/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvordan "fungerer" de tandløse katte??
Fra : tofle
Vist : 924 gange
500 point
Dato : 27-02-05 16:47

Har flere gange læst om katte der har fået trukket tænder ud pga. dårligt tandkød/betændelse.
Og tænkte så : trækker man alle ud på en gang hvis det er slemt?
Hvad skal katten leve af resten af livet. Blød mad?
Forsvinder tandkødsbetændelsen af at tænderne kommer væk?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 17:22

Tandkødsbetændelse danner sig i lommerne mellem tand og tandkød, og det lukker sig til hvis tanden fjernes.
Men en kat med så dårlige tænder, at det skulle være nødvendigt at fjerne dem allesammen??
Nej, sådan en kat ville være bedre tjent med at blive aflivet.
En kat kan kun undvære få tænder, uden det vil gå ud over dens livskvalitet, alt andet er enten ud fra økonomiske eller egoistiske motiver fra ejeren side.
Det er dens forsvarsvåben, og en kats fordøjelse kan ikke klare sig med bare blød kost.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 510 point
Dato : 27-02-05 17:46

Der skete en fejl, så min kommentar ikke kom i gennem. Prøver igen:
Det er vigtigt at vide, dette problem kan forebygges ved at give katten mad, hvor den er tvungen til at bruge tænderne, f.eks. daggamle kyllinger, lunser af kød (i fingertykkelse) stykker med fisk (inkl. de små ben), samt til dels tørfoder (sidstnævnte er ikke aktuelt som enefoder i denne forbindelse). Der ud over er det en virkelig god ting at børste sin kats tænder. Brug en blød (baby-)tandbørste, som dyppes i 3% Brintoverilte og tilvænd katten denne børstning med nænsom hånd. Det tager kun ½-1 minut daglig. Eftermassér tandkødet med en stump køkkenrulle duppet i Brintoverilte. Tandbørstebehandlingen forebygger og reparerer tandkødet, også når skaden allerede er sket og tandkødet bløder ved berøring. Brintoveilten går ind og renser for bakterier. Det er også vigtigt at få fjernet tandsten (ved dyrlægen), der tit er den medvirkende årsag til tandkødsbetændelse.
Forebyggelse er bedre end at få fjernet kattens tænder.
En kat uden tænder kan sagtens overleve, men vil unægtelig være generet af de manglende tænder. Dens mad vil i så fald kun bestå af blødfoder, samt tørfoder (hvis den foretrækker dét) hvor den vil sluge pillerne hele.
Tandkødsbetændelse har størst betingelse for at "blomstre" når tænderne er i munden, men det hele kan være så slemt, at betændelsen også bræder sig til selve tandkødet (uden tænder), så dele af tandkødet må opereres væk samt antibiotika-behandles.
Derfor er det aller bedst at forebygge!

Godkendelse af svar
Fra : tofle

Dato : 27-02-05 17:56

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 18:00

Jeg vil gerne advare nogen som helst mod jævnligt at bruge brintoverilte i et dyrs mund.
1: Tandemalje slides kraftigt af brintoverilte
2 Brintoverilte kan give ætsninger af tandkød
3 Brintoverilte kan give ætsninger af slimhinden i dyret mave, såfremt den sluger noget af det.
Så det er ikke forebyggelse, men kan tværtimod forværre problemerne og endda skabe nye.
mvh dova

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 27-02-05 18:05

Jeg har osse kun hørt at man kunne bruge klorhexidin.

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 27-02-05 18:05

Jeg har osse kun hørt at man kunne bruge klorhexidin.

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 27-02-05 18:05

Jeg har osse kun hørt at man kunne bruge klorhexidin.

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 27-02-05 18:06

Hov .hele 3 gange

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-03-05 13:17

Til Tofle
Selv tak!!!

Vedr. andres kommentarer mht. brug af Brintoverilte, så drejer mit råd sig kun om 3% af slagsen. Jeg har foretaget børstning af mine kattes tænder, dagligt i mere end 25 år, og ingen af kattene (fra ½-årlige killinger til gamle katte), har på nogen måde haft gener af behandlingen. De synker, på ingen måde selve Brintoverilten, da tandbørsten kun skal dyppes i væsken og efterfølgende rystes let. Rådet har jeg faktisk i sin tid fået af min dyrlæge. Fordelen er så afgjort større, hvad sundt tandkød angår, som den næsten umålelige risiko.
Hvad angår Klorhexidin, så misfarver dette tænderne ved længere tids brug.