge, hvis du ikke kan tåle kulhydrater.
http://www.epilepsihospitalet.dk/html/behandling/Ketogen.asp

Er så ikke klar over, hvor foreneligt det er med ønsket om et vægttab.

mvh dova

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 28-02-05 16:39

Hej Susanne
Tak for rådene og har nu også studeret de flåede tomater og kan godt se de falde i kulhydrater, så det ku være jeg skulle bruge disse :)
Bøgerne står som nr 3. på min todo list imorgen eller måske køber jeg en af dem online i aften, lææænge leve nethandel.
Hilsen Camilla

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 28-02-05 16:43

Hej Dova
Ja, det ku være jeg skulle studere det nærmere, jeg holder meget af at læse og søge på nettet.
Hvis det dog, som du også skriver, har den mindste chance for vægt forøgelse istedet for vægtta, tja så er det nok ikke så godt, men vil da forøge min viden og læse om dette.

Hilsen Camilla

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 28-02-05 18:04

Hej kandaikke

Fandt lige et excel ark på nettet, som er rigtig godt. www.slank.igen.dk gå i download og download program til vægtkontrol, der er foklaring på hjemmeside og i excel ark, er selv ved at teste det lige nu.

Hilsen Camilla

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 01-03-05 09:04

Hej ieconfig

Takker for de mange tip...

Hilsen Kandaikke

Godkendelse af svar
Fra : ieconfig

Dato : 16-03-05 23:40

Tak for svaret susanne76.
Da den ikke rigti gkommer videre denne tråd, har jeg besluttet at lukke den, det nærmeste jeg kom på et svar er dit, og jeg har slugt dine foreslag til bøger.

Camilla

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 16-03-05 23:41

Og tak til jer andre der deltog i denne tråd
Camilla